Hiányzik a sikerrecept

Bár már évek óta megfigyelhető tendencia, hogy a nyomtatott sajtó képviselői próbálnak nyitni a digitális média felé, az eredmények még váratnak magukra egy friss felmérés szerint. Az amerikai központú Project for Excellence in Journalism (PEJ) nevű szervezet kutatása szerint ugyanis a digitális hirdetési bevételek még mindig jóval kisebbek, mint amekkora veszteségek a kiadók a nyomtatott termékeiknél elszenvednek.

A szervezet felmérésében vizsgált amerikai kiadóknál – amelyek összesen 121 nyomtatott termékkel vannak jelen a piacon – minden egyes, a digitális hirdetésekből származó dollárra 7 dollárnyi veszteség jut a nyomtatott termékek reklámbevételeiben.

 

A PEJ kutatásában megkérdezett vezetők közül a legoptimistábbak arról beszéltek, hogy a digitális hirdetési bevételek néhány éven belül ellensúlyozhatják a nyomtatott kiadványoknál tapasztalható csökkenést. De akadt olyan megkérdezett is, aki szerint ez a pillanat soha nem érkezik el. Többen pedig azt mondták, hogy egyelőre elképzelésük sincs arról, mikor érhet be a digitális stratégia.

 

Ráadásul az is érdekes, hogy a szervezettel részletes adatokat közlő 38 kiadvány közül sem tudta mindegyik növelni a digitális reklámbevételeit. Közülük hétnél csökkenés volt abban az utolsó évben, amelyre vonatkozóan teljes adatsor állt rendelkezésre.

 

Persze akadnak olyan kiadványok is, amelyek jócskán eltérnek a trendektől. Azok a kiadók bizonyultak sikeresnek, amelyek elég bátrak voltak ahhoz, hogy kitörjenek a régi kulturális mintákból. Volt merszük változtatni az értékesítési csapaton, és akkor is erőltették a digitális platformot, ha az esetleg veszélyeztette a hagyományos, egyelőre a bevétel nagyobb szeletét hozó szegmenst – derül ki a PEJ felméréséből.

 

Jól mutatja a működő stratégia hiányát, hogy a vizsgált kiadványok 40 százalékánál nyilatkoztak csak úgy, hogy a targetált hirdetés fontos része az értékesítési erőfeszítéseiknek. A többség azonban nem fordít kiemelt figyelmet arra, hogy „intelligens” vagy testre szabott reklámokat értékesítsen.

  • Megosztom