Így teljesített a hazai médiaelit

Átlagosan öt százalékkal csökkent tavaly 2011-hez képest a Whitereport mediabrowser legnagyobb hazai médiacégeket bemutató elemzésében szereplő vállalkozások összbevétele, azaz a WR-index 95 volt 2012-ben. Bár akadnak olyan társaságok, amelyek bevétele folyamatosan nő, az árbevételadatok nagy szórást mutatnak. Az átlagnál is jobban esett az országos kereskedelmi televíziók és a megyei lapkiadók többségének forgalma.

 

 

A WR-index 2008 óta kisebb-nagyobb mértékben, de folyamatos csökkenést mutat. A Whitereport.hu gyorsjelentése szerint a 2011-es toplista pénzügyi adatainak frissítését követően a listán szereplő 92 médiacég közül 2012-ben 34 bevétele haladta meg a nettó egymilliárd forintot. Egy évvel korábban a TOP100-as listán még 43 ilyen társaság akadt (kapcsolt vállalkozások nélkül). A médiavállalatok bevétele átlagosan öt százalékkal csökkent tavaly az előző évhez viszonyítva, azonban az 1 millliárd forint fölötti éves nettó árbevételű cégek esetében az átlagos csökkenés kisebb, egy százalékos volt (a médiavállalatok éves nettó árbevétele sok esetben nem kizárólag, vagy egyáltalán nem reklámbevételt jelent, hanem terjesztési vagy egyéb forrásokból származik).

 

Az átlagnál jobban csökkent az országos kereskedelmi televíziók bevétele, de hasonló volt a helyzet a megyei lapkiadók többségénél, illetve néhány, korábban nagy kereskedelmi rádióvállalatnál (melyek közül az egyik országos kereskedelmi adó csődeljárás alá került 2012-ben). Így például az egymilliárd forintnál nagyobb bevétel csökkenést elszenvedő cégek között van a Magyar RTL, az MTM-SBS, a Viasat, a Readers Digest és a Rádió1, ami elvesztette budapesti körzeti jogosultságát.

 

 

A nyertesek közé tartozik több online és közterületi médiavállalat is, illetve a tematikus tévék egy része, valamint általában az akvizíciós tevékenységet folytató néhány társaság – mondta el az mmonline.hu-nak Incze Kinga, a Mrs. White Media Consulting Kft. ügyvezető igazgatója. Egymilliárd forintot meghaladó mértékben nőtt többek között a Ringier, a Chello és a Publimont bevétele.

 

A Whitereport.hu jelentése alapján az egymilliárd forint feletti forgalmú médiacégek adták a teljes piac 75 százalékát 2011-ben. 2012-re ugyan még nem áll rendelkezésre a teljes adatsor (közel ezer médiavállalattal), de az már látható a tényekből, hogy a top 92 médiavállalat bevételének 90 százalékát a milliárdos cégek produkálták. Ez azt jelenti, hogy 2012-ben is nagyságrendileg 75 százalékos, vagy akár ennél is nagyobb arányt jelenthet a “nagyvállalatok” aránya a teljes médiapiac árbevételéből (kapcsolt vállalkozások nélkül).

  • Megosztom