Hatalmasat zuhant Simicska médiabirodalmának bevétele

A nagy szakítás Simicska Lajos és Orbán Viktor között igencsak éreztette hatását a milliárdos nagyvállalkozó médiacégeinél, a hozzá és üzlettársaihoz köthető vállalatok együttes árbevétele két év alatt 20 milliárd forinttal csökkent a Marketing&Media magazin összeállítása szerint. A tavalyi volt az első év, amikor a médiabirodalom összességében veszteséget termelt, miközben a riválisoknak nagyon jól fut a szekere.

 

Nyolcvanmilliárd forint, a Napi.hu legfrissebb, A 100 leggazdagabb kiadványa szerint ekkorára tehető Simicska Lajos vagyona. A nagyvállalkozónak szüksége is lesz a tartalékaira, ugyanis a médiapiaci érdekeltségeiből tavaly óta zsebbe nyúlós történet lett, és a trendek alapján ez csak rosszabb lesz.

 

A Simicska, valamint a vele együtt mozgó, Fonyó Károly és Nyerges Zsolt nevével fémjelzett médiabefektetői kör privilegizált helyzete 2010-től 2014 őszéig tartott, és a 2015. eleji G-nap után fordult nagyot. Simicskáéknak nem is az jelenthet új helyzetet, hogy nincs hátszelük – hisz ahhoz hozzáedződhettek a 2010 előtti időszakban –, inkább az, hogy kifejezetten ellenszélben kellene fenntartaniuk a médiaérdekeltségeiket. Elég csak arra gondolni, hogy a közterületi piac új szabályozásából várhatóan a Mahir Cityposter és a Publimont jön majd ki a legrosszabbul.

 

Összement a birodalom

 

Simicska és társainak tíz legjelentősebb médiavállalata 2014-ben együtt 32,3 milliárd forint árbevételt ért el. Mindegyik társaság kivétel nélkül nyereséget termelt, összességében 7,8 milliárd forintot. A nagy törés 2015-ben jött, amikor a cégek együttes árbevétele 10 milliárd forintot zuhant, a nyereségük pedig már csak 1,8 milliárdot tett ki.

 

Még az utóbbi sem nézett ki rosszul, de akkor már lehetett sejteni, hogy a 2016-os év még rosszabb lesz, hiszen a korábban milliárdos profitot termelő Advenio Zrt. rádiójának, a Class FM-nek lejár a frekvenciajogosultsága. Ennek megfelelően a tavalyi év pocsék is lett a cégcsoport szempontjából. A nagyvállalkozóhoz köthető társaságok együttes árbevétele 16,1 milliárd forint volt. Amennyiben ebbe nem számoljuk bele az év folyamán értékesített Advenio Zrt.-t, akkor pedig csak 12,8 milliárd forintot tett ki a „Simicska Médiacsoport” árbevétele. Azaz a bevételeik két év alatt közel harmadára estek.

 

Az adózott eredmény szempontjából sem volt jó évük, hiszen bár maradtak nyereséges cégeik, összességében 355 millió forintos mínusszal zárták az évet. Sőt, amennyiben ebbe nem számoljuk bele az Advenio Zrt.-t, akkor tavaly 909 millió forint veszteséget termeltek a médiaérdekeltségeik.

 

A cégcsoport legveszteségesebb tagjainak a Hír Tv-t és a Magyar Nemzetet működtető társaságok számítanak, ráadásul úgy, hogy egy évvel korábban még mindkét cég profitot termelt. A Hír Tv Zrt. vesztesége elérte a 770 millió forintot, a Nemzet Kft.-é pedig 762 millió volt. A Hír Tv árbevétele egy év leforgása alatt 1,3 milliárd forinttal zuhant.

 

A Magyar Nemzet kiadójának árbevétele tavaly közel 1,2 milliárd forinttal csökkent, és így éppen csak meghaladja az egymilliárd forintot. A beszámolójuk szerint a lapeladási bevételük 866 millióról 611 millió forintra esett. Azonban a hirdetések terén ennél jóval nagyobbat buktak, hiszen a korábbi 1,15 milliárdos bevételükből mindössze 276 millió forint maradt.

 

Az új kedvencek

 

Amíg a Simicska-féle médiaérdekeltségek többsége üzletileg kókadozik, addig a velük szemben létrehozott új médiacégek gyönyörűen muzsikálnak. Győri Tibor és Habony Árpád közös vállalata, a Modern Media Group Kft. a korábbi 803 millióról tavaly 1,9 milliárd forintra növelte az árbevételét. A nyereségük ezzel párhuzamosan 204 millióról 54 millióra csökkent, ami mögött a Lokál napilap elindításával kapcsolatos költségek állhatnak. Az ingyenes Lokál-lapok mellett szintén ehhez a céghez tartozik az állami hirdetésekkel ugyancsak kitömött 888.hu is.

 

Brutálisan jó éve volt az egykori Simicska-bizalmas, Liszkay Gábor által tulajdonolt Magyar Idők Kft.-nek. A napilapkiadó társaság árbevétele 2,4 milliárd forintra ugrott, a korábbi év 343 milliós veszteségét pedig 342 millió forintos nyereségbe fordították át. Ettől függetlenül a beszámolójukból kiderül, hogy Liszkay az idén eladja a céget az általa irányított Mediaworks Zrt.-nek. Az ezzel kapcsolatos költségekre – például végkielégítések – egy 90 millió forintos céltartalékot is elkülönítettek.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

  • Megosztom