Felemás eredmények a lappiacon

Megdöbbentő szárnyalást mutatott be az elmúlt egy évben a Népszava, a lap értékesített példányszáma közel 70 százalékkal nőtt a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) legfrissebb adatai szerint. A hazai print piacon szokatlan az ilyen mértékű fejlődés, az mmonline.hu által megvizsgált kiadványok közül még a Forbes ért el komoly növekedést. A női lapok az adatok alapján stabilan őrzik olvasótáborukat, azonban sportról a jelek szerint már nem annyira printből tájékozódnak az emberek, a Nemzeti Sport értékesített példányszáma több mint tíz százalékkal zuhant egy év alatt.

 

Az első negyedévben 18467 volt az átlagosan értékesített példányszám a Népszava esetében a MATESZ friss adatai alapján, ami a múlt év végéhez képest közel 20 százalékos, míg az egy évvel korábbival összevetve majdnem 70 százalékos bővülést mutat. Ez valószínűleg arra vezethető vissza, hogy a Népszabadság megszüntetése után nem csak több újságíró, de számos olvasó is ezt a kiadványt választotta, ami az új tulajdonossal úgy tűnik, stabil pénzügyi háttérre is szert tett.

 

A Népszava látványos előretörése egyébként kuriózumnak számít a printpiacon, legalábbis azoknál a lapoknál nem beszélhetünk hasonló tendenciáról, amiket az mmonline.hu megvizsgált. A politikai napilapoknál maradva a Magyar Nemzet esetében például mintegy ezerrel csökkent az értékesített példányszám az első negyedévben a múlt év utolsó három hónapjához képest, éves összevetésben pedig több mint háromezres a visszaesés. A lapból 2017 első három hónapjában naponta átlagosan 15837-et értékesítettek. Az idei első negyedévben fordult elő először, hogy a Simicska Lajos és Orbán Viktor látványos szakítása után kormánypártiból ellenzékivé vált lap értékesített példányszáma kisebb volt, mint a Népszaváé.

 

A legnagyobb megyei lap, a Kisalföld sem volt ellenálló a negatív hatásokkal szemben, igaz a viszonylag magas bázisnak köszönhetően a kiadvány esetében százalékosan csak minimális csökkenés volt tapasztalható. Az első negyedévben átlagosan 54366 darabot adtak el, ez nagyjából ezerrel volt kevesebb, mint az előző negyedévben.

 

A hetilapok közül folytatódott a visszaesés a HVG-nél, egy negyedév alatt több mint kétezerrel csökkent az értékesített példányszám. Míg tavaly az utolsó negyedévben még 32994 volt az átlagos érték a lapján, addig idén az elsőben már csak 30721. A Heti Válasz jóval alacsonyabb bázisról indított, de ennél a kiadványnál is komoly visszaesés volt, egy negyedév alatt 900-al csökkent az értékesített példányszám, ami az ő esetükben 7 százalékos esést jelent.

 

Bár a sport kiemelt figyelmet kap Magyarországon, ez nem igazán tükröződik a Mediaworks Hungary által kiadott Nemzeti Sport értékesített példányszámában. A MATESZ adatai szerint a sportnapilapból az első negyedévben átlagosan 35621 fogyott el, ez négy százalékos csökkenést jelent a tavalyi utolsó három hónap átlagához képest, éves összevetésben viszont már lényegesen komolyabb, 13 százalékot meghaladó a zuhanás.

 

A női lapok a jelek szerint sikeresen őrzik olvasótáborukat. A Nők Lapja több mint 212 ezres értékesített példányszámot ért el az első negyedévben, minimális mértékben még növelni is tudta eladását 2016 utolsó három hónapjához képest, és éves összevetésben is mindössze 3 százalékos a visszaesés. A Kiskegyed még ennél is stabilabban tartja táborát, az első negyedévben 185 fölött volt az átlagos értékesített példányszám.

 

Pozitív meglepetést okozott a Forbes, és bebizonyította, hogy minőségi tartalommal igenis van keresnivalója egy lapnak a hazai piacon is. A kiadvány több mint harmadával növelte értékesítését az első negyedévben 2016 utolsó három hónapjához képest, átlagosan 19 ezer fölötti eladást értek el. A 2013 őszén indult havilap esetében érdekesség, hogy meglehetősen jól működik a digitális értékesítés, a 19 ezerből több mint négyezer ebben a formában kelt el.

  • Megosztom