E-kereskedelem: ezt hozza 2014

Jelentős bővülést várnak jövőre az e-kereskedelemben a Marketing&Media magazin által megkérdezett piaci szereplők. Az új belépők lökést adhatnak a piacnak, nagy kérdés ugyanakkor, hogy hogyan tudjuk kezelni az „áfahátrányt”.

 

Várkonyi Balázs, Extreme Digital Zrt., vezérigazgató

Arra számítok, hogy jóval több lesz az online költés jövőre, mint az elmúlt években. Az emberek életébe még jobban beépült az internet, mint eddig bármikor, és ez azt eredményezi, hogy a mindennapi használatban is sokkal könnyebben és jobban tudják majd használni egy webáruház szolgáltatásait. Ráadásul jól látszik, hogy az e-kereskedők komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy minél többen megismerkedhessenek ezzel a vásárlási lehetőséggel. Korábban sohasem lehetett annyi tévés és egyéb reklámot látni, amely online vásárlásra buzdít, mint az idén karácsonykor. Az ágazat szereplői nagy összegeket fordítanak arra, hogy meggyorsítsák a felhasználók átvándorlását az internetes áruházakhoz. Ez a folyamat egyébként jól érződik az Extreme Digitalnál is, az idén várhatóan 50 százalékkal bővül a webes értékesítésünk, és arra számítok, hogy jövőre hasonló mértékű, vagy akár még gyorsabb növekedés is jöhet. Emellett úgy tapasztalom, hogy pozitív a vásárlói hangulat, és ez várhatóan 2014-ben is így marad. Ez pedig egy olyan tényező, amely katalizátorként működhet, és még gyorsabb fejlődést hozhat ebben az amúgy is sikeres szegmensben.

 

Kis Gergely, eNET, partner

Az év végi előzetes kereskedői visszajelzésekből úgy látjuk, hogy a korábban 2013-ra kiadott, 208 milliárd forintos előrejelzésünkkel könnyen lehet, hogy enyhén alulbecsültük a hazai e-kiskereskedelmi piac nagyságát. Az év folyamán több új, fontos szereplő – például a Tesco, illetve a MediaMarkt – is elindította online értékesítését, és a vártnál jobb eredményeket produkálnak. Az szinte biztos, hogy jövőre legalább olyan dinamikusan bővül majd a piac, mint az idén, sőt néhány nagy cég jó szereplése akár további lökést adhat ennek a területnek. A Tesco kapcsán például jól látszik a multiplikatív hatás, hiszen alig szívott el vásárlókat más áruházaktól, sokkal inkább növelte az online üzleteket választók számát. Érdekes lehet, hogy jövőre hogyan alakul a ruhaértékesítés a világhálón, hiszen ez Magyarországon egy jókora üzleti rés, erre itthon még nem jött létre nyugaton már olyan jól működő megoldás, mint a Zappos vagy a Zalando. A bónuszos/kuponos piacon van egyfajta átalakulás, a nagyobb szolgáltatók kezdenek átalakulni kedvezményes árú webshopokká. Egyre nagyobb problémát jelent ugyanakkor a 27 százalékos áfa, ugyanis a külföldről Magyarországra értékesítő vállalkozások bizonyos termékek esetén a magasabb szállítási költségek ellenére is komoly árelőnyt tudnak elérni az itthonról szolgáltató vállalkozásokkal szemben. Erre a problémára jelenleg lényegében nincs semmilyen jogi megoldás.

 

Kis Ervin Egon, SzEK.org, elnök

Abban egészen biztos vagyok, hogy jövőre tovább nő az online kiskereskedelmi forgalom. Arra számítok, hogy erősödnek a klasszikus webshopos megoldásoktól eltérő e-kereskedelmi irányok. A következő néhány évben mind az üzleti modellekben, mind a technológiában olyan változások jönnek, amelyek még inkább kiszélesítik az online értékesítésben rejlő lehetőségeket. A változást maga a piac kényszeríti ki, hiszen jól látszik például, hogy egyre többen és egyre gyakrabban interneteznek mobileszközökről. A kereskedők is látják, hogy nem elég az, ha elkészítik a meglévő oldalak mobilra optimalizált változatait, hanem az átalakuló felhasználói szokásokhoz alkalmazkodva olyan megoldásokat, szolgáltatásokat kell kínálni, amelyek illeszkednek a mobilozók napi ritmusához. Ennek lényege, hogy egy nap sokszor, de rövid ideig böngészik a világhálót a készülékükön, vagyis ezalatt kell elérni őket, és olyan vásárlási lehetőséget kínálni, amely belefér abba a néhány percbe is. A SzEK.org jövőre is folytatja, és terveink szerint erősíti a lakosság felé való kommunikációt, így például továbbvisszük a Vedd a neten! programunkat. Ennek keretében karácsony előtt indítottunk akciót, amelyben minősítési rendszeren alapuló kedvezményes vásárlási lehetőséget kínálunk.

 

A hazai e-kereskedelmi piac 2014-es trendjeiről további részleteket olvashat a Marketing&Media magazin legutóbbi számában.

  • Megosztom