Egyre zöldebb az újautó-piac

A 2019-es magyarországi újautó értékesítések minden korábbinál magasabb részarányát, mintegy 6,9 százalékot tették ki a részben vagy teljesen elektromos autók eladásai – derül ki a JATO statisztikájából. Az újautópiac zöldülését továbbra is a Toyota és prémium márkája, a Lexus határozta meg: a két márka környezetbarát öntöltő hibrid elektromos eladásai a teljes magyarországi zöldautó értékesítés 57,5 százalékát és a full hibrid eladások 92,4 százalékát tették ki.

Soha nem talált még gazdára annyi környezetbarát új autó Magyarországon, mint tavaly: a JATO kimutatása szerint a 2019-ben hazánkban regisztrált összesen 11.166 részben vagy teljesen elektromos új autó közül 6950 darab (62,24%) volt öntöltő hibrid elektromos (HEV), 1934 darab (17,32%) akkumulátoros elektromos (BEV), 1187 darab (10,63%) plug-in hibrid elektromos (PHEV) és 1095 darab (9,81%) lágy hibrid elektromos (BAHV).

Meggyőző a zöldülés dinamikája, de van mire odafigyelni

A részben vagy teljesen elektromos autók értékesítése a 2018-as évhez képest 45%-al bővült, 2015-höz képest, azaz alig négy év alatt azonban több, mint 11-szeresére nőtt. Ezzel párhuzamosan történelmi mélypontot ért el a dízel meghajtású autók értékesítése: míg 2015-ben a magyarországi új autóknak még 37,9%-át adták el ezzel a meghajtással, addig ez 2018-ra már csupán 20,9% volt, 2019-ben pedig még tovább, 17,4%-ra zsugorodott. Nem szabad figyelmen kívül hagyni ugyanakkor azt sem, hogy a benzines meghajtású autók eladásainak aránya a 2015-ös 60,8%-ról 2018-ra 73,7%-ra nőtt, 2019-re pedig még tovább, 75,7%-ra bővült. Az elmúlt négy évben tehát a dízel hajtástól elforduló vásárlók csupán töredéke választott környezetbarát részben vagy teljesen elektromos meghajtású autót, a többség a benzin hajtás mellett döntött. E tekintetben is fordulatot jelentett a 2019-es év: a dízel meghajtású új autók aránya 3,4%-al csökkent, a részben vagy teljesen elektromos meghajtásúaké 1,5%-al, a benzineseké 2%-al nőtt: a dízeltől elfordulóknak tehát már 43%-a választotta a környezetbarát meghajtások valamelyikét, jóllehet 57%-uk még mindig a benzinesre tette le a voksát.

Érdemes megemlíteni azt is, hogy jóllehet ma már 25 autómárka 87 modellje érhető el hazánkban részben vagy teljesen elektromos hajtással, a magyarországi zöldautó értékesítések mintegy 57,5%-át még mindig egy autógyártó két márkája, a Toyota (50,3%) és a Lexus (7,2%) jegyzi. A Toyota ugyanis immáron több, mint két évtizede indította el a zöld autók forradalmát a világ első öntöltő hibrid elektromos autójának bemutatásával, az azóta eltelt időben pedig világszerte immáron közel 15 millió hibridet értékesített, Magyarországon pedig már közel 20.000 Toyota és Lexus hibrid talált gazdára. 2019-ben ráadásul a japán autógyártó valóságos zöld modellinváziót indított Európában: egyetlen év alatt 7 új Toyota és 4 új Lexus hibrid került bemutatásra, ezzel 20-ra növelve a két márka kínálatában elérhető hibrid modellek számát és gyakorlatilag lefedve valamennyi személyautó szegmenst. Ennek köszönhetően 2019-ben a magyarországi Toyota értékesítések 47%-át, míg a Lexus eladások 98%-át tették ki a hibridek. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a Lexus kínálatában immáron egyáltalán nem szerepelnek dízel modellek, a Toyota pedig személyautó kínálatából száműzte teljesen a dízel hajtást, egyedül az offroad szegmensben és haszongépjárművek esetében kínál még dízel modelleket, ahol jelenleg még mindig ez a hajtás biztosítja a legalacsonyabb károsanyagkibocsátást, ám a dízelhajtás részesedése a Toyota hazai eladásaiból mindössze 2,9%.

Továbbra is a legélhetőbb és legpraktikusabb öntöltő hibrid elektromos hajtás a legnépszerűbb zöld megoldás

A Toyota és a Lexus tehát 2 márkával és 20 hibrid modellel jegyzi magyarországi zöldautóértékesítések 57,5%-át, a fennmaradó 42,5%-on 23 márka 67 modellje osztozik. No de hogyan néz ki a megoszlás a zöld meghajtások között? A legnépszerűbb és egyben legpraktikusabb választás továbbra is az öntöltő hibrid elektromos hajtás (HEV) 62,24%-al – ezen a területen tarol a Toyota és a Lexus is, az autógyártó kínálatában ugyanis jelenleg csupán egy plug-in hibrid modell szerepel, év végére ez kettőre nő. Tekintettel arra, hogy ezek az elektromos és benzines hajtást kombináló, ezek között az akkumulátor töltöttsége és a vezetési körülmények függvényében automatikusan váltó autók a városi forgalomban akár 50-80%-ban tisztán elektromos üzemben közlekednek, ugyanakkor a benzines üzemmód lehetőségének köszönhetően nem köti őket az elektromos autókra jellemző hatótáv korlát, vélhetően ezek teszik meg a legtöbb kilométert is a hazai utakon, térnyerésük tehát különösen kívánatos. A második legnépszerűbb zöld hajtás Magyarországon 2019-ben 17,32%-al az akkumulátoros elektromos (BEV) meghajtás volt – itt már életbe lép a hosszú töltési idő és alacsony hatótáv problematikája, így tulajdonosaik vélhetően a városi használaton túl egyéb közlekedési móddal vagy más autóval kénytelenek kiváltani ezeket – használhatóságuk tehát jelenleg még korlátos, de az autómegosztó szolgáltatások területén például remek választást jelenthetnek. 2019-be a harmadik a környezetbarát meghajtások magyarországi népszerűségi sorrendjében a plug-in hibrid elektromos (PHEV) hajtás volt, 10,63%-al. Ezek esetében egy addicionális akkumulátor révén további tisztán elektromos kilométerek érhetőek el az öntöltő hibridekhez képest, ezt követően pedig ahhoz hasonlóan működnek – leszámítva azt, hogy a nagyobb akkumulátorcsomag súlya miatt csökken a tisztán elektromos arány. Ez azonban csak addig igaz, amíg tulajdonosaik töltik ezeket az autókat: egy friss tanulmány szerint ezt csak az új plug-in hibrid felhasználók mindössze 7%-a teszi rendszeresen – ennek elmulasztása esetén ugyanakkor ezek az autók kevésbé környezetbarátok mint az öntöltő hibridek. A negyedik, legkevésbé népszerű zöld megoldás 2019-ben a lágy hibrid hajtás (BAHV) volt Magyarországon 9,81%-al: ezek az autók jelentik egyébiránt az elektrifikáció legalacsonyabb szintjét, itt a kisméretű akkumulátor tulajdonképpen csak besegítő szerepet tölt be.

Az új európai emissziós korlátozások komoly előrelépést hozhatnak

A szigorodó emissziós szabályozások, és az új, a gyártókra vonatkozó áltagos flottaszintű kibocsátási határérték be nem tartása esetén fizetendő komoly pénzbüntetések 2020-ban érdekes helyzetet teremtenek: a legtöbb autógyártó vagy drasztikus áremelésekre kényszerül a büntetés ellentételezésére, vagy egyszerűen megszünteti legmagasabb károsanyagkibocsátású modelljeinek forgalmazását – számos modell tűnik majd el ennek eredményeképp a piacról. Van természetesen kivétel is, ez pedig nem más, mint a Toyota. Az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó japán autógyártó ugyanis, köszönhetően az EU-s értékesítéseiben a 60%-ot is meghaladó öntöltő hibrid elektromos aránynak könnyűszerrel teljesíti a legtöbb autógyártó számára komoly fejtörést okozó új emissziós határértékeket. Ennek eredményeképp idén is sorban érkeznek majd az új Toyota és Lexus modellek, a meglévőekből pedig kitűnő az ellátottság és az elhanyagolható mértékű áremelkedés is csupán az forint-euró árfolyam miatti kiigazításnak tudható be. Ennek eredményeképp a Toyota 2020-ban még tovább javíthatja európai és magyarországi piaci pozícióját, miután 2019-ben a zöld modellinvázió sikerének köszönhetően a harmadik helyre lépett előre a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon. A helyzet ugyanakkor a többi autógyártót is rákényszeríti arra, hogy ne csupán kínálatukban jelenjenek meg a részben vagy teljesen elektromos meghajtású modellek, de értékesítéseikben is egyre nagyobb hangsúlyt kapjanak. Mindennek eredményeképp vélhetően 2020 végére még a tavalyinál is komolyabb előrelépést könyvelhetünk majd el zöld autók piaci részaránya tekintetében, európai és hazai szinten egyaránt.

  • Megosztom