Dudás Gergely: Kevesebb a televíziós hirdető

Ma már az RTL Klub az egyetlen csatorna, ahol még van érdemi főműsoridős nézettség – mondta el Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója, az R-time ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. A szakember beszélt arról is, hogyan alakul a tévés hirdetési piac ebben az évben.

 

– Februárban azt nyilatkoztad lapunknak, hogy gyengén indult az év a tévés reklámpiacon. Ez megváltozott azóta?

 

– Az idei évre csökkenéssel számolunk a televíziós reklámpiacon. Nagyjából öt százalék körüli lehet a visszaesés.

 

– A korábbi években nőtt a piac, most mi a csökkenés oka?

 

– Több összetevője van. Egyrészt nem nagyon pezseg a hirdetői kedv, kevesebb a televíziós hirdető, mint tavaly. Másrészt szerepet játszik ebben a tavasz ősszel bevezetett fix, 15 százalékos ügynökségi díj is. Az esetek többségében ezt a költséget a hirdetők levonták a médiabüdzséjükből. Tehát amíg korábban a hirdetők minden 100 forintnyi költés után 1,5-2 forintot fizettek ki ügynökségi jutalékként, a maradék összegből pedig médiát vásároltak, addig most ugyanúgy 100 forintot költenek, de a tényleges médiavásárláshoz már csak 85-öt használnak fel.

 

– Az R-time esetén is a piaci átlag érvényesül?

 

– Az idei évre kitűzött bevételi célokat tudjuk hozni.

 

– Akkor ez csökkenést jelent?

 

– Nehéz nálunk összevetni a tavalyi és az idei évet, mert más a csatornaportfóliónk. Tavaly még nálunk volt az AXN, az idén pedig hozzánk kerültek a Viacom-csatornák.

 

– Mi hozza a legtöbb pénzt a portfólión belül?

 

– A legtöbbet az RTL Klub és az RTL3 hozza, hiszen ezek a legmagasabb nézettségű termékeink.

 

– Mennyire érdemes még megkülönböztetni a portfólión belül az „országos” és a kábelcsatornákat?

 

– Ma már az RTL Klub az egyetlen csatorna, ahol még van érdemi főműsoridős nézettség. Amíg az RTL Klub főműsoridőben 20,3 százalékos közönségarányt ér el, addig a TV2 10,2 százalékot. Akkor most az utóbbi kábelcsatorna? Vagy az M4 Sport kábelcsatorna volt nyáron, amikor egyes estéken megvert mindenkit? Tehát ennek az országos és kábeles csoportosításnak egyre kevésbé van értelme.

 

– A hirdetők szempontjából nem mindegy, hogy főműsoridőben, vagy máskor érik-e el a szükséges kontaktusszámot?

 

– Amikor három-négy nap alatt kell felépíteni egy megfelelő elérést, akkor egyszerűbb és hatékonyabb megoldás egy magas nézettségű televíziót használni, mint sok kisebb nézőszámú csatornával megpróbálni elérni ugyanezt. Ráadásul a főműsoridőben más a nézők befogadói állapota. Szeptemberben volt egy közös kutatásunk a GfK Hungáriával, amelyben azt vizsgáltuk, hogy a hatékonyság terén van-e különbség a főműsoridő és az azon kívüli időszak között. Arra jutottunk, hogy a főműsoridőnek van egy 1,8-as szorzója a hatékonyság terén. Azaz egy kontaktus a főműsoridőben majdnem kétszer annyira hatékony, mint azon kívül.

 

– Ez miből adódik?

 

– Másként néznek az emberek televíziót főműsoridőben, kevesebb olyan tevékenységet végeznek, ami elvonná a figyelmüket. Ebben az időszakban befogadóbbak az emberek a reklámokkal szemben is.

 

– A hirdetők általában valamelyik nagy sales house mellett teszik le a voksukat, vagy párhuzamosan vásárolnak mindkét helyről?

 

– Nagyságrendileg a nézettség fele van itt, fele ott, ezért szakmailag nehezen megindokolható egyik, vagy másik kihagyása. A piaci hirdetőknél ritka az, hogy egy hirdető csak az egyik szereplővel állapodjon meg.

 

– Várható-e az idén az R-time-nál a portfólió bővülése?

 

– Október elsejétől a Viacom megnyitotta a Nick Jr. tévéadó reklámidejét, tehát a hirdetők szempontjából ez egy új csatorna lesz. December elsején pedig indul az RTL Spike, amely szintén Viacom-adó, és egyből értékesíthető is a reklámideje.

 

– Az idén az MTVA, a TV2 csoport és a Story-csatornák csatlakozásával nagyot nőtt az Atmedia. Ez miként érinti az R-time-ot?

 

– Ez a napi munkában nem jelent változást, nem lett nehezebb, vagy könnyebb a dolgunk. Inkább a hirdetőknek és az ügynökségeknek okozott fejtörést. Azáltal, hogy az Atmedia egy nagy csomagban árul mindent, az ő lehetőségeik lettek korlátozottabbak. A fentieken túl az idén eddig tíz új csatorna indult, de ebből ősszel csak kettő, a Mozi+ és a Prime ért el 0,5 százalék feletti eredményt, a többi közönségaránya 0,5 százalék alatt van. Nagyon nehéz bármilyen új márkának bekerülnie azok közé a csatornák közé, amelyekre a nézők hajlandók odakapcsolni. Az új Viacom-csatorna, az RTL Spike helyzete talán ebből a szempontból kicsit speciális, mert az RTL-brand természetesen segíti annak piaci bevezetését.

 

Heszler Róbert

  • Megosztom