Ezek a legnagyobb cégek a hazai médiapiacon

Meglepő, hogy melyik társaság volt tavaly a legnagyobb árbevételű magyarországi médiavállalat. Nagyot nőtt és nyereségessé vált a TV2 Csoport, amely a fő nyertese lesz a reklámadó kivezetésének, az RTL Magyarország pedig csoportszinten őrizte meg az eredményességét.

Tavaly 364 milliárd forintot tett ki a harminc legnagyobb médiavállalat teljes árbevétele. Ez a korábbi esztendőhöz képest jelentős, 43 milliárd forintos, azaz mintegy 13 százalékos növekedést takar. Azaz ez alapján a médiapiac legnagyobb szereplői összességében jó évet zártak. Az említett összesített árbevételi adat kapcsán azért meg kell jegyezni, hogy ez a valóságban némileg kisebb összeget takar. Ennek oka az, hogy a sales houseokon átfolyik a többi piaci szereplő reklámbevétele, így ezek az összegek duplán jelennek meg a számokban. Szintén befolyásolja az árbevételi adatokat, hogy három médiavállalat – AMC, HBO, Viacom – esetében az árbevételük jelentős részét az export adja, miután ezek a társaságok az adott médiaholdingok esetén a régiós központ szerepét is betöltik. Sőt, mindezek mellett olyan bevétel is akad, ami nem jelenik meg az árbevételben, pedig a magyar piacról származik. Idesorolható az, hogy az RTL-hez tartozó kábelcsatornák esetén a disztribúciós bevételek közvetlenül a luxemburgi CLT-UFA-hoz folynak be.

Viacomos milliárdok

Talán meglepően hangzik, de a legnagyobb árbevételű médiavállalatnak a Viacom International

Hungary Kft. számít. Korábban a Viacom magyarországi televíziói a Viacom Global Kft.-hez tartoztak, azonban tavalyelőtt nyáron a céget beolvasztották a Viacom International Kft.-be. Utóbbi viszont hatalmas forgalmat bonyolít, az elmúlt évben a nettó árbevételük elérte a 81 milliárd forintot. Ezen belül a belföldi árbevétel hatmilliárdot tett ki, és egyébként már ezzel is ott lennének a Top 30 médiacég között.

Megkérdeztük a Viacomot, hogy mégis honnan származott 2018-ban ez a durván 75 milliárd forintnyi exportárbevételük. „A Viacom International Hungary Kft. több más üzleti tevékenységet is végez amellett, hogy a hazánkban vezető nemzetközi tematikus kábeltelevíziós portfóliót üzemelteti. A mostanra már 300 fősre bővült vállalt a Viacom International Media Networks kelet-középeurópai regionális központjának szerepe mellett európai és nemzetközi pénzügyi szolgáltatásokat nyújt a Viacom számára. Továbbá a Paramount Pictures stúdió televíziós jogai értékesítésének és könyvelésének egy részét is itt végzik. A pénzügyi beszámolóban jelzett árbevétel ennek a szerteágazó tevékenységnek az összesített eredményét tükrözi” – írták válaszukban.

Váratlan nyereség

A korábbi években a médiapiaci bevételi toplistát a Magyar RTL Zrt. vezette, de ezen a téren már a 2017-es adatok alapján helycsere történt. Igaz, akkor még csak kis különbséggel, de megelőzte őket a TV2 Média Csoport Kft. Utóbbi 2018-ban még inkább rákapcsolt, nettó árbevételük egy év alatt több mint 4,5 milliárd forinttal bővült és meghaladta a 39 milliárdot. A TV2-t és kábelcsatornáit működtető cégnek 2017-ben még elég jelentős, kétmilliárd forintos vesztesége volt.

Korábban úgy lehetett sejteni, hogy ezt még 2018-ban sem tudták ledolgozni. Viszont némi meglepetésre nemhogy vesztesége nem volt tavaly a cégnek, hanem közel 1,7 milliárd forint nyereséggel zárták a tavalyi esztendőt. A jövőre nézve pedig a TV2 Média Csoport Kft. az egyik nagy nyertese lesz a reklámadó kivezetésének, hiszen a beszámolójukból kiderült, hogy ezen a címen az elmúlt évben 1,74 milliárd forintot csengettek be az államkasszába. Szintén a cég által leadott beszámolóból derül ki, hogy a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság számára tavaly évi 90 millió forint műsorszolgáltatási díjat fizettek ki a TV2 csatorna után. Ez nem kis összeg ahhoz képest, hogy a nyilvántartásba vételen felül ezért tulajdonképpen semmilyen szolgáltatás nem jár.

Nem véletlen, hogy a Magyarországon működő csatornák töredéke van itthon bejegyezve, hiszen más uniós tagországokban ugyanezért csak jelképes összeget kell fizetni. Emiatt a kábelcsatornáit még a TV2 Csoport is Romániában jegyeztette be. Azt pedig például az AMC Networks Kft. említi meg az éves beszámolójában, hogy 2018 elején szépen csöndben ők is átjelentették az összes csatornájukat Csehországba.

Az árbevételi toplistán a TV2-t az Atmedia csoport követi. Ez nemcsak az Atmedia Kft.-t, hanem a közmédia reklámidejét értékesítő Media Services Company (MSC) Kft.-t is magában foglalja. Előbbi az elmúlt évben 32,3 milliárd, az MSC 5,4 milliárd forint nettó árbevételt produkált. A konszolidált árbevételük pedig 37,6 milliárdot tett ki. Ez több mint 5,2 milliárd forintos növekedést jelent egyetlen év alatt a teljes Atmedia csoport esetében. Mindezek mellett 2017-hez viszonyítva bő 500 millió forinttal nőtt az adózott eredményük is.

A Magyar RTL Televízió Zrt. 2018-ban 32,7 milliárd forint nettó árbevételt produkált, ami majdnem 1,5 milliárdos csökkenést jelent 2017-hez képest. Ezzel párhuzamosan a korábbi 1,2 milliárd forint profi tjuk helyett 3,7 milliárdos veszteségük volt a magyarországi cégükben. Ugyanakkor, ahogy említettük, a kábelcsatornáik disztribúciós bevétele nem a hazai céghez folyik be. Ezzel együtt viszont cégcsoportszinten már nyolcmillió eurós – 2,57 milliárd forintos – EBITDA-eredménnyel zárták a tavalyi évet az RTL magyarországi érdekeltségei. A társaság magyarországi bevétele némi sales house-os forgalmat is tartalmaz, hiszen a reklámértékesítést már nem az R-time Kft., hanem a Magyar RTL Zrt. végzi, méghozzá a saját televíziói mellett az AMC-nek és a Viacomnak, valamint 2019 elejétől a History nevű csatornának is. A Magyar RTL Zrt. beszámolójából is kiderült az általuk fizetett reklámadó mértéke, ami tavaly 919 millió forintot tett ki. Talán nem is annyira meglepő, hogy annak idején elsősorban az RTL szívatására kitalált adónem akkor szűnik meg, amikor már a fő konkurensnek nagyobb terhet jelent, mint magának az RTL-nek.

Beolvasztás alatt

A Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) zászlóshajójának számít a Mediaworks Hungary Zrt., amely tavaly 27,7 milliárd forint nettó árbevételt produkált, ami 7,3 milliárdos bővülést jelent. A növekedésben jelentős szerepet játszik, hogy 2017 végén a Mediaworksbe beolvasztották a Pannon Lapok Társasága (PLT) Kft.-t, azaz a tavalyi volt az első teljes év, amikor már a korábbi PLT-termékek bevétele is ehhez a céghez folyt be.

Lesz még ennél nagyobb is a Mediaworks, hiszen hátravan a 2018 novemberében hozzájuk került társaságok integrálása. Ezek közé tartozik az elmúlt évben 10,1 milliárd forint árbevételt elérő Lapcom Zrt., a 3,9 milliárd bevételű Inform Média Kft., továbbá a Szabad Föld kiadójaként ismert Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft. Utóbbi sem kis cég, hiszen a 2018-as évet 1,4 milliárd forint árbevétel mellett 127 milliós profi ttal zárták. A fentiekkel együtt már 40 milliárd forint körül alakulhat a Mediaworks teljes árbevétele.

A 30 legnagyobb hazai médiavállalat tavalyi üzleti eredményeiről szóló összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

Heszler Róbert

  • Megosztom