Egyre nehezebb a rajongószerzés – interjú Bradács Andrással

A celebek a közösségi médiában nagyrészt ügyesen és ütősen használják a képeiket, videóikat, ám úgy tűnik, a rajongószerzés egyre nehezebbé vált – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front Page Communications stratégiai igazgatója.

– A tavalyi év hozott újdonságot a celebek facebookos aktivitása terén?

– A legtöbb sztár 2018-ban is a szelfik, vicces mémek és saját promók Bermuda-háromszögében ragadt, persze jó adag vizuális és videós körítéssel kísérve. Igaz, a közösségi platformok sok új fejlesztést nem kínáltak, bár az Insta-sztorik jól mennek, és népszerűek az élő bejelentkezések is. Egyre többen indítanak YouTube-csatornát, vagy erősítik itt a jelenlétüket. Berki Krisztián, Dobó Ági, Istenes Bence, Ördög Nóra és Nánási Pál, Pataki Zita és Tücsi is erősít ezen a platformon. Ez csak elsőre tűnik egyszerűnek: bár az okostelefonok korában a videókészítés mindennapi rutin, az izgalmas tartalom előállítása időigényes munka.

– Két éve Mága Zoltán esetében derült fény arra, hogy többen vannak, akik lájkokat vásárolnak, hogy így növeljék a rajongóik számát. Mennyire jellemző ez manapság?

– A hazai celebekre összességében nem jellemző a tömeges rajongóvásárlás. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a hirdetők számára teljesen transzparens lenne, kiket érhetnek el az influencereken keresztül. A tartalomszponzoráció pedig ennél is kevésbé átlátható. A fizetett tartalmakat ugyan egyre többen jelölik meg márkához kapcsolódóként, de ez azért még mindig inkább kivétel, mint szabály. Remélhetőleg, mindkét terület átláthatóbbá válik majd.

– Mi kell ahhoz, hogy a listán lévők közül valaki még több rajongót szerezzen? Elég a jó tartalom, nagyobb büdzsé kell, vagy inkább a kettő együttes hatása hozza a rajongókat?

– A legnagyobbaknál a jellemzően országos kereskedelmi televízióban vagy rádióban szerzett népszerűség elengedhetetlen. Ez jó alapot ad a rajongóbázis növekedéséhez, amely aztán hosszabb távon, ügyes stratégiával önállóan is meg tud állni a saját lábán. Sokkal kevesebben vannak azok, akik eleve az interneten, jellemzően a YouTube-on nőttek sztárrá.

– A fiatalok egyre kevesebbet facebookoznak, a körükben az Instagram és a Snapchat a népszerűbb. Ezt a trendet képesek követni a hazai celebek?

– A Z generáció már inkább aktív az Instagramon, a YouTube-on, a TikTakon, mint a Facebookon, és ezeken a felületeken meg is vannak a saját celebjeik. A többieknek pedig fel kell kötni a gatyát, hogy a fiatalokat, valamint a még vizuálisabb, még tovább egyszerűsödő tartalmak iránt fogékony közönséget is meg tudják szólítani. Nem véletlen, hogy Liptai Claudia, Csonka András vagy Jakupcsek Gabriella is megjelent már az Instán.

– A képek és főleg a videók egyre inkább átveszik a vezető szerepet a szöveges bejegyzésektől. Mennyire jellemző ez a hazai celebekre?

– Az okostelefon-forradalom tovább egyszerűsítette és vizualizálta a digitális kommunikációt: mindannyian egy komplett videokamerával járunk, és persze bármit meg is tudunk nézni a zsebünkben lévő mobilon. A Facebook-tartalmak nagy részét is telefonról nézzük, ehhez mindenkinek alkalmazkodnia kellett, és a celebeknek ezen a téren könnyű dolguk volt. A közösségi média és az okostelefonok világa ugyanis imádja a személyes, családi történeteket. A hírességek jól el is végzik ezt a munkát: nagyrészt ügyesen és ütősen használják a képeiket, videóikat.

– Majka minek köszönhette, hogy 2018-ban a legtöbb új rajongót tudta begyűjteni?

– Tavaly Majka vezette a legnézettebb műsorokat a TV2-n, és országos turnéja is telt házas, számai rekordmegtekintéseket érnek el YouTube-on. Ezek mágnesként vonzották a rajongókat a Facebook-oldalára, amelyet egyébként főként koncertjeinek promójára használ, nem túl gyakori, de népszerű posztokkal. Sokan lájkolták Majkát a Curtisszel kapcsolatos búcsúposzt miatt is: a régi barát kábítószeres ügyeit feltáró, sokakat megosztó bejegyzés 43 ezer lájkot kapott, az oldal pedig néhány nap alatt sok ezer új követőt szerzett.

– A tavaly januári listánkhoz képest az első három helyezett nem változott, ám érdekes, hogy többen is vannak a listán, akiknek csökkent a lájkolói száma. Ez minek köszönhető?

– Bár minden eset egyedi, két markáns tendencia megfigyelhető. Az egyik, hogy a Facebook rendszeresen végez takarítást duplikált vagy nem aktív, esetleg rosszindulatú felhasználói fiókok között. A nagy számok törvénye alapján valószínű, hogy a többszázezres rajongótáborokban sok ilyen gyanús account is megbújhat, így ha a Facebook fogja a kaszát, apadnak a fanek. Ehhez hozzájöhet egy-egy magánéleti botrány, megosztó vagy rosszul elsült aktivitás, passzívabb időszak, és az év summája így negatív lehet.

– Mennyire nehéz szert tenni új lájkolókra?

– Az, akinek jól megy a szekér, széles közönséget meg tud szólítani, és a csapból is ő folyik, viszonylag kis ráfordítással építhet rajongótábort. Ez persze relatív, hiszen a tartalomkészítés macerás, odafigyelést és erőforrást igényel, különösen, ha igényesen csinálja valaki. Úgy tűnik azonban, hogy van egy plafon, ahonnan már egyre nehezebb feljebb lépni a nagyoknak is: Kasza Tibi az elmúlt években folyamatosan százezres növekedéseket produkált, tavaly pedig már „csak” 56 ezerrel nőtt a tábora.

Baross Gábor

  • Megosztom