Így tolta a TOP30 médiacég tavaly

Tizenegy százalékkal növekedett tavaly a harminc legnagyobb árbevételű magyarországi médiavállalat forgalma és csökkent a veszteséges cégek száma is. Az RTL Klubot működtető társaság utcahosszal vezet a többi vállalat előtt. Néhány cég esetén jelentősek voltak a külföldről származó bevételek.

 

Az elmúlt évben 197 milliárd forint árbevételt ért el a harminc legnagyobb hazai médiacég. Ugyanezek a vállalatok, illetve egyes esetekben a jogelődjeik egy évvel korábban 178 milliárd forint bevételt produkáltak. Ez azt jelenti, hogy 2015-ben az összesített nettó árbevételük 11 százalékkal, 19 milliárd forinttal bővült. Pozitív tendenciát jelez az is, hogy amíg egy évvel korábban a harminc vállalat közül kilenc veszteséges volt, addig tavaly már csak öt cég nem termelt profitot.

 

Az viszont továbbra is igaz, hogy rengeteg változás zajlik a médiapiacon. Egy éve ilyenkor, a hasonló összeállításunkban a top 30-on belül tizenegy olyan cég volt, amelyet éppen valamilyen fúzió, szétválás, vagy éppen tulajdonosváltás érintett. Ezek közül jó néhány tranzakció már lezárult, viszont a Central Médiánál tavaly is jelentős céges átrendeződések zajlottak.

 

Szintén 2015 meghatározó történése volt, hogy a Simicska Lajos nevével fémjelzett médiacsoportot számára elzáródtak az állami hirdetések pénzcsapjai, amelyről korábbi számunkban olvashattak részletesebben. A nagyvállalkozó médiaérdekeltségeinek árbevétele egyetlen év leforgása alatt tízmilliárd forinttal csökkent. Mindenesetre a harminc legnagyobb médiavállalat között még így is hat olyan cég található, amelyek Simicskához köthetők. Az viszont már a változó időket jelzi, hogy időközben ezek közül az Advenio Zrt.-től már megvált, a Metropolt kiadó MTG Metro Gratis Kft. pedig nyár elején fejezte be a működését.

 

NO.1

Az élen nincs változás, 2015-ben is a Magyar RTL Televízió Zrt. érte el messze a legmagasabb nettó árbevételt a magyar médiapiacon. A 2014-es 21,5 milliárd forintos bevételüket tavaly 27,3 milliárdra tornázták fel, a korábbi 1,8 milliárdos veszteségük pedig 420 milliós nyereségbe csapott át.

 

A növekedésben jelentős szerepe van annak, hogy 2015-től nemcsak az RTL Klub, hanem a kábelcsatornák reklámbevétele is a Magyar RTL Televízió Zrt.-hez folyik be. Ezzel párhuzamosan 2015-től a kábelportfóliójukat az RTL Kábeltelevízió Kft.-től átvitték a luxemburgi CLT-UFA-ba. Emiatt viszont azt nem tudni, hogy a Cool, a Film+, a Film+2, az RTL II, az RTL+, a Muzsika Tv és a Sorozat+ csatorna mekkora műsorterjesztési díjat hoznak a konyhára. Az mindenesetre szinte biztos, hogy ezzel együtt az RTL magyarországi bevételei meghaladják a 30 milliárd forintot. Az RTL Kábeltelevízió Kft. ugyanis 2014-ben még 11,4 milliárd forintos árbevételt ért el.

 

Az elmúlt évben egy egyszeri bevételnek is örülhettek az RTL Klubot működtető cégnél, ugyanis egymilliárd forint reklámadót visszakaptak. Ezenfelül feloldottak 605 millió forintnyi, korábban elspájzolt céltartalékot. A társaság egyébként 2015-ben, még az adókulcs csökkentése után is 939 millió forint reklámadót csengetett be az államkasszába. Az idei évtől viszont tovább pörgetheti az árbevételüket az is, hogy 2016 második felétől műsorterjesztési díjat kérnek az RTL Klub után.

 

A második

A második legnagyobb médiavállalatnak a TV2 Média Csoport Kft. bizonyult, amely 18,3 milliárd forint nettó árbevételt söpört be. A táblázatunk alapján az látszik, hogy ez a duplája a 2014-es bevételüknek. Azonban valójában a korábbi évben 17,5 milliárd forint bevételt produkáltak. Emögött az áll, hogy a fenti cég csak 2014 második felétől működött, az akkori első fél évben még az MTM-SBS Zrt.-hez folytak be a csatorna bevételei. Mindenesetre ez alapján tavaly nagyjából 800 millió forinttal emelkedtek a TV2 bevételei. Igaz, emellett a veszteségük is az égbe szökött, hiszen 5,5 milliárd forintos mínusszal zárták a 2015-ös évet.

 

A TV2 Média Csoport Kft. beszámolójában találni némi érdekességet is. Tavaly ugyanis 369 millió forintot fizettek az Antenna Hungáriának, amely kizárásos alapon a MinDig Tv-s műsorterjesztés díját jelenti. Ezenfelül a médiahatóságnak 88 millió forint műsor-szolgáltatási díjat is kifizettek. Ez jól mutatja, hogy a digitális átállással micsoda tehertől mentesült a TV2, illetve az RTL Klub. Az analóg országos műsorszórás díja ugyanis korábban évente 2-2 milliárd forint körüli összeget tett ki csatornánként, ráadásul korábban évi 1-1 milliárd forint koncessziós díjat is kellett fizetniük a hatóságnak.

 

A harmadik

Az AMC Networks Kft. volt az elmúlt évben a harmadik legnagyobb árbevételű hazai médiavállalat. Közel annyi pénz – 18,2 milliárd forint – folyt be hozzájuk, mint a TV2-höz. Az AMC-t, a Sport Tv-t, a Minimaxot és még sok másik csatornát működtető társaság egyetlen év alatt hárommilliárd forinttal növelte a bevételét, s ennek révén a korábbi 665 millió forintos veszteségük helyett több mint egymilliárd forint nyereséggel örvendeztették meg a tulajdonosukat.

 

Azt persze fontos megjegyezni, hogy az AMC Networks Kft. fogja össze a régiós érdekeltségeiket, azaz a bevételük részben a környező országokból származik. A cég által leadott beszámoló szerint a belföldi árbevételük tavaly 11,4 milliárd forintot ért el. Ennek döntő részét, közel tízmilliárd forintot a kábelszolgáltatóktól származó műsordíjak tették ki. Egyébként a cégnek a műsordíjból származó, valamint a reklámbevétele is egyaránt növekedett 2015-ben.

 

 

A teljes összeállítást a Marketing&Media jövő héten megjelenő számában olvashatják. Az alábbiakban a 11 legnagyobb médiacég nettó árbevételét és adózott eredményét közöljük.

 

cegbev2016_kep

  • Megosztom