Felforgatja életünket az internet

Az internet terjedésével és az okostelefonok számának növekedésével Magyarországon is egyre nehezebb szétválasztani a munkát és a magánéletet. Ez a megállapítás különösen a férfiakra igaz, mivel több mint 90 százalékukat munkaidőn kívül is keresik hivatalos ügyekben – derül ki a Randstad Workmonitor felméréséből.

A Randstad Workmonitor legfrissebb adatai szerint a magyar munkavállalók több mint 70 százalékának van internet-hozzáférése a munkahelyén. Egyharmaduk pedig rendelkezik saját okostelefonnal is, amelyen bármikor meg tudja nézni az e-mailjeit – olvasható az MTI beszámolójában.

 

A felmérés szerint az elektronikus kapcsolattartás terjedése a munka és a magánélet közötti határ elmosódásához vezet: az összes magyar válaszadó 88 százaléka a munkaidején kívül is kap hivatalos e-maileket és hívásokat, 74 százalékukat pedig a szabadságuk alatt is keresik hasonló ügyekben.

 

Magyarországon különösen a férfiak számára nehéz a szakmai és a magánélet szétválasztása: míg az erősebb nem képviselőinek 63 százaléka foglalkozik a munkájával a szabadidejében is, a nőknek csak 57 százaléka hajlandó erre. A felmérés szerint ez azért is van így, mert a férfiaktól gyakrabban várják el, hogy folyamatosan elérhetőek legyenek, 44 százalékuknak kell azonnal reagálnia a megkeresésekre, míg a hölgyeknek csak 30 százaléka nyilatkozott így. Részben ezzel állhat összefüggésben az, hogy a férfiaknak nagyobb arányban biztosítanak okostelefont a munkáltatók, ugyanakkor a munkahelyi internetelérés tekintetében már a hölgyeknek van előnyük Magyarországon.

 

A nemzetközi felmérés kimutatta azt is, hogy az ázsiai országokban élők többsége úgy érzi, azonnal reagálnia kell az e-mailekre és telefonokra, ha nem akarja elveszíteni a fonalat, miközben például az indiaiak háromnegyede naponta több információt kap, mint amennyit fel tud dolgozni. A kutatás szerint Magyarországon ez még jellemző: a többség még tudja kezelni az információáradatot, és csak a megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a folyamatosan érkező hívások és e-mailek megzavarják a munkáját. Harmincöt százalékuk válaszolta, hogy időnként szándékosan figyelmen kívül hagyja a beérkező üzeneteket, a többség azonban nem tartja fontosnak, hogy azonnal reagáljon a megkeresésekre.

 

Az elemzés szerint ugyanakkor a világ minden részén egyetértenek a munkavállalók abban, hogy a személyes kapcsolattartás fontosabb az e-mailen és a telefonon váltott üzeneteknél, ennek megfelelően szinte mindenhol elutasítják ezek fogadását az üzleti találkozókon. A nemzetközi összehasonlítás szerint a magyarok különösen tiszteletben tartják ezt: a magyaroknak mindössze 8,5 százalék mondta, hogy személyes megbeszéléseken is válaszol a hívásokra, míg például Kínában a megkérdezettek csaknem fele szokott telefonálni, e-mailezni az üzleti találkozókon, annak ellenére, hogy a többséget ott is zavarja – derül ki az MTI összeállításából.

  • Megosztom