Hódítanak a sorozatok

Októberben két új sorozat debütált a hazai kereskedelmi televíziókban, az egyik a Viasat 3-on, a másik a TV2-n. A nagy sorozatdömping hazai elindítója az HBO és az RTL volt, amelyek annak idején belevágtak abba a kockázatosnak tűnő vállalkozásba, hogy nagy költségű hazai gyártású produkciókat mutassanak be a televízióban.

Két új magyar gyártású sorozat is indult októberben, a Viasat 3-on debütált 200 első randi, az argentin Ciega a citas adaptációja, míg a TV2-n a Bogaras szülők egy holland formátum, a De Luizenmoeder (Lice Mother) átültetése. Az előbbit a Filmservice, míg az utóbbit az IKO Műsorgyártó Magyarország készítette. A sorozatrajongók eddig sem panaszkodhattak, hiszen nem csupán a külföldi produkciók közül válogathattak, hanem jó néhány magyar adaptáció fut a különböző csatornákon. Kérdés, hogy van-e igény ennyi sorozatra. „Én úgy gondolom, hogy igen, és ezt a nemzetközi trendek mellett a saját gyártású sorozatok fogadtatása, lineáris és online nézettsége is igazolja” – mondta el a Marketing&Media magazinnak Varga Attila Sixx, a Comment.blog.hu bloggere.

A nemzetközi televíziós trendeket elnézve az látható, hogy a nagy piacokon a realityműsorok – különösen a saját gyártás – egyre jobban háttérbe szorulnak a sorozatok mögött. A fikciós szériák előretörése, térhódítása nem meglepő, amíg nem voltak realityk, a vetélkedők és a showműsorok mellett a sitcomok és a drámai sorozatok uralták a tévét. A hazai úttörők közé tartozik a 2011-ben a HBO-n futott Társas játék, az egy évre rá ugyancsak a mozicsatornán bemutatott Terápia, majd 2015-ben jött az HBO-n az Aranyélet, az RTL-en pedig a Válótársak. Ezek mutatták meg, hogy van igény a hazai gyártású sorozatokra, a Válótársak első évada például 2015-ben a 18–49 évesek között 294–372 ezer nézőt ültetett a tévékészülékek elé.

A kereskedelmi televíziókban futó magyar sorozatok szinte mindegyike adaptáció. Emellett az szól, hogy egy máshol bevált formátum működhet itthon is, illetve az, hogy nagyon jól meg lehet belőle tanulni az alapokat. Egy adaptációnál mindig ott a kész termék, és rendelkezésre állnak adatok arról, hogy az adott sorozat mikor és hogyan teljesített, tehát jóval kisebb a kockázata a hazai piacon, főleg ha olyan országokban vetítették, ahol a nézői szokások hasonlók a magyarhoz.

A magyar és a külföldi sorozatok között a legnagyobb különbség a költségvetés szempontjából van, mivel a mai magyar sorozatok nemzetközi összehasonlításban jóval kevesebb pénzből készülnek. Ha az amerikai topsorozatokhoz viszonyítjuk őket, akkor egészen elképesztő a differencia, hiszen ott a nagy sorozatoknál epizódonként 3-4 millió dollárnál jár a költség. Általánosságban az mondható el, hogy a büdzsét tekintve egy átlagos amerikai sorozathoz képest négy-ötszörös a különbség, míg egy európaival szemben nagyjából háromszoros. Például a Válótársak eredetije a magyarhoz képest a többszörösébe került, és még így is panaszkodtak a körülményekre a hollandok, mivel az ott alacsony költségvetésű produkciónak számított. A mi kis falunknál viszont pont ennek a fordítottja fordult elő, vagyis a szlovák sorozat sokkal kevesebb pénzből készült, mint a magyar.

A hazai gyártású sorozatokat vizsgálva, az elmúlt időszakban nézettség terén A mi kis falunk szállította a legjobb eredményeket. A sorozatból eddig három évad ment le, és a teljes lakosság köréből egymillió körüli nézettséggel futott, ami meglepően jó eredmény egy sorozattól, hiszen ehhez hasonló kiugró számokat a nagyobb show-műsorok (X-Faktor, Ninja Warrior) szoktak produkálni. Az HBO-n 2015 novemberében elindult Aranyélet nem csupán kiemelkedő nézettséget hozott a mozicsatornának, a sorozat az HBO GO-n is tarolt. Múlt hét végén, október 14-én az HBO online videótárában lett először elérhető a sorozat teljes harmadik évada, és a csatorna közleménye szerint a fogadtatás minden előzetes várakozást felülmúlva rekordnézettséget hozott az HBO online videótárának. A sorozatot átvette a TV2 is, ám ott egyelőre mintha nem működne annyira jól, mint a mozicsatornán. Az Aranyélet október 7-i epizódja a teljes lakosság körében mindössze 237 ezer, míg a kereskedelmi célcsoportban 95 ezer nézőt vonzott a tévéképernyők elé. A TV2 Csoport a Bogaras szülők mellett a Korhatáros szerelem második évadát indította el az őszi szezonban. Az első széria jól, általában a csatornaátlag felett teljesített, a 18–49 éveseknél 150-200 ezer körüli nézőszámot produkálva. A két nagy mellett a „kicsik” sem akarnak kimaradni a sorozatdömpingből. A Viasat 3-on most bemutatott 200 első randi mellett a Duna Tv-n fut Mucsi Zoltán főszereplésével a Tóth János, amely 55 ezer tévézőt ültetett a képernyők elé a teljes lakosság.

Baross Gábor

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom