Így neteznek a hazai szurkolók

A magyar labdarúgó csapatok szurkolóinak nagy része követi a klubokat a webkettes platformokon. Nem zavarják őket ezen a felületen a szponzorok feltüntetése és reklámjai.

 

Zsiros Mihály, az MIP Management ügyvezetője és a Testnevelési Egyetem doktorandusz hallgatója a klubok után [link] a másik oldalt is megvizsgálta. A kutatásban 300 szurkoló vett részt, mely a 2014/2015-ös bajnokság tavaszi idénye során zajlott. Ebből kiderül, hogy legtöbben internetes sajtón keresztül (94,3%), majd a TV-n (93,7%) követnek labdarúgó csapatokat, a közösségi média pedig harmadik helyen végzett (83,3%). A szurkolók nagy része (79,3%) magyar labdarúgó klubokat is követ a webkettes platformokon. [Második generációs internetes szolgáltatások, melyek elsősorban közösségre épülnek.]

 

Akik követnek (nem csak magyar) labdarúgó csapatokat a közösségi médiában, ők elsősorban a Facebookon (84,4%), majd az Instagramon (19,2%), és a YouTube-on (18,8%). Arra a kérdésre, hogy pontosan miért követik itt a klubokat, legtöbben (31,74%) a gyors információszerzést említették.

 

A felmérés üzleti szempontból fontos felhasználói szokásokat is vizsgált. A szurkolók majdnem fele (46,7%) vett már részt a webkettes platformon meghirdetett nyereményjátékban. A válaszadók több mint fele (51%) jelentkezett már be sporteseményről valamelyik közösségi oldalon. Szintén több mint felük (57,7%) oszt meg helyszíni élményeket is az említett felületeken. A többség like-olt (87,7%), kommentelt (81%) és meg is osztott (78%) már valaha sporttal kapcsolatos tartalmat a közösségi térben.

 

6 fokú Likert skálán (1: egyáltalán nem, 6 teljes mértékben) a szurkolók egyetértettek azzal, hogy egy független közösségi felület lehet legalább olyan hiteles hírforrás, mint a hagyományos média (4,47). Megoszlottak a vélemények viszont azzal kapcsolatban, hogy a közösségi médián keresztül egy szurkoló jobban elköteleződhet-e egy sportcsapat felé, mint más hagyományos csatornákon keresztül (3,5).

 

Az is kiderült, hogy a szurkolókat nem zavarja, ha egy sportoló/sportcsapat feltünteti szponzorait valamely közösségi oldalon (1,81). Az sem zavarja őket, ha a szponzor termékét/szolgáltatását reklámozzák a közösségi médiában (2,32). Több mint negyedük (28,3%) vásárolt már valamit csak azért, mert az általa webkettes platformon követett sportoló/sportcsapat reklámozott/megosztott tartalmat egy termékről/szolgáltatásról. A szurkolók közel fele (43,3%) buzdította már ismerőseit, hogy kövessék az általa is követett sportolót/sportcsapatot a közösségi médiában. Harmaduk (33,3%) pedig már ajánlott olyan terméket/szolgáltatást ismerőseinek, amely márka szponzorálja a sportolót/sportcsapatot, amelyet követ a közösségi térben.

  • Megosztom