- Hirdetés -

Durva növekedés várható az IoT területén

|

- Hirdetés -

Hatalmas növekedés várható az Internet of Things (IoT, a „dolgok internete”) területén: nyolc év múlva már csaknem 100 milliárd IoT eszközt tudunk majd nyilvántartásban, és óránként 2 millió szenzor kerül majd telepítésre – állítják a Huawei szakemberei. Az IHS piackutató cég előrejelzése szerint az IoT eszközök globális megrendelései 2020-ra meghaladják majd a 180 milliót, és piaci részesedésük 30 milliárd amerikai dollár körül lesz. Az ötödik generációs hálózatok hihetetlenül gyors piaci terjeszkedése a kapcsolódó üzletágak számára is kereskedelmi értéknövekedést okoz majd.

 

„Az ötödik generációs mobilhálózatok kutatásfejlesztési, szabványosítási és kivitelezési folyamata kevesebb időt vesz igénybe, mint a 3G, 4G bevezetésekor” – mondta Vörös Zsolt, a Huawei Technologies Hungary vezeték nélküli hálózatfejlesztési igazgatója. Amikor 5G-ről beszélünk, mindenki a vezeték nélküli hálózatokra gondol, de a hátteret biztosító, átvitel-technikai – s már vezetéken zajló – összeköttetést is fejleszteni kell. Ezek alkotnak majd egy komplett egész 5G rendszert. Míg a korábbi technológiák esetében főleg a beszállítók voltak érdekeltek az újabb és újabb generációs hálózatok kiépítésében, hogy berendezéseiket, fejlesztéseiket minél előbb értékesíteni tudják, addig az 5G terjedésénél a különféle társadalmi és gazdasági igényekre kifejlesztett architektúra lesz a domináns hajtóerő. Ezért fontos a hálózatszeletelés (network sliceing), amellyel ugyanis rugalmasan biztosítható a rendszerkapacitás az éppen szükséges felhasználói igényeknek megfelelően. Tehát nem előre kiosztott, dedikált, és így „pazarolt” erőforrásokkal kell a távközlési szolgáltatóknak gazdálkodni, hanem az adott pillanatban leginkább használt applikációk, funkciók szerint lesz beosztható az erőforrásuk.

 

 

Huawei X Labs: 5,5 óra mobilozás 2025-ben

 

Régen az eszközöket egy-egy technológiára dedikáltan fejlesztették, ma már ugyanazok az eszközök szolgálják ki valamennyi technológiát (SingleRan). Az 5G-vel megvalósul majd az, hogy a hálózati erőforrások – eszközök, berendezések – is rugalmasan csoportosíthatóak lesznek, a hálózatszeleteléshez hasonlóan.

 

A jövőbeni 5G hálózattal szemben jelenleg a következő műszaki elvárások vannak a piacon: magas adatátviteli sebesség (10 Gbit/sec), alacsony késleltetés (1 msec), egy négyzetkilométerenkénti 1 millió kapcsolat (M2M, hívás, stb.). A Huawei szerint azok a cégek, akik ezekkel a jellemzőkkel tervezik a fejlesztéseket, sikeres digitális átalakulást tudhatnak majd maguk mögött.

 

A Huawei olyan partnerekkel közösen, mint a Vodafone, a Bosch, a KUKA, a Docomo megalapította és működteti az X Labs nyílt platformot, amelynek célja, hogy minél pontosabban megállapítható legyen, hogy milyen előfizetői igények várhatóak a jövőben. A trendek azt mutatják, hogy míg 2010-ben például napi fél órát töltöttünk mindössze mobilozással, a távközlési multi vezette 5G-s előrejelzések szerint 2025-ben ez az idő 5,5 órára emelkedik majd. A többletidőt természetesen már nem a telefonálás tölti ki, hanem leginkább az alkalmazások használata (biztonsági kamerák figyelése, hűtőellenőrzés, parkolóhelyek keresése, stb.) Mivel az applikáció fejlesztés, felhasználói igények vonják majd magukkal a hálózatoldali fejlesztéseket, a Huawei X Labs négy fő területet jelölt ki, amelyek az 5G bevezetésekor elsődleges alkalmazások lesznek, s amelyre elkezdett megoldásokat gyártani a vállalat: a vezeték nélküli virtuális és kiterjesztett valóság használata (560 Mb/s általános sebesség, 10 Gb/s sebesség a szem retináján), az összekapcsolt drónhálózat (1000 méteres magasságban max. 50 msec késleltetés), az önvezető autók és okos közlekedés, illetve a vezeték nélküli robotika, az automatizálás (orvostudomány, gyártás szektorai).

 

 

Önvezető autók – nulla késleltetési idő

 

Sándor Dénes, a Huawei Technologies Hungary vezető mérnöke elmondta, hogy az önvezető járműveket már nem autóként, hanem programozott robotokként kell elképzelni. Biztonságos működésükhöz az 5G hálózatoknak négyzetméterenként 10 Mb/s-os hálózati adatátvitelt kell majd produkálniuk, késleltetés nélkül, 500 kilométeres hatótávolságig.

 

„A közelmúltban Huawei is csatlakozott a Digitális Jólét Program Titkársága által indított hazai 5G Koalícióhoz” – mondta el Sándor Dénes – „amely nem csupán az új generációs hálózat minél korábbi magyarországi bevezetéséről, hanem az egyedülálló zalaegerszegi önvezető járművek tesztpályájának mielőbbi megvalósításáról is szól.”

 

 

IoT (dolgok internete): 180 milliárd okoseszköz 3 év múlva

 

Seth Wang, a Huawei Technologies Hungary fogyasztói üzletágának magyarországi igazgatója elmondta, hogy az Internet of Things (IoT) ágazatban hatalmas növekedés várható az elkövetkező öt évben. A Huawei szerint 2025-re már közel 100 milliárd IoT eszközt tartunk majd számon, és óránként 2 millió szenzor kerül majd telepítésre. Seth Wang elmondta, hogy ez a hihetetlenül gyors piaci terjeszkedés a kapcsolódó üzletágak számára is kereskedelmi értéknövekedést okoz majd.

 

Azonban a piaci fragmentáció és az ipari szabványok hiánya miatt az IoT penetrációja igen lassan haladt eddig. A Huawei szerint az IoT ágazatban egy benchmark modell kialakítására és univerzális szabványok létrehozására kellene összpontosítani ahhoz, hogy az átjárhatóság problémáját meg lehessen oldani. A vállalat álláspontja szerint ez az egyetlen módja annak, hogy lendületet adjunk az IoT piacnak.

 

A Huawei szerint az okosotthonok és az okosautók azok a területek, amelyekben a felhasználók a leginkább keresik majd az IoT eszközöket, ezért a vállalat ezt a stratégiai lehetőséget kihasználva dolgozik a fejlesztéseken.

 

 

A PC, tablet és viselhető okoseszköz ágazatok jövője: lehetőségek és trendek

 

Ahogy a mobilkommunikáció, a képalkotási technológiák és a mesterséges Intelligencia (AI) integrációja egyre inkább előtérbe kerül, a felhasználó-központú intelligens élet hamarosan valósággá válhat. Ez új lehetőségeket és kihívásokat hoz majd a PC és az egyéb mobil eszközök ágazatába is.

 

A Huawei szerint a számítógép iparágban három növekedési terület jelent meg nemrégiben: a könnyen hordozható és könnyűsúlyú modellek, az innovatív 2-az-1-ben gépek, valamint a rendkívül magas teljesítményű laptopok, amiket leginkább számítógépes játékokhoz használnak. A vállalat szerint további növekedés várható abban a hibrid kategóriában, ami a laptop és a tablet összeolvasztása.

 

A vállalat a tablet piacról is megosztotta jövőképét: bár jelenleg ezeknél az eszközöknél durva hanyatlás figyelhető meg a piacon, a niche piaci szegmensek azok, amelyek továbbra is lehetőséget kínálnak a növekedésre. Ilyen például a szórakoztatás: a Huawei szerint a mobil processzorok teljesítményének folyamatos fejlődése és a szórakoztató tartalmak iránti kereslet növekedése miatt a táblagép piac újjászületése várható.

 

Az okoseszközök területén jelenleg három akadályt kell leküzdeni: egyrészt azt, hogy csupán kevés olyan, már meglévő eszköz van, ami teljesen magától is képes digitális kapcsolódást biztosítani, többségüknek egy okostelefonra is szüksége van ahhoz, hogy minden funkciójuk használható legyen. A másik probléma jelenleg a hamar lemerülő akkumulátorok, valamint a vonzó tartalom hiánya is gondot okoz. A gyártóknak ezért olyan változtatásokat kell végezniük, amik segítségével az okoseszközök megfelelnek majd a fogyasztói keresletnek. Az egészséges életmód és a fitnesz ipar területén nemrégiben történt fellendülésnek köszönhetően az okoseszközök iránti kereslet stabilan emelkedik, így várhatóan az ilyen jellegű alkalmazások terén éleződik majd ki a verseny a gyártók között.

 

 

Szupertelefonok

 

A fogyasztói üzletág igazgató a vállalat által a jövő intelligens telefonjainak tartott készülékeiről, a szupertelefonokról is ismertette a Huawei jövőképét. Ezek az eszközök vadonatúj információkezelést valósítanak majd meg – ezáltal okosabbá és egyszerűbbé teszik számunkra az életet. „A szupertelefon nem csupán egy módja annak, hogy az internetre kapcsolódjunk, sokkal több annál. A sokféle IoT szenzorral ellátott mesterséges intelligencia technológiák kombinációja lehetővé teszi majd a kütyük számára, hogy észleljék és megértsék környezetüket. A felhő erejét kihasználva a szupertelefonok tulajdonképpen önmaguktól gondolkodnak és cselekednek majd. A Huawei Fogyasztói Trendkutató Intézete szerint a szupertelefon magát a készüléket, az internet kapcsolatot, a felhőt és az őt működtető chipet használja majd fel ahhoz, hogy lemásolja, sorrendben: az emberi test, a beszédnyelv, az agy és a szív működését. A Huawei jelenleg mind a négy technológia területén folytat kutatásokat, hogy megvalósíthassa a szupertelefont.” – mondta el Seth Wang.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új rekordot állított fel a Yettel

2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven –...

Ezek lesznek idén a legmeghatározóbb divattrendek

A Z generáció nem várja meg, hogy a divatipar megszabja mi a menő, hanem megalkotja saját trendjeit. Manapság ezek a trendek a nagy divatmárkákra is hatással vannak, amelyek a Z generáció ízlésvilágához igazítják kollekcióikat....

Új évaddal tér vissza az Adom a napom

Április 15-én hétfőn 20 órakor 3. évadával tér vissza a VIASAT3-ra Magyarország egyik kedvenc élő talkshowja, az Adom a napom. „Mutasd meg a napod, megmondom, ki vagy!” – tartja a műsor kapcsán Geszti Péter,...

Televíziós Újságírók Díja: megvannak az idei nyertesek

Győzteseket hirdettek a Televíziós Újságírók Díja gálaeseményen március 27-én este. A legjobb női műsorvezető Lékai-Kiss Ramóna lett, Till Attila kapta a legjobb férfi műsorvezetőnek járó elismerést, Miklósa Erikát a zsűritag kategóriában díjazták, Sztarenki Dóra...
Szabó Balázs RTL

Az RTL már javában készül a Bajnokok Ligájára

Amikor egyszerre hét meccs lesz egy időpontban, akkor mind a hetet láthatják magyar kommentárral a nézők – mondja a Bajnokok Ligája közvetítések kapcsán Szabó Balázs, az RTL Magyarország tartalmak menedzseléséért felelős vezérigazgató-helyettese. A szakember...

Új vezetőt nevezett ki a Decathlon

A sportszerforgalmazó márka új marketing és brand igazgatója számára nem ismeretlen a terep, bár Herczeg Lilla január 1-jétől tölti be új pozícióját, a Decathlon csapatát viszont már 2012 óta erősíti. A szakember az elmúlt...

Így ünnepli a nők sikereit a Glamour

A GLAMOUR Women of the Year gálát idén immár 15. alkalommal rendezte meg a Ringier Hungary. A díjátadó gála célja a kezdetektől az, hogy a hazai társadalomban nagyobb teret adjon a nők által elért...

Kiberbűnözés – veszélyben az idősek

Az 50–79 éves magyarországi internetezők 97 százaléka napi rendszerességgel használja az internetet. Bár átlagosan mintegy két órát töltenek naponta az interneten, kevesen tartoznak a digitálisan felkészültek közé, ezért jobbára bizalmatlanok és kevésbé tudatosak –...

Elkészült a legbefolyásosabb magyar nők listája

Tizedik alkalommal tette közzé a Forbes a legbefolyásosabb magyar nők listáját. Az üzleti magazin idén is négy kategóriában rangsorolt: közélet, üzlet, média és kultúra, utóbbinak az élén debütált Karikó Katalin Nobel-díjas kutató. Új belépőként...

Nélkülözhetetlen mobilappok húsvétra

Közeleg a húsvét, a szórakozást pedig új szintre lehet emelni pár jópofa, játékos alkalmazásról, legyen szó a gyerkőcök foglalkoztatásáról vagy családi kikapcsolódásról. A HONOR pár olyan androidos alkalmazást szedett össze, amik remekül jönnek majd...
- Hirdetés -