Ez vár ránk 2018-ban

Hagyomány már, hogy a Marketing&Media magazin szerkesztőbizottsága értékeli az elmúlt évet és megjósolja, hogy mi vár ránk a következő esztendőben. Nincs ez másként most sem, és az izgalmas 2017-es év után egy kihívásokkal teli 2018 jöhet a várakozások szerint.

Vidus Gabriella RTL Magyarország, vezérigazgató

A LEGJOBB DOLOG Az idei évben ünnepelte az RTL Klub a 20. születésnapját. Ez önmagában is örömteli, az pedig még inkább, hogy az elmúlt 18 évben a csatorna folyamatosan megőrizte piacvezető pozícióját.

FÓKUSZ Éles a verseny, hogy a tartalmakat eljuttassuk a közönséghez – ezért is fektetünk pénzt és energiát 2018-ban is a saját tartalmak fejlesztésébe és előállításába. Az RTL Magyarország a jövőben is követi a Totál Videó stratégiát: ennek lényege, hogy tartalmainkat – a fogyasztói szokások változásához igazítva – a tévénézéssel megegyező élménnyel hozzáférhetővé tesszük egyéb platformjainkon is.

KIHÍVÁS A hazai médiapiac fragmentálódása – a nemzetközi trendekhez hasonlóan – 2018-ban is tovább folytatódik. A piacon annak van keresnivalója, aki nemcsak időben reagál a változásra, hanem azon túllépve az új keretek megformálásában is aktívan részt vesz. Mi az RTL Magyarországnál hosszú évek óta ezt csináljuk: élen járunk a nézői igények felismerésében és kiszolgálásában.

SZUMMA Az RTL Magyarország továbbra is piacvezető marad. Emellett a 2018-as esztendő a digitális termékeink felfutásának éve lesz: január második felében érkezik a teljesen újragondolt RTL Most! platform, ami még inkább megkönnyíti és élvezetessé teszi a tartalmaink fogyasztását – függetlenül a képernyőmérettől, a tartózkodási helytől és a sugárzási időtől. Az RTL Most! képes lesz élő közvetítésre is, ezzel pedig teljesen új felület nyílik tartalmaink közvetlen célba juttatására.

Varga Zoltán Central Médiacsoport, vezérigazgató

ILYEN VOLT 2017 Nagyon szépek az üzleti eredményeink, büszke vagyok arra a pozícióra, amit a Central kiadványai kialakítottak és stabilan tartanak a hazai magazin- és online piacon. A legjobb dolog pedig az, hogy ezt a szép kiadványportfóliót tovább tudtuk építeni 2017-ben. Először is megvettük a legnagyobb hazai gaszroszájtot, a Nosaltyt. Nyáron hozzánk került a legnépszerűbb hazai futballszájt, a Rangadó is, ősszel pedig elindítottuk az elemző-magyarázó G7.hu nevű oldalunkat, amely gazdaságról, üzletről ír közérthetően, egyszerűen, érdekesen.

FÓKUSZ A Central Médiacsoportnál 2018 a külföldi terjeszkedésről fog szólni. Elindulunk a lengyel, cseh és szlovák piacon. Azt a tudást visszük külföldre, amiben itthon a legerősebbek vagyunk: női tematikát, azon belül is a Nosaltyval a gasztro lesz az elsődleges fókusz. Engem az itthoni médiaportfólió további erősítése mellett a külföldi terjeszkedés motivál a leginkább.

KIHÍVÁS Belépni ezekre a piacokra, megtanulni a logikájukat és sikeresen építkezni.

SZUMMA A Central Médiacsoport stabilan fejlődik 2018-ban itthon és már külföldön is.

Kádár Tamás Sziget, CEO

2017 Az idei évre visszatekintve a legjobb dolog talán az volt, hogy ismét sikerült egy jó hangulatú, biztonságos, nyugodt és sikeres szezont zárnia a fesztiváljainknak, még akkor is, ha a 2016-os rekordévet nem tudtuk túlszárnyalni. Emellett még az év elején egy komoly tranzakció eredményeképpen egy tőkeerős partner bevonására is sor került, ami mindenképpen az egyik legkomolyabb mérföldkő a Sziget Kft. életében.

2018 A jövő év éppen ezért komoly kihívásokat tartogat: szeretnénk felülmúlni a 2016-os „best ever” eredményeinket, nemcsak látogatószámban, de színvonalban, minőségben, zenei és nem zenei programokban is. Új arculatot kap a Sziget: kezdetét veszi a Love Revolution és komoly fejlesztéseket tervezünk a Balaton Sound kapcsán is.

Horváth Magyary Nóra K&H Csoport, kommunikációs ügyvezető igazgató

MÖGÖTTÜNK Rengeteg legjobb dolog volt: elindult újra a gazdaság, növekednek a bevételek, ami reményt ad arra, hogy szép lassan a kommunikációs költségvetések is növekedhetnek. A pénzintézeten belül sikerült stabilan tartani a munkatársi közösséget az elkötelezettség növelésével, amelyhez a belső kommunikáció új eszközei, tónusa és intenzitása is hozzájárult. Tíz év után újra kampányt indítottunk a fi atal célcsoport felé, sőt kettőt is, és mindkettő felülmúlta a várakozásainkat mind kommunikációs, mind az üzleti eredmények tekintetében. A magyar Effie történetében sikerült az első platinát megnyerni mint pénzintézet, sőt ezzel a kampányunkkal, a K&H: üzletet ide!-vel tíz díjat is nyertünk!

ELŐTTÜNK Izgalmasabbnál izgalmasabb feladatok. Három dolog, ami főként a fejemben jár: a médiamixen belül az új egyensúly megtalálása a médiaeszközök között költséghatékonyság és hatás szempontjából. A fogyasztói márkaértékeink megjelenítése egyrészt a kampányaink során, másrészt új aktvitások bevezetésével, valamint a dolgozói márkaértékünk strukturált kommunikációjának kialakítása házon belül és kívül.

KIHÍVÁS Megtalálni a nap 25. óráját, hogy biztos kész legyünk az összes feladatunkkal. Mert mintha tavaly valaki kilopta volna a naptárból és a jövő éviben sem találom.

ILYEN LESZ 2018 Irtó klassz! A digitális fejlődés újabb és újabb területeken nyit új lehetőségeket, megoldásokat, kísérletezhetünk majd a kommunikációban az automatizációval, a mély analízissel, a mesterséges intelligenciával, az AR és a VR haszonalapú felhasználásával, a változó médiafogyasztás lekövetésével, az érzelmi motivációk ezeken keresztüli mozgatásával és még ki tudja mivel, hisz épp ez a fejlődés szépsége!

BÜDZSÉKIHÍVÁS Jövőre két komoly kihívással nézünk szembe, bár ezek közül az első nem újdonság: a nemzetközi sztárfellépők megszerzése, illetve ennek drasztikusan emelkedő költsége úgy, hogy 2018-ban a jegyárainkat nem szeretnénk jelentősen emelni. Ez egy olyan büdzsékérdés, amelyben nagyon nehéz ezeket az ellentétes irányba mutató tendenciákat feloldani. A másik kihívás a szervezetünk átalakítása lesz a nemzetközi befektető által támasztott elvárások szerint, de főleg az általuk kínált lehetőségek kihasználása érdekében. Nemcsak a fesztiváljaink versenyeznek egy nemzetközi piacon, de a vállalatunk, illetve a csapatunk is egy nemzetközi team részévé válik, ami mindenképp új színt, feladatokat és kihívásokat jelent a Sziget Szervezőiroda számára.

SZUMMA Izgalmas év lesz 2018, és reméljük, hogy nemcsak nekünk lesz az, de a látogatóinknak is azzá tudjuk tenni.

Nyomárkay Kázmér, Marketing&Media, stratégiai igazgató

MÚLT A print (hamarosan) halott, az online a jövő. Hosszú éveken keresztül ez folyt a csapból is. És tényleg a legtöbb médiás el is hitte ezt. Aztán ahogy múltak az évek, kiderült, csak nem tudnak nyereségbe fordulni az online tartalomgyártók. A szektorban landoló hirdetési bevétel ugyan nőtt, de messze nem elégséges mértékben, ráadásul ennek egyre nagyobb részét felszívták a nagy globális játékosok (Facebook, Google és társaik). Aztán megjelentek az állam barátai az online médiapiacon is, ami tovább deformálta a versenyt.

JELEN Ma már gyakorlatilag senki nem gondolja, hogy csak a hirdetési bevételre alapozva nagy üzlet lesz bármikor is az online tartalomgyártás. Sokan a kiutat abban látták, hogy találjanak egy befektetőt, legyen az államhoz kötődő, vagy éppen attól független, de senki nem próbált meg az olvasókból megélni. Pedig még a nálunk is kisebb és hasonló fejlettségű piacokon is van már erre próbálkozás. Matus Kostolní, a legolvasottabb szlovák napilap, az Sme főszerkesztője felállt, amikor új tulajdonos jelent meg a kiadóban, és csináltak egy előfizetős híroldalt (plusz egy napilapot) Dennik N néven. Ma már 23 ezer előfizetőjük van, és nyereséget is termelnek. Most Magyarországon is megpróbálják meghonosítani ezt a modellt, a Dudás Gergely volt Index-főszerkesztő által indított Politis nem támogatást kér, mint ma már jó páran az Átlátszótól a 444-ig, hanem előfizetőket gyűjt, megcélozva a 30 ezres létszámot.

SZUMMA Én azt várom 2018-tól, hogy sikeres lesz a vállalkozás, és Szlovákia nyomába eredünk. Ne felejtsük el, annak a Szlovákiának a nyomába, ahol az átlagkeresetek (jó 10 százalékkal) és az egy főre eső GDP is (20 százalékkal) magasabb, mint nálunk.

Nagy Bálint IBS, tanszékvezető

A LEGJOBB DOLOG Egy hatóság, tőle szokatlan nagyvonalúsággal, végre rádöbbentette a cégeket és az infl uencereket a Kárpát-medencében is, hogy az újnak hitt „infl uencer” műfaj nem is olyan új és ugyanúgy etikai, jogi és pénzügyi keretek között űzendő ipar, mint bármely más reklámtevékenység.

VÁRAKOZÁS Az oktatásban, az üzleti és társadalomtudományban mindenképp csendes forradalom zajlik, ez Magyarországon még nem mindenhol érzékelhető. Egyre kevésbé az elmélet, egyre inkább a napi gyakorlat lesz az oktatás tárgya, módszertana a tanár-diák együttgondolkodása, a forrása az internet és nem a nyomtatott világ. Az újságok után búcsú a tankönyvektől is. Az élethosszig tanulás pedig most már végképp nem szexi alternatíva, hanem magától értetődő létforma.

KIHÍVÁS A marketingeseknek az IT világában egyre jobban elmélyülni… vagy talán, a könnyebbik végét megfogva, az IT-soknak a marketing világában. A big data nem mese, hanem valóság, analízise nem embernek való, és ha a robotok még 2018-ban nem is váltanak le minket, a mesterséges intelligencia előjátékát már élvezhetjük.

ILYEN LESZ 2018 Nyaktekerő, kapkodjuk a fejünket és beleszédülünk, ha még van olyan marketinges, aki hiszi, hogy stabilan áll a lábán. Kivéve a már rutinosan szédülő – egyelőre – kisebbséget, ők már talán élvezik is.

Dudás Gergely R-Time, ügyvezető igazgató

2017 Most már annyira a 2018-ban élünk, hogy kicsit nehéz is visszaidézni ezt az évet. Tizenhárom év után árazási rendszert váltottunk, ami sikeres, elkezdtünk új belső szoftvert építeni, szóval izgalmas volt.

2018-AS FÓKUSZ Digitális, digitális és digitális.

A LEGNAGYOBB KIHÍVÁS Az új RTL Most!-tal nagyon azon dolgozunk, hogy végre növelni tudjuk az online videós piacot. Ráadásul mindezt prémium videótartalommal, és ez izgalmas feladat.

SZUMMA Személy szerint nekem a páros évek mindig jobbak.

Gulyás János, Wavemaker Hungary, ügyvezetó igazgató

2017 Egy-két olyan projekt, elsősorban a tartalommarketing területén, amelyekre nagyon büszkék vagyunk. Ezek közül is kiemelkedik a Telekom Vivicitta, ahol egy különleges és a világon először alkalmazott, általunk kifejlesztett technológiával sikerült minden egyes futónak őt (is) megörökítő videót küldenünk a verseny után néhány órával. Jól illusztrálta ez azt a gondolkodást, amely szerint a marketingkommunikációnak egyre inkább önmagában is értéket kell teremtenie az emberek számára ahhoz, hogy jól működjön. Persze nagyon nagy öröm volt, hogy a tendereken elképesztően jól szerepelt a csapat és jövőre várhatóan 30 százalékot meghaladóan növekszünk, helyi szinten nem vesztettünk, de nyertünk sok új ügyfelet. A pitchkonverziós rátánk volument tekintve 98 százalékon áll. Negyedszázados szakmai pályafutásomban még nem volt ilyen.

2018 A piac enyhén növekszik majd szerintem (és nem csak a politikával/ választásokkal összefüggő része). Folytatódnak az eddigi tendenciák, mint például a digitális felé tolódás. Nem várom, de remélem, hogy szabályozás szempontjából végre egy kis nyugi lesz. Nekünk a fókusz az lesz, hogy a mindennapi gyakorlatban, minden projektben tudjuk alkalmazni azt, ami a jövőre már Wavemaker névre hallgató cégünk neve alatt áll: média, tartalom, technológia.

KIHÍVÁS A növekedésünk és az ezzel egy időben jelentkező átalakulásunk ügyes menedzselése. Főleg egy olyan környezetben, ahol a gazdasági, társadalmi és médiafolyamatok gyors változására sokszor rárakódik egy nehezen előrelátható és még nehezebben kezelhető szabályozói környezet rögtönzésszerű változása.

SZUMMA Az idei a tűz és a kakas éve a kínai asztrológia szerint, ami állítólag balhés, veszekedős, feszült. Ez nagyjából bejött. Jövőre kutya és föld lesz, remélem, ez nyugodtságot, több kedvességet és békét jelent. A mi kutyánk ilyen, bízom benne, példát vesz róla az év, ha már kutya! Ezért inkább Mahla kutyánkról legyen itt fotó, hátha mindenkinek szerencsét hoz.

Ritter Tamás Marketing&Media, managing partner

A LEGJOBB DOLOG 2017-BEN Nagy volt a verseny, de lehetett üzletelni. Az ügyfelek nyitottak voltak a jó ötletekre.

ILYEN LESZ 2018 További növekedést várok. Minél jobban háttérbe szorul annak relevanciája, hogy milyen platformon fogyasztjuk a tartalmat, annál jobban felértékelődik a kontent. Mivel is fogjam meg a fogyasztót? Tudok-e neki olyat adni, ami tényleg érdekli, ami megfogja? Legyen szó social felületről, saját szájtról vagy printfelületről.

KIHÍVÁS? A médiacégek koncentrációja és a növekvő állami befolyás mellett marad-e elég piaci szereplő egy változatos piaci versenyhez. Amellett, hogy sokan törekednek a folyamatok automatizálására, megmaradhatnak-e az egyedi, nem dobozos megoldások? Milyen szerepe marad a kreativitásnak? Gyökeret tud-e verni a médiafi nanszírozásban a közösségi modell? Chatbot, programmatic, videó, big data, infl uencer marketing, melyik ügyfél melyik új, innovatív eszközt építi be az eszköztárába? Egyet kötelező. 🙂

SZUMMA Történésekkel teli évet várok. Régóta nem indult ennyi új média, illetve nem gondolkoztak ennyien startban, mint az elmúlt pár hónapban. Ezek jövőre fognak megmérettetni. Számomra ez azt jelenti, hogy többen látnak piaci rést, fi zetőképes keresletet. Nem új célcsoportokat találtak, hanem egy jobb vagy másfajta tartalomgyártásban bízva indítottak új médiát. Nagy zsizsegést várok, hajrá, startupok!

  • Megosztom