Ezzel a stratégiával készül a jövőre a Telenor

A hálózat fejlesztése, az ügyfélközpontúság és a munkáltatói márka további erősítése a legfontosabb stratégiai célkitűzések a Telenor Magyarországnál a következő időszakra – hangzott el a társaság mai sajtótájékoztatóján. Idén márciusban lesz 25 éve, hogy az akkor még Pannon GSM néven működő cég elindította mobilszolgáltatását, azóta 76 milliárd percnyi hívást indítottak a vállalat hálózatából.

Míg a 90-es években körülbelül 11 napig tartott volna letölteni egy DVD-nyi anyagot, a Telenor Hipernet-hálózatán ma ez nagyjából 2 perc, a közelgő 5G technológiával pedig kevesebb, mint 40 másodperc lesz. Az 5G egyébként központi szerepet játszott a vállalat mai sajtótájékoztatóján, amelyen Drozdy Győző, a cég vállalati kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy megindult az újabb, már az 5G-s fejlesztéseket szolgáló frekvencia tender előkészítése. Egyelőre azonban csak a 700 MHz műsorszórás alóli felszabadításáról jelent meg egy előzetes tervezet, amit véleményezni lehet, arról még nem állnak rendelkezésre információk, hogy az NMHH milyen, a mobilszolgáltatókra vonatkozó elképzelésekkel vág neki a projektnek.

A hazai távközlési piacon a Telenor maradt az egyedüli nagy szereplő, ami egy technológiára építi szolgáltatását, a riválisok mobil és vezetékes ajánlattal is rendelkeznek. Drozdy Győző szerint ugyanakkor ez nem jelent számukra hátrányt, és az 5G szabvány elterjedésével a mobil reális alternatívája lehet a vezetékes szolgáltatásnak az adathozzáférésben is.

A tavaly tulajdonost váltott Telenor Magyarország stratégiája alapvetően három pillérre épül. A hálózatuk jelenleg is az egyik legjobb a világon, ezt a színvonalat mindenképpen megtartanák. Emellett tovább erősítenék az ügyfélközpontúságot, illetve a jelenlegi munkaerő-piaci helyzet is indokolttá teszi, hogy kiemelten foglalkozzanak a munkáltaló márkaépítéssel – jelezte Koller György, a cég műszaki vezérigazgató-helyettese.

A Telenor sajtótájékoztatóján elhangzott az is, hogy a tavalyi tulajdonosváltáskor történt megállapodás szerint az új tulajdonos, a cseh PPF Group 33 hónapig használhatja a márkanevet az átadás-átvétel lezárását követően, ami tavaly augusztusban történt meg. Ez azt jelenti, hogy újabb névváltás előtt áll a társaság, arról azonban egyelőre nincs döntés, hogy ez mikor történjen meg, illetve mi legyen az új név.

A mobilcég magyarországi története 1993 augusztusában indult, az akkori frekvencia tenderen mindenki meglepetésére az esélytelennek látszó Pannon GSM skandináv gyökerű konzorcium nyerte az első GSM koncessziót Magyarországon. Szeptemberben még csak egy ember dolgozott a Pannon GSM-nek. Novemberben bejegyezték a koncessziós társaságot, amelynek 5 külföldi távközlési vállalat és 3 magyar cég volt a tulajdonosa.

A vállalat 1994 márciusában, mindössze néhány nappal megelőzve riválisát indította el 22 bázisállomással Magyarországon az első kereskedelmi GSM-szolgáltatást. A mobiltelefon ebben az időszakban még státuszszimbólum volt és csak beszélgetésre használták. Míg az első magyar GSM-hálózat indulásakor csak beszédhívás volt, még az SMS is csak később indult, ma már a forgalom legnagyobb hányada mobilinternetezésből származik.

25 év alatt folyamatosan és rohamos tempóban fejlődött a mobilkommunikáció. 1997-ben az országban először a Telenor vezetett be tesztüzemben feltöltőkártyás konstrukciót. A prepaid előfizetések fénykorukat 2003-ban élték, amikor 78,8% volt az arányuk az aktív előfizetések között. Azóta – köszönhetően a mobilinternet és az okostelefonok térhódításának – folyamatosan csökken a feltöltőkártyás előfizetések aránya: 2017-ben ez mindössze 43%-ot tett ki.

Az sms 1996-ban vált igazán népszerűvé; ekkor nagyjából havi százezer üzenetet váltottak az ügyfelek. Az elmúlt 25 évben összesen több mint 9 milliárd SMS ment át a Telenor hálózatán. Az elindított hívásperceket illetően már 1996-ban átlagosan tízmilliós nagyságrendű percet beszéltek a magyarok, a havi forgalom pedig 2002 körül érte el a százmilliós nagyságrendet. 2008 óta átlagosan havonta 400 millió percet beszélnek az ügyfelek, de a korlátlan csomagoknak köszönhetően ez ma már közelít az 500 millióhoz.

A telefonálás 2019-ben már csupán egy a sok funkcióból, amire a mobilokat használják. Míg a 90-es években a hangátvitel, ma már az adatforgalom a domináns. 2011-ben jelent meg az első olyan csomag a Telenornál, amely mobilinternetes adatforgalmi keretet is tartalmazott. 2012-ben átlagosan havi 1 millió gigabájt feletti az adatforgalom, 2017 óta pedig tipikusan 5-7 millió gigabájt havi adatforgalom megy át a Telenor hálózatán. A mobilinternetes adatforgalom évek óta folyamatosan növekszik a Hipernet hálózatán; 2018-ban közel kétszer magasabb volt az adatforgalom 2017-hez képest; júniusban már átlépte a havi 10 millió gigabájtot (azaz 10 petabájtot).

  • Megosztom