Felpörög az ukrán netes piac

A Gemius E-kereskedelem Ukrajnában – Trendek és attitűdök 2011 jelentéséből kiderül, hogy a kutatásban részt vevő válaszadók mind hallottak az internetes vásárlásról és több mint 50 százalékuk ki is próbálta, ami jelentős növekedés 2009-hez képest.

Az árérzékenység nagyban közrejátszik az internetes vásárlás népszerűségében a hagyományos kereskedelmi csatornákhoz képest, bár a válaszadók szerint ez nem a legfőbb hajtóerő. Több mint felük azon a véleményen van, hogy jobban megéri online vásárolni, mint hagyományos üzletekben. Mindazonáltal még mindig magas azok száma, akik hallottak ugyan az internetes vásárlásról és úgy vélik, hogy kockázatos, bár az előző megkérdezés óta számuk csökkent. Ugyanígy azok száma is csökkent, akik bonyolultnak találták ezt a vásárlási formát. Ezek a trendek azt mutatják, hogy az ukrán internetfelhasználók egyre inkább hozzászoknak a netes vásárláshoz. Mindezt pedig csak erősíti az a tény, hogy saját bevallásuk szerint azoknak, akik már vásároltak online több mint négyötöde egynél többször tette ezt.

Az ukrán internetfelhasználók a webáruházakat részesítik előnyben az aukciós oldalakkal szemben. A netes vásárlást kipróbálók több mint 90 százaléka vásárolt már webáruházban, míg mindössze 20 százalékuk licitált online aukción. Állításuk szerint az internetes áruházak esetén a vásárlók biztosabbak lehetnek abban, hogy a megrendelt árut fogják kézhez kapni. Emellett nagyra értékelik a webáruházak vásárlási folyamatainak egyszerűségét is.

A webáruházakat már kipróbálók körében vásárlási gyakoriságot tekintve a rozetka.com.ua az első helyezett, közel 20 százalékpontos fölénnyel messze versenytársai előtt áll. Az aukciósoldalalak piacát pedig két jelentős szereplő tartja kézben. A 2009-ben leggyakrabban látogatott aukciósoldal, az eBay.com az idén az aukro.ua mögött visszaszorult a második helyre. Az utóbbit – amely az Allegro Group tulajdonában van – az online aukciókat kipróbálók 30 százaléka jelölte meg, mint az általa leggyakrabban látogatott aukciósoldal.

A házhoz szállítás lassúsága a legtöbbet felvetett problémás tényező az online vásárlás során. Ez az aukciókat használók körében volt a legszembetűnőbb, hiszen ők kétszer annyian jelölték meg ezt a problémát, mint 2009-ben, de a webáruházak vásárlói is elégedetlenek a kiszállítás időtartamával. Azon válaszadók majdnem negyede, akik felhagytak az online áruházakban való vásárlással, a házhoz szállítás túlzottan hosszú idejét jelölték meg döntésük okaként.

Az ukrán e-kereskedelmi piac még mindig dinamikus fejlődési fázisban van. Az internetfelhasználók kétharmada nyilatkozott úgy, hogy az online vásárlásban szerzett tapasztalatai két évnél frissebbek. A 2009-es méréshez viszonyítva az újoncok aránya nagyjából azonos, ami azt mutatja, hogy a piac még mindig sok új fogyasztót vonz, ezáltal nagy növekedési potenciállal rendelkezik. Ezt az előrejelzést alátámasztja az a tény, hogy az online vásárlást ki nem próbálók közel 70 százaléka már gondolkodott termékek vagy szolgáltatások online megvásárlásán.

 

(fotó: profimedia)

  • Megosztom