Erre megy el a zsebpénz

A magyar lakosság döntő része tisztában van a rendszeres megtakarítás fontosságával, és felismeri a takarékosságra nevelés jelentőségét is – derül ki a CIB Bank reprezentatív kutatásából. 5-ből 4 szülő jellemzően 11-12 éves kortól tipikusan heti rendszerességgel ad zsebpénzt a gyerekének és 77 százalékuk úgy gondolja, hogy ezzel könnyebben megtanulható a pénz kezelése. Ehhez nyújt további támogatást a CIB Bank új edukációs programja, amely kertében munkatársai egy hónap alatt több mint 50 osztályban tartanak rendhagyó, a pénzügyekre fókuszáló osztályfőnöki órát.

 

A magyarok többsége tisztában van a megtakarítás fontosságával, lényeges elemnek tartja az előrelépés szempontjából félretett pénze mennyiségének növelését is – derül ki az NRC piackutató cég reprezentatív felméréséből, amelyet a CIB Bank megbízásából végzett. A kutatás adatai szerint a megkérdezettek 24 százalékának sikerült növelnie megtakarítását az elmúlt 2-3 évben, és ezt a többségük (56%) nagyon jelentős előrelépésnek tartja. Nem meglepő ezért, hogy a kutatás eredményei szerint a mai magyar felnőtteknek a gyermekeik bevonása a család pénzügyi életébe kiemelt fontosságú.

 

A pénzügyi nevelés kapcsán a lakosság kétharmada úgy látja, az edukáció leginkább a szülők felelőssége, és tisztában vannak a korai pénzügyi nevelés jelentőségével is. A szülők legfontosabb céljai a gyermekek pénzügyi nevelésében, hogy megtanulják a pénz értékét, a beosztást és megtakarítás fogalmát. A 10-14 éves gyereket nevelő szülők 86 százaléka jellemzően heti rendszerességgel ad zsebpénzt, melyek átlagos értéke a felmérés szerint heti 1 100 forint. A zsebpénzt egyértelműen a napi apróbb kiadások fedezésére adják a szülők. 52 százalékuk az iskolai büfében való vásárlásra, 48 százalékuk szórakozásra, mozira, míg 43 százalékuk a hobbihoz és sportoláshoz szükséges kisebb dolgok megvásárlására adnak egy bizonyos összeget.

 

Érdekesség, hogy ugyan az iskolák szerepét nem helyezik előtérbe – csupán a szülők 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az oktatási intézmények feladata, hogy a gyerekek megtanuljanak felelősen bánni a pénzzel -, mégis az iskolai vetélkedők szervezése és közös, osztályszintű célok megvalósításához közös takarékoskodási akciók lebonyolítása azok a módszerek, amelyeket sokan a hatékonynak tartanak. Erre épít a CIB Bank új, a Takarékossági Világnap alkalmából elindított edukációs programja, melynek keretében októberben országszerte több mint 50 iskolát keresnek fel a pénzintézet fiókvezetői, hogy a 10-15 éves korosztály számára egy rendhagyó osztályfőnöki órán játékos, kreatív formában hívják fel a figyelmet a megtakarítási fontosságára. Az órán az osztálynak különböző feladatokon keresztül kell összegyűjtenie a pénzt a közösen megszavazott célra pl. egy osztálykirándulás. A megtakarítás lényegét pedig a fiatalok körében népszerű slammer mondja el egy rövid videóüzenetben.

 

  • Megosztom