Ennyit keresnek a marketingesek

Bár a marketingszakma nagy változáson ment át az utóbbi időben, a fizetések stabilan magasak maradtak. Nemzetközi összehasonlításban a hazai bérek a nyugat-európaiaktól az alacsony munkakörökben nagyon, a vezetőknél kevésbé maradnak el, bár a különbség még így is tetemes utóbbiaknál is.

 

A rendszerváltás után, amikor nagyüzemben zajlott Magyarországon az új termékek bevezetése, az egekbe szökött a marketingszakma ázsiója. A megváltozott piaci környezetben az új márkák mellett a főszerepet gyakorlatilag a marketingesek játszották, nem véletlen, hogy a fiatalok körében ez lett az egyik legnépszerűbb szakma, az álomállás.

 

Presztízs ide vagy oda, a marketingesek mindig is a legjobban fizetett munkakörök közé tartoztak, tavaly pedig az előző évhez képest még előrébb léptek a mezőnyben. Az összes munkakörhöz képest 2012-ben a marketingesek átlagosan hat százalékkal kerestek többet. Ugyanez a szám korábban alig az ötödik helyhez volt elég, most ezzel a harmadik helyen vannak, szinte holtversenyben az informatikusokkal és alig lemaradva a termékfejlesztőktől. A rossz hír a történetben csak az, hogy ez nem a marketingesek abszolút bérhelyzetének javulása, hanem a többiek fizetésének csökkenése miatt alakult így.

 

A marketinges munkakörök közötti különbségek nem változtak jelentősen, vagyis a menedzseri és az alacsonyabb pozíciók közötti különbség többé-kevésbé állandónak tűnik. A Hay Group adatai szerint egy marketingvezető havi bruttó összjövedelme tavaly óta alig növekedett, maradt a közel 1,9 milliós összeg, ami azt jelenti, hogy átlagosan hatszor annyit keres, mint egy asszisztens és 3,4-szer annyit, mint egy szakértő. Utóbbiak bére 2012-ben 20 ezer forint körüli összeggel nőtt, az asszisztensek fizetése pedig minimálisan, 291 ezer forintról 300 ezerre módosult.

 

Nemzetközi összehasonlításban a hazai bérek a nyugat-európaiaktól az alacsony munkakörökben nagyon, a vezetőknél kevésbé maradnak el, bár a különbség még így is tetemes utóbbiaknál is. Az igazgatók Németországban és Hollandiában körülbelül kétszer annyit vihetnek haza, mint itthon, de Franciaországban és Nagy-Britanniában is több mint másfélszeres a szorzó. Az adminisztratív fizetéseket viszont jobb, ha nem is hasonlítják össze az érintettek, mert azt láthatják, hogy német, holland vagy osztrák kollégáiknak legalább négyszer, de inkább ötször annyit utal havonta a munkáltatójuk, mint nekik.

 

Kuti Noémi

 

A marketinges fizetésekről, a szakma átrendeződéséről, illetve arról, hogy mely szektorokban keresnek a legjobban a Marketing&Media legújabb számában olvasható bővebben.

  • Megosztom