Feldarabolnák a Google-t

Érdekes elképzelésről számolt be a múlt hét végén a Financial Times, a lap információi szerint az Európai Parlament olyan javaslatot készít elő az Európai Bizottságnak, amely a Google esetleges feldarabolásának lehetőségét veti fel. Az elképzelés szerint a cég keresőszolgáltatását kellene különválasztani Európában a többi tevékenységről. Az ötlet első hallásra igen meglepő, ráadásul kérdéses, hogy egyáltalán megvalósítható-e.

 

Továbbra is az európai törvényhozók célkeresztjében van a Google, a Financial Times beszámolója szerint a társaság verseny-ellenes tevékenységét a cég feldarabolásával számolnák fel. Az Európai Parlament képviselői által elkészített dokumentum arra hívja fel az Európai Bizottságot, hogy vegye figyelembe a javaslataikat és támogassa a kereső szolgáltatások különválasztását a többitől. A dokumentum készítői szerint ez jótékony hatással lenne az európai digitális gazdaságra.

 

A Google több mint 90 százalékos részesedéssel bír az európai országokban a keresőpiacon, és jelentős erőfölénye komoly aggodalmakat keltett eddig is az európai törvényhozókban. Az EU már több éve folytat egy antitröszt vizsgálatot a céggel kapcsolatban, és az internetes szerzői jogi szabályok felvetett szigorítása is korlátozhatja a vállalat fölényét.

 

A hír kapcsán több amerikai portálon is megjelent elemzés, helyi szakértőket kérdeztek a lehetőségről. Bár a cég tevékenységeinek különválasztása Európában nem teljesen megvalósíthatatlan, kétségkívül hatalmas feladat lenne, és jelentős költséggel járna. Emellett az Egyesült Államokban is volt már versenyhatósági vizsgált a Google kapcsán, amely nem talált kivetnivalót a társaság tevékenységében. Ezt részben azzal indokolták, hogy maga a keresőszolgáltatás a felhasználók számára ingyenes, és rendkívül könnyű egy másik megoldásra váltani.

 

Mind a magyarországi, mind az európai uniós törvényhozók részéről egyre jobban érezhető az igény, hogy a társaság nálunk képződő bevételeinek egy részét adó formájában itt tartsák. Ugyanakkor a Google az egyik legfontosabb marketing eszköz a hazai és európai mikro-, kis- és középvállalkozások számára, hiszen viszonylag olcsón tudnak a cég szolgáltatásai segítségével hatalmas piacot elérni.

  • Megosztom