Hatalmas változások a magyar médiaelitben

Jelentős változások voltak idén a legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50 összetételében, a lista közel negyven százalékban kicserélődött. Már csak kilenc olyan szakember van, aki 2008 óta a Marketing&Media magazin összes 50-es összeállításában szerepelt.

 

Még soha nem változott meg annyira egyik évről a másikra a TOP50 összetétele, mint az idén. Tizenkilenc új szereplővel bővült a befolyásos szereplők ötvenes köre, s ez azt jelenti, hogy a Marketing&Media magazin összeállítása 38 százalékban újult meg. A lap 2008 tavaszán publikálta először a TOP 50-et, azóta a legkisebb mértékben 2009-ben és 2015-ben változott a lista összetétele, amikor csak 20 százalékban cserélődtek a szereplők, magyarán tízen mentek és tízen jöttek. A mostanihoz hasonló jelentős változás 2013-ban volt, akkor a lista összetétele 36 százalékban módosult. Az elmúlt évek átlaga ezen a téren 27 százalék, tehát tipikusan a szereplők negyede szokott cserélődni.

 

Sokan távoztak

 

Az idei megugrott fluktuáció mögött elsősorban az áll, hogy az elmúlt egy évben rengeteg személyi változás volt a médiapiacon. A Top 50-ből kiesők többsége távozott a korábbi pozíciójából. Így volt ez Mihók Attilával, akinek azóta, hogy feltűnt a magyarországi Ringier élén, szinte bérelt helye volt az összeállításunkban. A Mediaworks megalakulásával pedig még erősödött is a befolyása, azonban tavaly májusban, nem sokkal a listánk publikálása után távozott a Mediaworks vezérigazgatói székéből.

 

Simon Zsolt mostanáig az összes Top 50-ben szerepelt, ráadásul mindig az élbolyban kapott helyett. Eleinte az akkor még Mediaedge:cia nevet viselő médiaügynökség vezetőjeként, majd a TV2 vezérigazgatójaként került be a legbefolyásosabb médiaszakemberek közé. A TV2 csoport tavaly év végi tulajdonosváltása után viszont távozott a csatornától.

 

Az MTVA vezérigazgatói posztja sem tűnik nyugdíjas állásnak, tavaly távozott a 2011-ben alakult közmédiás mogultól a harmadik vezető, Szabó László Zsolt, aki két éven át volt résztvevője a Top 50-nek. Szintén személyi változás miatt került ki az összeállításból Nobilis Márton, az ismert nagyvállalkozó, Nobilis Kristóf fia, aki közel egy évig töltötte be a Nemzeti Kommunikációs Hivatal elnöki posztját.

 

Az elmúlt egy évben jelentősen meggyengült Simicska Lajos és üzlettársai médiapiaci ereje. Egyrészt azért, mert újabban nekik nem nagyon jut állami hirdetés, másrészt pedig azért, mert a lejáró frekvenciaengedélyű rádióiknál még lehetnek problémáik az újrapályáztatással. Ráadásul ez elsőként a piacvezető Class FM-et fogja érinteni. A Mahir-oszlopok az idén januári elbontása körüli balhé pedig jól mutatja, hogy egyéb problémákkal is szembe kell nézniük. Simicska Lajos bent maradt a Top 50-ben, viszont a legfőbb bizalmasai és üzlettársai közül valószínűleg a fentiek miatt esett ki Fonyó Károly és Nyerges Zsolt.

 

Visszatérők és debütálók

 

A Top 50-be az idén bekerülők közül sokan visszatérő szereplők. Dirk Gerkens 2014-ig mindegyik összeállításunkban az első helyen végzett. Ám miután tavaly leváltották az RTL Magyarország éléről, kikerült az 50-ből, most viszont kilencedikként tért vissza mint a TV2 csoport vezérigazgatója. Vele párban tűnt fel újra Rákosi Tamás, aki korábban – amikor még résztulajdonosa volt az RTL Klubnak – több éven át ott volt a legbefolyásosabbak között.

 

A toplista egyik új szereplője Andy Vajna, aki egyből a második pozícióban nyitott. A cége tavaly ősszel megvásárolta a komplett TV2 csoportot, ami nem ment zökkenőmentesen, de Vajna került ki győztesként az ügyletből. Ráadásul az egykori hollywoodi producer, jelenlegi filmügyi kormánybiztos hamarosan egy fővárosi rádiót is elindít.

 

Ügynökségi pezsgés

 

A Magyar Reklámszövetség becslése szerint tavaly a magyarországi reklámköltés 194 milliárd forintot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a teljes hazai reklámköltés közel 13 százalékát tartja kézben a 25 milliárd forintnyi állami költés felett őrködő Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH). Ebből következik, hogy mind a hivatal vezetője, mind a tényleges médiatervezést végző ügynökségek befolyásos szereplői a piacnak. Nem véletlen tehát, hogy új szereplőként tűnt fel a toplistán Lenkei Mirtill, aki Nobilis Márton utódja az NKH elnöki székében.

 

A hivatal tenderén nyertes három ügynökségi konzorcium vezetője közül a Mindshare-t irányító Somlói Zsolt mindig is ott volt az 50 legbefolyásosabb szakember között, viszont újonnan került be a másik két győztes, a Young & Partners és a Network 360 első embere, Kuna Tibor és Csetényi Csaba.

 

Bayer József mindig az élbolyban

 

A jelenlegi ötvenes listán csupán 12 olyan szakember van, aki a 2008-as kiadványba is bekerült. Ezen belül is van egy kilencfős „törzsgárda”, akik az eddigi összes Top 50-ben helyet kaptak. Olyan kevesen vannak, hogy név szerint is érdemes megemlíteni őket: Bayer József, Jonathan Cooper, Kolosi Péter, Málnay B. Levente, Németh Béla, Pallagi Ferenc, Spéder Zoltán, Somlói Zsolt, Vidus Gabriella. Közülük is érdemes kiemelni Bayer Józsefet, a Ringier Axel Springer magyarországi vezetőjét, aki minden egyes alkalommal a Top 10-ben kapott helyet.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Heszler Róbert

 

  • Megosztom