A rovat megjelenését a szerencsejáték Zrt támogatta.

Így hatott a sportpiacra a járvány

Az iparági vezetők szerint a sportpiac 2022–23-ra lábalhat ki a járvány okozta válsághelyzetből. A sportszervezeteknek új stratégiákat kell kidolgozniuk a hosszú távú sikeresség érdekében, és egyre több figyelmet kell szentelniük az e-sportnak.

Az elmúlt esztendőben a sportágazatot is megrázta a járványhelyzet, az előrejelzések szerint a sportpiac az elmúlt 3-5 évben elért 8 százalékról várhatóan 3,3 százalékos éves növekedési ütemre lassul a következő 3-5 esztendőben. Vannak területek, a Közel-Kelet, illetve Ázsia, ahol ez a csökkenés várhatóan nem lesz annyira drasztikus, köszönhetően az ezekre a területekre jellemző állami támogatásoknak, a tokiói olimpiának, valamint a 2022-es katari futballvébének. Ezzel szemben Európában, az amerikai kontinensen és Ausztrálázsiában kevésbé bizakodók a várakozások, bár az éves 3 százalék fölötti hosszú távú növekedési kilátások arra engednek következtetni, hogy az iparágnak azért erőteljes alapjai vannak.

A pandémia hatásai

Tavaly több jelentős sportrendezvényt töröltek vagy elhalasztottak, az újraindított versenyeken pedig jelentősen csökkentek az eseményekből származó napi bevételek, ami súlyosan és közvetlenül érintette a sportszervezeteket. Az úgynevezett részvételi sportok további kihívásokkal néznek szembe, mivel az emberek inkább elkerülik a tömegrendezvényeket. A válság miatt a sportnaptár is átalakult, ami egyfelől lehetőséget kínál az új formátumokkal való kísérletezésre, ugyanakkor azt a kockázatot is hordozza, hogy felborulnak az egyébként is ingatag ütemtervek, valamint sok esetben az okoz gondot, hogy így is elég feszes a versenynaptár.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy mivel a sportágazat más iparágakhoz képest kevésbé volt felkészült, ezért a teljes talpra állás 2022–2023 előtt nem várható. A nehéz helyzetből kiutat jelenthet a digitális átalakulás, a bevételek diverzifikálása és az iparágon kívülről érkező befektetések felgyorsulása. A sportipar teljesen új helyzet elé került, hiszen nem szokott hozzá a kívülről jövő válságokhoz, mivel az eddigi, jelentős krízisek rendszerint a szektoron belülről jöttek, gondolhatunk itt a különböző korrupciós, valamint doppingügyekre. Emellett az is problémát jelentett, hogy jó néhány esetben nem álltak rendelkezésre kockázatkezelési tervek és vészhelyzeti forgatókönyvek, ehelyett megmutatkoztak a rövidlátó finanszírozási, cashflow és költségkezelési gyakorlatok hiányosságai.

Mivel a járvány rendszerszintű hiányosságokat hozott felszínre, ezért csekély a valószínűsége, hogy az ágazatban azonnal helyreáll a korábbi rend, ehelyett az iparágnak egy hosszabb felépülési és kiútkeresési időszak elé kell néznie. Becslések szerint a pandémia következtében 30-40 százalékkal csökkentek a sportszervezetek bevételei. Ez az óriási pénzügyi nyomás, amelynek a hatása valószínűleg jó ideig érezhető lesz, égető kérdésként veti fel a sportszervezetek működési modelljének reformját. Ennek az első eleme egy észszerű költségcsökkentési megközelítés kialakítása lesz.

Hat lépés a sikerért

A válság az iparág valamennyi meghatározó trendjét felgyorsította, és még kialakulófélben lévő termékek, megoldások széles skáláját hívta életre. A sportszervezetek intenzív kísérletezésbe fogtak, amelynek eredményeként létrejöttek az első virtuális lelátók, hibrid versenyek, virtuális játékoskiválasztások, digitális sajtótájékoztatók.

A média után a kísérletek következő szakasza a stadionokra és a sportlétesítményekre összpontosít, ahol az egészségvédelmi és biztonsági technológiák gyökeresen átalakítják majd a nézői élményt. Mivel, ahogy korábban említettük, a sportvezetők közel 44 százaléka csak 2023-ra vagy még későbbre várja a talpra állást, ezen várakozások mellett fontos, hogy a sportszervezetek világos menetrendet dolgozzanak ki a válságból való kilábalásra. A PwC hálózatához tartozó Strategy& tanácsadó cég egy hat lépésből álló módszert dolgozott ki a sportszervezetek hosszú távú sikerességének elérésére. Az első elem a stratégia gyors áttekintése és felvázolása, amelynek során meg kell határozni a legéletképesebb lehetőségeket, a növekedési területeket, felgyorsítani a digitális programokat. Ezt követi a költségszerkezet gyökeres átalakítása, amelyben sor kerül a költségterületek meghatározására, osztályozására, rangsorolására, a megosztott szolgáltatások erősítésére mind bevételi, mind költségoldalon, illetve a cashflow kezelés optimalizálására.

Majd újra kell gondolni a működési modellt, felmérni a partnerekkel való együttműködés és a kiszervezés előnyeit, módosítani az irányítási módszereket. Az egyedi képességek kialakítása során fokozni szükséges a legnagyobb hatású területekre irányuló beruházásokat, erősíteni az alapvető termékek vonzerejét, valamint a meglévő, illetve új bevételi források növelését. Ezeket követnie kell a szervezeti kultúra megújításának, ami magában foglalja új munkamódszerek meghatározását is. A hatodik elem pedig a bizalmon alapuló értékteremtés kihasználása a csapatok, a szurkolók, az ügyfelek szélesebb köre irányában az ökoszisztéma egészének megerősítése érdekében.

Az e-sport a győztes

Az elmúlt két-három évben a sportszervezetek e-sportban való részvétele jelentősen felgyorsult: jó néhány sportpiaci szereplő virtuális versenyeket használt a közönség szórakoztatására, a járvány pedig felerősítette ezt a trendet. Ennek érdekében a sportszervezeteknek hosszú távú tervet kell kidolgozniuk az e-sportban rejlő lehetőségek kiaknázására a fenntartható növekedés érdekében.

A megkérdezettek közül nagyon sokan úgy vélték, hogy közép- és hosszú távon a sportszimulációs e-sport lesz az, amelyik magas nézettségű termékké válik. Erre a játékpiac növekedésével, az egyre fejlettebb termékek megjelenésével, a médialefedettség gyarapodásával és a technológia fejlődésével párhuzamosan kerül majd sor. A fiatalabb sportolók, akik a játékokon nőttek fel, és azokat kulturális normaként fogadják el, hidat képeznek a virtuális és a hagyományos sportok között. Vagyis a sportszimulációs e-sport egy nagyon jó lehetőség a játékosok bevonzására, emellett lehetőséget kínál új közönség, új kereskedelmi partnerek és új bevételi források megtalálására. Mivel a járvány okozta válság a fizikai események megtartását továbbra is megnehezíti, az e-sport kiváló eszköz a tartalomra éhes rajongók igényeinek kielégítésére.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

  • Megosztom