Feltör az M2M

Már a vállalatok negyede használ M2M (azaz machine-to-machine, vagyis gép és gép közötti kommunikációt támogató) megoldásokat. Ez pedig gyorsíthatja a Dolgok Internete (Internet of Things) terjedését.

„A versenyképesség növekedése, gyors megtérülés, változó vállalati működés – ezek a legfontosabb eredményei az M2M technológia bevezetésének” – emelte ki Király István a Vodafone vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese a most megjelent Vodafone M2M Barométer 2014 jelentést bemutatva.

A globális jelentés szerint egy év alatt 23 százalékkal nőtt az M2M technológiát használó vállalatok száma, így világszerte a cégek több mint negyede használ termelékenysége javítására valamilyen M2M (machine-to-machine) technológiát.

A Vodafone a világ vezető M2M szolgáltatójaként immár harmadik alkalommal publikálta a Circle Research független kutató cég közreműködésével elkészített M2M Barométert. A jelentés 16 országban, hét iparág 650 vezető szakemberének megkérdezésével készült. Az M2M Barométer fő megállapítása, hogy a háztartási eszközöktől kezdve az ipari berendezésekig egyre több helyen jelenik meg a dolgok internete, vagyis egyre több helyen alkalmazzák az okos eszközöket összekötő technológiákat, hálózatokat és szolgáltatásokat.

A megkérdezett cégek 83 százaléka közölte, hogy az M2M fejlesztésekkel nőtt a versenyképességük, 59 százalékuk pedig a szükséges beruházások jelentős és gyors megtérülésről számolt be. Az M2M technológiák bevezetésében élen járó amerikai cégeknél a fogyasztói és háztartási okos termékek esetében a leggyorsabb a megtérülés – itt a cégek 41 százalékánál ez az időszak 6 hónapnál is rövidebb volt.

2013-ban, az első M2M Barométer megjelenésekor csupán a vállalatok 12 százaléka használt M2M megoldásokat. A friss jelentés szerint a korai belépők már most komoly üzleti előnyöket tapasztalnak, a megkérdezettek 81 százaléka bővítette is az M2M technológiák alkalmazását az elmúlt egy év során.

A leggyorsabb, 88 százalékos felhasználási növekedés a kiskereskedelmi szektorban volt, itt egyre népszerűbbek a boltokban használt digitális feliratok, az okos fizetési megoldások és az ellátási lánc optimalizálására használt rendszerek. A jelentés szintén figyelemreméltó, 47 százalékos növekedést tárt fel az egészségügyben, ahol az M2M használható például betegek távfelügyeletére, vizsgálati adatok gyűjtésére, de a közműveknél is 32 százalékos volt a növekedés, elsősorban a világszerte az energiahatékonyságot elősegíteni hivatott okos mérőeszközök térnyerésének köszönhetően. Eközben az autógyártóknál is egyre inkább alapvetés, hogy az új járműveket M2M technológiákkal is felszereljék, ezért az úgynevezett „összekapcsolt járművek” számának növekedésével ebben a szegmensben is 14 százalékkal magasabb volt az M2M technológiák használata.

A Vodafone M2M Barométer jelentés szerint egyre kifinomultabb megoldásokra használják a cégek az M2M technológiát és ezek egyre inkább integrálódnak a különböző felhő alapú megoldásokkal, és egyre nagyobb szerepük van a begyűjtött adathalmazok, az úgynevezett „big data” kielemzésében is. A cégek, amelyek ezen a területen befektettek jelentős változásról számoltak be üzletvitelükben: 69 százalékuk szerint az M2M alapjaiban változtatta meg cégük működését.

„A dolgok internete a korábbiakban soha nem tapasztalt ütemű átalakulást jelent az üzleti világnak” – mondta el Király István – „A gépek közötti kommunikáció legalább olyan alapvető hatást gyakorol a mindennapi üzletvitelre, mint egy generációval ezelőtt az asztali számítógépek megjelenése, amivel jelentősen megnőtt a termelékenység és a versenyképesség, miközben új terek nyíltak az innovációra.”

A vezérigazgató-helyettes szerint a jelentés egyik különösen figyelemre méltó eleme az, hogy a kiskereskedelemben és az egészségügyben különösen gyors az M2M térnyerése, mivel egyre több cég ismeri fel a versenyképesség növelésében rejlő lehetőségeket. „Amint azt az M2M Barométer is kiválóan demonstrálja, hasonlóan fontos, hogy az egyes cégek milyen eltérő eszközökkel mérik fel az M2M értékét. Meggyőző kiadáscsökkentési adatokat láthattunk, továbbá az ügyfélmegtartást támogató új eszközökkel is megismerkedhettünk, így joggal várható, hogy Magyarországon is egyre több M2M beruházásra kerüljön sor” – tette hozzá.

A teljes jelentés eredeti nyelven az alábbi linken érhető el:

http://m2m-mktg.vodafone.com/barometer2015

  • Megosztom