E-kereskedelmi razzia: ezt tapasztalta az Adatvédelmi Kommandó

A Tisztelt Vásárló Program keretén belül Adatvédelmi Kommandót tartott a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ). A razzia célpontjai azok a webes felületek, melyekkel az online környezetben böngészők, vásárlók gyakran találkoznak. Az átlageredmények alapján bőven van még mit tenniük az e-kereskedőknek.

Az Adatvédelmi Kommandó keretében vizsgált területek együttes átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz.

Az Adatvédelmi Kommandóban azt vizsgálták, hogy adott cég honlapján található funkciók, mint a regisztráció, a hírlevél-feliratkozás, a cookie-kezelés, az adatvédelmi tájékoztató- mennyire felelnek meg a jogszabályoknak.

Az Adatvédelmi Kommandó valamennyi vizsgálati területének összesített átlageredménye alapján a 22 vizsgált webshop alulról közelít a legalapvetőbb adatvédelmi elvárásokhoz. A legrosszabb átlagot a hírlevél feliratkozás vizsgálata hozta. A vizsgált webshopok egyedi értékei alapján találkozunk szélsőséges hozzáállással: vagy érdemben és kiválóan foglalkoznak a kérdéssel, vagy egyáltalán nem tartják fontosnak.

Az eredményekre ránézve kijelenthető, hogy bőven van még min javítani. Akadt olyan weboldal, mely az 1-től 5-ig terjedő skálán 1-est, azaz elégtelent kapott, de az iparági átlag sem túl pozitív: 2,56. Figyelmeztető lehet az is, hogy egyetlen webkereskedő sem kapta meg a maximális 5 pontot, a legjobb eredmény csupn 4,31 lett.

Tipikushiba volt a cégek részéről, hogy a regisztráció kitöltésével automatikusan hírlevélre is feliratkoztatták a vásárlókat, ez azonban nem, vagy csak más felületen (pl. Általános Felhasználási Feltételek) derült ki, mert a regisztrációs lapon erre vonatkozóan figyelmeztetés niem volt, így kifejezett, egyértelmű hozzájárulást a fogyasztók nem adtak. Ugyancsak gyakori, hogy nincs utalás az adatfeldolgozóra, ami csak abban az esetben megfelelő, ha nincs adatfeldolgozó. A weboldalakon sokszor nem határozzák meg az adatkezelés időtartamát, illetve nincs a regisztráció mellett tájékoztató szöveg, csak linkre kattintva (más felületen) érhető el részletes adatvédelmi szöveg. Problémás az is, hogy a hozzájárulás jelölésére szolgáló doboz előre kitöltött, „igen” állapotot mutat. Azaz, automatikusan vélelmezi a hozzájárulást, nem megadni, hanem megvonni lehetséges (opt-out).

Az adatvédelmi Kommandó adatfelvétele a karácsonyi időszakban zajlott, 2013. december 15. és 2014. január 15. között, 22 e-commerce cég kiválasztásával, a mintában vegyesen szerepeltek kisebb és a nagyobb webshopok.

Az Adatvédelmi Kommandó az elkövetkező hónapokban több szektort is átvizsgál, így ösztönözve a cégeket az önszabályozás fontosságára és a jogi környezet betartására.

A Tisztelt Vásárló Program alapítója a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség és az origo, szakmai partnerei: Crane, Dr. Hatházi Vera Ügyvédi Iroda, Multicom, Kutatócentrum. A program támogatója a Magyar Posta.

adatvedelmirazzia

  • Megosztom