- Hirdetés -

Így lehet elkerülni a home office veszélyeit

|

- Hirdetés -

Home office, vagy irodai munka? Esetleg a kettő kombinációja? A CBRE átfogó tanulmányt készített, amely alaposan körbejárva a témát számos javaslattal áll elő, és amelyből világosan kirajzolódik, hogy a siker feltétele – a koronavírust követő korszakban is – a hibrid stratégia, egészen pontosan az irodai és otthoni munka okos ötvözése lehet. Máskülönben a költségmegtakarításokból származó rövid távú nyereség szinte biztosan hosszú távú veszteségekhez vezet.

A rugalmas munkavégzés már nem cél vagy választás kérdése, hanem hosszú távú szükségszerűség. A világ vezető kereskedelmi ingatlan- és befektetési vállalata, a CBRE tapasztalatai és nemrégiben publikált tanulmánya alapján kiderül: a jelenlegi járványhelyzet általában kétféle reakciót eredményezett a cégeknél. Egyrészt sokuk tervezi a felhasznált irodaterület csökkentését, másrészt a felmérések szerint az átlagos alkalmazott meglehetősen pozitívan érzi magát az új helyzetben. Így az ingatlanköltség-megtakarítás és az otthonról dolgozó elégedett alkalmazott kettős képe rajzolódik ki.

Azonban az ingatlan valós értékét az jelenti, hogy mi történik a falakon belül, ki és milyen módon dolgozik ott? A vállalatok közösségi tőkéje felbecsülhetetlen értékű. Ennek fejlesztéséhez viszont tér kell, ahol az emberek fizikailag találkoznak, hogy megvitassák a munkát, innovatív ötleteket cseréljenek egymással, válságokat oldjanak meg, kölcsönös érdeklődést mutassanak, történeteket meséljenek, kialakítsák a közös értékeiket. Így akik költségcsökkentési okokból túl sok négyzetmétert adnak fel, idővel lényegesen magasabb árat fognak fizetni a közösség hiánya miatt; az iroda „üres héjjá” válhat.

A közösség fenntartása nem csak a vállalatok érdeke: az odatartozás érzése egy fontos emberi szükséglet. A kutatásokban is azt látjuk, hogy ugyan a munkavállalók értékelik a távmunka lehetőségét, és önálló munkavégzés szempontjából hatékonyabbnak is tartják, az iroda szociális aspektusa pótolhatatlan.

Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív támogatását a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki támogatását is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet megfelelő mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni.

Az otthoni munkavégzés három fő kockázattal jár:

1. A munka és a magánélet egyensúlyának felborulása

A bejárás azért hasznos, mert elválasztja a munkaidőt a magánélettől. Sok alkalmazott már nem érzi az egészséges határvonalat a két világ között.

2. Megnyújtott munkaidő

Az alkalmazottak produktívabbnak érzik magukat, ami nem véletlen, hiszen napi 1,2 órával tovább dolgoznak a szokásosnál. Sokan panaszkodnak azonban kimerültségre.

3. Fokozódó stressz

A feszültség lehet hosszú távon a legkárosabb. Ennek egyik fő kiváltó oka a technikai hibák és a családon belüli frusztrációk. A másik a munkatársi kapcsolatok hiánya, a félelem, hogy elszakadunk az irodában zajló eseményektől, kimaradunk valamiből. Folyamatos bizonyítási kényszerünk keletkezhet, hogy valóban hatékonyak vagyunk-e.

Az otthoni és irodai munka közötti választás helyett ezért összetett, egymásra épülő megoldások kellenek. Nem az számít, ki, mikor és honnan dolgozik, hanem az, hogy mindenki pontosan tudja, hogy mit és mikorra kell elvégeznie. A négyzetméterben mért terület csökkentése is szükséges része lehet a hibrid munkahelyi stratégiának, de az aszinkron és az elosztott együttműködés jelenti az előrelépést.

A tanulmány külön kitér arra, hogy Matt Mullenweg amerikai internetes vállalkozó, a WordPress alapítója közel 1200 alkalmazottat foglalkoztat, mégsem tart fenn irodát. Megalkotott egy 5 lépcsős piramist amelynek a tetején a Nirvána áll, egy olyan vállalati kultúra amely jobban működik on-line, mint bármelyik másik cég a dolgozók személyes jelenlétével. Az alján pedig a „Nem szándékolt távmunka van”, ahol semmi szándékosat nem tett a társaság a távmunka támogatásának érdekében. Mullenweg szerint a legtöbb szervezet hajlamos elakadni a 2. szinten „Az iroda újra alkotása online”, amikor átmenetileg pontosan azt csinálja, amit korábban az irodában, csak éppen az online térben.

Ezt az ötlépcsős piramist figyelembe véve a CBRE a három tengely mentén integrált megközelítés mellett érvel.

1. Terület

A termelékenység és a jólét érdekében egyensúlyt kell kialakítani, felosztani az alkalmazottakat az otthoni és irodai területek között. Szükség esetén választhatunk egy harmadik módszert (hub & spoke, vagy küllő architektúra), egy további munkaterületet a központi iroda és a magánlakás között – ez lehet például egy rugalmasan bérelt iroda.

2. Technika

Az otthoni iroda ma gyakran duplikált iroda, ami fenntarthatatlan állapot a termelékenység, a jólét szempontjából. Bővíteni kell az online jelenlétet, illetve meg kell vizsgálni, hogy az egyes munkavállalók és a szervezet egésze eléggé felkészült-e technikailag.

3. Társas viselkedés

Minden szervezet kialakítja a saját munkamódszerét, ahogy minden ember a saját életmódját. Nem könnyű megváltoztatni a régi, meggyökeresedett szokásokat, munkastílusokat. A változások türelmet és jó útmutatást igényelnek.

„Az új, hibrid munkavégzés hosszútávon is növelheti a hatékonyságot és a dolgozói elégedettséget, de ehhez szükséges a tudatos tervezés és a nyitottság a folyamatos, visszajelzés-alapú fejlődésre. Ez érinti a fizikai teret, legyen az otthon vagy az irodában, és az új munkavégzési forma operatív elősegítését a megfelelő technológiákkal és munkaszervezési útmutatással, de a kollégák lelki egészségét is: a hirtelen változás frusztrációval járhat, amelyet proaktív mentálhigiénés támogatással érdemes ellensúlyozni” – vélekedik Szabó Eszter, a CBRE Magyarország munkakörnyezeti stratégiáért és változásmenedzsmentért felelős tanácsadója.

A fentieknek megfelelően a CBRE az ügyfeleivel együttműködve innovatív megoldásokat talál az irodákkal kapcsolatos közös kihívásokra. Olyan eszközöket, termékeket és szolgáltatásokat fejleszt, amelyek segítenek az alkalmazottaknak, hogy produktívak maradjanak, miközben otthonról dolgoznak. Tanácsot ad a felkészüléshez az irodába való fizikai visszatérésre. Segít felmérni a távoli munkalehetőségek hatását az ingatlanportfólióra. Felkészíti a szervezetet, hogy rugalmas maradjon a jövőre nézve.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Beteg gyermekeknek segíthetnek a Kifli vásárlói

Összefogott a Dziugas Magyarország és a kifli.hu, hogy az eladott termékekkel a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítványt segítsék.A Dziugas Magyarország a társadalmi felelősségvállalás jegyében akciót hirdet, amelynek keretében az összes, a kifli.hu-n eladott terméke...

Hirdetési szolgáltatást indított a Wolt

A Wolt technológiai vállalat bejelentette saját hirdetési szolgáltatásának, a Wolt Adsnak az elindítását, hogy partnerei növekedését és láthatóságát felgyorsítsa. A sikeres béta-időszakot követően a vállalat most azt tervezi, hogy a hirdetési szolgáltatását kiterjeszti mind...

Még mindig sötéten látják a jövőt a vállalkozások

A K&H kkv bizalmi index tavaly év végén látott reményteli javulása az idei első negyedévben ismét megtorpant: 4 pontos csökkenéssel -10 ponton áll a mutató, ami így már közel két éve a negatív tartományban...

Új innovációk a klímavédelem érdekében

A mérnöki és működési adatokat integráló új platform, a háztartási energiamenedzsmentet új szintre emelő vezérlőegység, az elektromos autózás terjedését támogató töltők és szoftver – többek között ezeket az újdonságokat jelentette be a Párizsban rendezett...

Új ízzel várja a nyarat a Dreher

Már kapható a boltokban az alkoholmentes Dreher 24 legújabb, frissítő málna ízű variánsa. A termék nem csak ízesítésében új, de a portfólió többi termékével összevetve alacsony a kalóriatartalma. Az alkoholmentes sörök, legyen szó akár...

Megvan a legjobb zöld családi autó

Az Év Magyar Autója verseny ünnepélyes díjátadójára a Budapest Automotive Summit rendezvényen került sor 2024. április 11-én, melyen az MG két elektromos modellje is kategóriagyőztesként végzett. Az évenkénti megmérettetésre 21 márka összesen 39 autót...
Házasság első látásra

Atombombája van a TV2-nek

Jó nézettséggel kezdett a Házasság első látásra és azóta hétről hétre tovább erősödött. A TV2 házasságos műsora masszív, rég nem látott előnnyel végzett a heti műsoros toplista élén. Az RTL a múlt hét kapcsán...

Új közvetlen járat indul Budapestről

Június 27-től a China Southern Airlines heti négyszer közlekedő járatot indít Kantonba, ezzel idén nyártól már heti 17 járat érhető el Kína és Budapest között. Az új járat amellett, hogy kiváló csatlakozást biztosít Délkelet-Ázsia...

Fontos ügyért küzdenek a budapesti plázában

Áprilisban a nőké a főszerep Budapest új kedvenc „nappalijában”, a Mammut I. Bevásárlóközpont 3. emeletén található Kollab by Mammut közösségi térben. A programsorozat nyitányaként HAPPY PERIODS címmel a szervező ARTEMIS női tech startup és...

Ismét csúcson a hazai lakáspiac

Tavaly október-decemberben történelmi csúcsra ért az új otthonok árszintjét jellemző index a KSH legfrissebb, előzetes adatai szerint. Ugyanebben az időszakban a használt lakásoknál viszont árcsökkenést regisztrált a statisztika. Az ellentmondás ellenére az Eurostat adatai...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zseniális találmányok a Nat Geo sorozatában

Morzsaporszívó, babatápszer, láthatatlan fogszabályzó. Ma már hétköznapinak számító eszközök, melyekről nem is gondolnánk, hogy a világ legnagyobb űrügynöksége, a NASA áll kifejlesztésük mögött. A National Geographic összegyűjtött 10 olyan forradalmi találmányt, melyet a kezdetekben...

Beteg gyermekeknek segíthetnek a Kifli vásárlói

Összefogott a Dziugas Magyarország és a kifli.hu, hogy az eladott termékekkel a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítványt segítsék.A Dziugas Magyarország a társadalmi felelősségvállalás jegyében akciót hirdet, amelynek keretében az összes, a kifli.hu-n eladott terméke...

Hirdetési szolgáltatást indított a Wolt

A Wolt technológiai vállalat bejelentette saját hirdetési szolgáltatásának, a Wolt Adsnak az elindítását, hogy partnerei növekedését és láthatóságát felgyorsítsa. A sikeres béta-időszakot követően a vállalat most azt tervezi, hogy a hirdetési szolgáltatását kiterjeszti mind...

Még mindig sötéten látják a jövőt a vállalkozások

A K&H kkv bizalmi index tavaly év végén látott reményteli javulása az idei első negyedévben ismét megtorpant: 4 pontos csökkenéssel -10 ponton áll a mutató, ami így már közel két éve a negatív tartományban...

Új innovációk a klímavédelem érdekében

A mérnöki és működési adatokat integráló új platform, a háztartási energiamenedzsmentet új szintre emelő vezérlőegység, az elektromos autózás terjedését támogató töltők és szoftver – többek között ezeket az újdonságokat jelentette be a Párizsban rendezett...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...