- Hirdetés -

Így teljesítenek a biztosítók a neten

|

- Hirdetés -

Vadászok és postások: a valóságban nem sok közük van egymáshoz — adatalapon és a social listening technológián keresztül vizsgálva viszont annál több! Már amennyiben a biztosításkategóriákkal kapcsolatos online tartalmak legnagyobb elérést generáló egyedi említéseit vizsgáljuk.

A SentiOne social listening ügynökség legutóbbi, a biztosítótársaságok online életútját adatalapon feltáró trendkutatása a témakör legnépszerűbb tartalmain és influenceregyüttműködésein keresztül az átlagfelhasználók fájdalompontjaira és leggyakoribb kérdéseik beazonosítására fókuszált – adatalapon strukturálva, majd szövegelemzésen keresztül értelmezve a teljes magyar nyelvű online és közösségi média felületein 2017. november és 2018. november között közzétett kapcsolódó említéseket.

“Már az sokatmondó tény, hogy amennyiben kirázólag a témareleváns cikkekre (hagyományos online sajtófigyelés) építjük a kutatást, akkor a kapcsolódó tartalmak összessége 15 000 darabszámos kontentmennyiség körül mozog. Ugyanakkor, ha mindezt kibővítjük a közösségi és online média teljes birodalmára (témához kapcsolódó felhasználói kommentek, tweetek, fórum- és blogbejegyzések, Instagram posztok, YouTube kommentek stb.), ez a szám több mint ötszörösére növekszik (kb. 73 500 említés).” mondta Vida Eszter, a SentiOne magyarországi ügynökségnek PR és kommunikációs vezetője.

Online sajtófigyelés vs. datatelling: adatrészecskéktől a teljes történetig

Nem mindegy, hogy mi a fókusz. Sajtóközlemények, tervezett influencerkampányok és márkareleváns újságírói vagy PR cikkek nyomon követése a megjelenések AVE-értékeinek összesítéséhez és a kampánysikerek mérhető validálásához, VAGY a releváns piaci szektort átható felhasználói tapasztalatok és élmények feltárása és megértése – akár posztról posztra, kommentről kommentre.

Utóbbi ugyanis egy sokkal tágabb és őszintébb értelmezési keretbe helyezi a fogyasztó-márka kapcsolatot, olyan trendekre és összefüggésekre mutatva rá, melyek már meglévő felhasználói igényeken alapulnak — bármilyen téma, brand vagy épp szolgáltatás esetében.

A biztosítótársaságokra vonatkoztatott és kulcsszó alapon felépített social listening kutatás jelen esetben 8 kategóriára, és az ezeket körbeölelő online diskurzus feltérképezésére épült: casco, kötelező, nyugdíj, élet, utazás, baleset, céges/vállalati, lakás. És pont a fent említett (cikkek vs felhasználói tartalmak) különbségtételére visszacsatolva, jelen esetben kizárta az indexált tartalmak köréből a portálokon megjelent említéseket.

A témareleváns tartalmak domináns hányadát Facebookon generálták a felhasználók, majd ezt követték a fórumok, a blogok, a Twitter, a YouTube és az Instagram. YouTube-on az Allainz, az Uniqa és a Posta Biztosító, míg influencer oldalról a Mondial Assistance (Herczeg Fanni: Mennyibe kerül egy New Yorki utazás?) tartalmai generálták a legnagyobb elérést.

Ugyanakkor, ha más fókuszpont mentén bontjuk fel az internetet, és a legtöbb kapcsolódó tartalmat közzétett konkrét webcím toplistáját állítjuk fel, akkor a Facebook után rögtön a gyakorikerdesek.hu jelenik meg a második helyen – vagyis rengeteg személyes tapasztalatot, tanácsot osztanak meg itt egymással az emberek, legyen az márkázott vagy attól független.

A márkázott internet TOP szereplői

A vizsgált 15 márkához kapcsolódó tartalmak mennyiségi összehasonlításának nyertesei a Generali, a CIG Pannónia, a Union, az Allianz és az Uniqa. Vagyis róluk vagy velük kapcsolatban beszéltek a legtöbbet a magyar nyelvű online és közösségi médiában (leszámítva a portálok cikkeit és az azok alatt közzétett kommenteket) a kutatási időszakban.

A SentiOne azt is megnézte, hogy amennyiben nem mennyiség, hanem a kapcsolódó tartalmak minősége alapján összesítik a márkareleváns említéseket, akkor miként áll fel a rangsor. Az úgy nevezett Brand Health Index (az adott márkához kapcsolódó összes pozitív említés mennyisége osztva a pozitív + negatív említések összegével) alapján a legtöbbször pozitív kontextusban említett márkák a Colonnade, a Roar, a Generali, az EUB és a Signal Iduna.

Alkuszok és influencerek

Alkusz cégek esetében a legtöbb, márkát említő kontent alapján (legyen az saját márkatartalom vagy felhasználó említés) magasan (68%) a Netrisk vezeti a listát a CLB és a biztositas.hu előtt.

Ugyanakkor az utóbbi biztosítási alkusz – amennyiben a webes márkakommunikáció online hatására fókuszálunk -, kirobban a többi márka közül. Az alkusz cégekre vonatkozó kutatás kibővítésével, azaz a brandet említő tartalmak kontextusának beemelésével (azokra érkező kommentek, visszajelzések, retweetek) a biztositas.hu közel 81%-ot hasít ki magának a magyar nyelvű internetből a másik két vállalat tartalmaihoz képest. Ez pedig egy olyan influencerkampánynak köszönhető, amelyben Magyarósi Csaba, az Aldi vagy épp az Alfa Romeo márkát is magával húzva vitte tova a biztositas.hu hírét első sorban a YouTube-on – de azon túl is.

Ez egyrészt meglátszik a brandhez kapcsolódó tartalmak forrásbontásán, másrészt a márka influencerlistájának első helyezettjén is.

Visszakanyarodva a postásokhoz és vadászokhoz

A vizsgált nyolc biztosításkategóriához kapcsolódó online és közösségi média említések mennyisége alapján a TOP3 helyen az egészségbiztosítás, az utas/utazásbiztosítás és a kötelezőbiztosítás kapott helyet.

Az adatalapú anomáliákat vizualizáló ábrán (az átlagos tartalommennyiségtől szignifikánsan eltérő említések időbeli eloszlása anpi bontásban) a két csúcs mögött a nagyobbikat a SuperShop egyik nyereményjátéka vitte (mivel kommentelni kellett a poszt alá, ez szignifikánsan megdobta az aznapi tartalommennyiséget), ahol egyrészt SPAR ajándékutalványt, másrészt UNION Retúr VIP utazásbiztosítást lehetett nyerni.

A karácsonyi időszak bár kisebb, de szembetűnő csúcsa mögött viszont két teljesen más típusú tartalom váltott ki nagy aktivitást az online olvasók körében. Az egyik ilyen a postásokról szólt, akiket saját bevallásuk szerint raportra hívnak, ha nem beszélnek rá elég ügyfelet az életbiztosításra. Míg a másik téma, ami kommentek tömegét hozta magával a vadbalesetekhez kapcsolódott, és a Kisalföld, valamint Erdőzúgás magazin online és közösségi média felületein terjedt. A cikk alapvetően egy személyes történeten alapult, és azt a problémát boncolgatta, hogy miért nem kötelező a vadásztársaságoknak biztosítást kötni a vadakra – például pont a véletlen és sokszor elkerülhetetlen vadbalesetek miatt.

Biztos adatokon nyugvó bizonytalanságok

A szöveges mélyelemezés eredményeként felszínre buktak azok a kérdések is, amelyek leginkább foglalkoztatják a felhasználókat, ha biztosításkötésről van szó.

Az egészségbiztosítással kapcsolatos kételyek főleg a külföldi tartózkodás kontextusában jelentek meg: lesz-e adósságom, ha kiköltözés után nem mondom le a TB-met itthon? Milyen ezzel kapcsolatos ügyek elintézésben tudok segítséget kérni a magyar nagykövetségektől? Emellett a a GYES és a GYED is forrongó téma a weben, biztosítás szempontjából (is): pl. kell-e egészségbiztosítást fizetnem, ha GYED-en vagyok?

Ha casco-ról vagy kötelező biztosításról van szó, akkor már ott biztonytalanná válnak sokan – a megosztott tartalmak alapján -, hogy egyáltalán mi a különbség, melyikre miért és mikor van szükség? Ami még domináns problémakör, hogy miért nem díjazzák a biztosítótársaságok a hűséget, és adnak évről évre kedvezőtlenebb fizetési konstrukciókat, még a hosszú távon náluk lévő ügyfeleknek is? Sokan kérdezősködnek továbbá arról, hogy milyen jogi retorziókra kell számítani, ha elmaradt téli vagy nyári gumicsere esete áll fent, és akkor történik a baleset. Alapvetően azt írják, hogy az alapkövetelmény a gumi minimum 4 mm-es profilmélysége , de azért érdemes:

“…annak is utánanézni, hogy a CASCO-nál nincs-e olyan kitétel a szerződésben, ahol a biztosító előírta a téli gumi használatát bizonyos időszakokban, például november és február között.”

Mindemellett trendszerűen felmerül az az ‘issue’ is, hogy haza lehet-e vezetni az újonnan vásárolt kocsit kötelező nélkül? Főleg, ha a sofőrnek nincs mobilinternete, és így azt nem tudja ott helyben, online megkötni.

Amikor pedig utazásról van szó, akkor a felhasználói tartalmak alapján érdemes az alábbi kérdéskörökre reflektálni szolgáltatóként: kell-e szülői jelenlét 18 éves kor alatt az utazásbiztosítás megkötéséhez? EU kártya vagy utasbiztosítás: melyikre mikor van szükség? Kiváltja-e egyik a másikat, vagy épp melyik a fontosabb? A felhasználók szerint ugyanis sok mindenen múlik, hogy végül fizet-e a biztosító…

“Azóta már tudom amit sajnos akkor nem tudtam, hogy az eu tb kártyára csak akkot fogják visszatéríteni az orvosi ktg.-t, ha a kinti kezelőorvosnak is van megfelelő szerződése a tb vel.“

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -