Drónoké a jövő

A gazdasági előrejelzések szerint a “drónipar” a jövőben jelentős gazdasági húzóágazattá válik. Az Explico tapasztalatai szerint mindez attól is nagymértékben függ, hogy a jogalkotóknak sikerül-e megtalálniuk az egyensúlyt a szabályozás és az innováció között.

 

 

 

Senki sem akar kimaradni

 

Egyelőre a drón iparágra vonatkozóan kevés gazdasági elemzés érhető el a nagyközönség számára, ugyanakkor az már ezekből is egyértelműen látszik, hogy a drón iparág jelentős növekedés előtt áll.

Egyes becslések szerint csak az USA-ban 2025-ig 82 milliárd dollárt tesz ki a pilóta nélküli légi járművek piaca.

. A Facebook Aquila, vagyis sas nevű drónjával négymilliárd olyan emberhez kívánja eljuttatni az internetet, akikhez jelenleg nem lehetséges.

. A Google nem csak a gépek fejlesztésében, de még a drónokat érintő szabályozás megteremtésében is részt szeretne venni.

. Az Intel 60 millió dollárt szánt arra, hogy a drónokra specializálódott Yuneec Holdingba beszálljon.

. A Sony vegyesvállalatot alapítva a kínai ZMP-vel szintén vezető nélküli légi járművek fejlesztésébe kezd, melyeket üzleti célú felhasználásra szánnak.

. Becslések szerint az Amazon az Egyesült Államokban egy csomag kiszállítását 30 perces határidővel akár egy dollár alatti áron is tudná vállalni. A drónos csomagszállító program egy éves költsége körülbelül 350 millió dollár lenne.

 

 

Minden iparág az “új gőzgépet” akarja

 

A drónok sokszor költségkímélő megoldást jelentenek a hagyományos megoldásokkal szemben (például légi fényképezés robotrepülőgéppel) máskor veszélyes munkák kiváltását teszik lehetővé (például katasztrófavédelem), emellett a jövőben olyan feladatokat is ellátnak majd, amelyek eddig semmilyen más módszerrel nem voltak megvalósíthatók (például légszennyezés vándorlásának valós idejű mérése).

A “drón iparág” szempontjából kétségkívül az egyik legígéretesebb terület a mezőgazdaság, ahol a technológia lehetővé teszi a nagy kiterjedésű termőföldek folyamatos és pontos megfigyelését (kártevők, fertőzések, termőképesség, nedvességtartalom, stb.), vagy akár öntözését. Elsősorban a precíziós tápanyag-utánpótláshoz és a helyspecifikus növényvédelem támogatásához járulnak hozzá a drónok által készített multispektrális felvételek.

 

A kereskedelem, ezen belül is leginkább az e-kereskedelem, és az ezekhez szorosan kapcsolódó logisztika számára komoly lehetőségek rejlenek a drónokban: egyes elemzők szerint tíz éven belül a teljes légi közlekedés 10 százalékát a robotrepülőgépek teszik majd ki. Az Egyesült Államokban, Új-Zélandon és Oroszországban is történtek már kísérletek a drónos csomagszállításra. Az új iparág fejlődésében a legnagyobb akadályt a szabályozás jelenti: nemrég az Amazon például kanadai területre tette át drónos kutatásait, mert nem találta elég barátinak az USA szabályozási környezetét.

A drónokkal történő csomagszállításhoz fűződő remények Európában is fellángoltak: a svájci posta öt éven belül reálisnak tartja a robotrepülőgépes csomagszállítás elindítását, illetve a német és a francia posta is tervez hasonló szolgáltatást. Európában első alkalommal Finnországban szállítottak ki webáruházban vásárolt terméket drónnal, “lakott, városi környezetben”. A drónok az egészségügyben (gyógyszerek, vér szállításában) is komoly perspektívákat nyitnak.

A zsúfolt légtér azonban komoly akadályt jelent a drónos csomagszállítás tömeges elterjedésében, és globális szinten is megoldásra vár. Az Amazon ezt a problémát több szintes légi autópályákkal oldaná meg: a csomagokat szállító robotrepülőgépek különböző magasságokban és útvonalakon repülnének. Azonban jelenleg hiányzik az ezt lehetővé tevő szabályozás.

 

A csomagszállítás mellett talán a legnagyobb növekedési lehetőségek a drónokkal történő légi felügyeletben, ellenőrzésben van. Az építőiparban például a “zümmögő munkafelügyelők” által készített felvételek összevethetők a 3D tervekkel, így kiderül, hogy a megfelelő ütemben halad-e az építkezés. A légi felvételek vizsgálatával sokkal pontosabban elemezhető ki, ezáltal jelentősen növelhető a sportolók teljesítménye. De volt már arra is példa, hogy egy európai légitársaság sikerrel tesztelte egyik gépének automata drónokkal történő műszaki átvizsgálását.

A katasztrófavédelemben a drónokkal a nehezen megközelíthető, életveszélyes területek felderítése emberi életek kockáztatása nélkül is lehetővé válhat, míg a tudomány számára kiapadhatatlan lehetőségeket biztosít a technológia, legyen szó a Föld, vagy akár a Naprendszer titkairól. A térképészet, illetve a légi régészet számára is minden eddiginél olcsóbb, gyorsabb és hatékonyabb eszközt jelenthetnek a drónok. Végül nem feledkezhetünk meg a ma már mindennapjainkká vált különböző drón-közvetítésekről és a drónokkal forgatott filmekről sem.

 

 

Magyarország is drón nagyhatalommá válhat (?)

 

Fontos, hogy a robbanásszerű növekedés előtt álló iparágak, az új technológiák által gerjesztett lehetőségek közül Magyarország kiválasszon néhányat, amelyre rá tud csatlakozni. Ilyen lehet többek között a drón technológia, ami viszonylag olcsó, így a kis tőkével rendelkező magyar vállalkozások is esélyesek lehetnek, hogy nagyot dobbantsanak a nemzetközi piacon. Az elmúlt egy évben itthon is megtöbbszöröződött az eladott drónok száma és egyre nagyobb az érdeklődés a valóban profi, precíziós technológia iránt.

Magyarország számára többek között a jelfeldolgozás, a légi irányítás, a speciális eszközgyártás és a kutatás-fejlesztés területén jelenthetnek versenyelőnyt a drónok. A nagy tudású, speciális robotpilóta hardver és vezérlő algoritmusok, valamint telekommunikációs rendszerek fejlesztése szintén lépést tud tartani a világszínvonallal. A mezőgazdaság szempontjából is komoly versenyelőnyt jelenthet hazánk számára a drónok széles körű alkalmazása.

Itthon olyan cégek vagy kutatási központok foglalkoznak évek óta professzionális szinten a drónokkal, mint a BHE, Amores, AgriDrone, Insterspect vagy a MyActionCam.

 

 

Drónok harca

 

A drónok – illetve pilótáik – számtalan veszélyhelyzetet, illetve balesetet okozhatnak. Nehéz megmondani, hogy hosszú távon az ipari célú felhasználás milyen mértékben növelheti az ilyen esetek előfordulását. Emellett a nemzetközi szabályok csak 500kg felszálló súly felett teszik kötelezővé a felelősségbiztosítást, míg a legtöbb drón természetesen ennél jóval könnyebb.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) legújabb adatai alapján csaknem 700 esetben veszélyeztették drónok a légi forgalmat, ami mintegy a háromszorosa a tavaly egész évben történt ilyen eseteknek.

A 150 kg felszálló tömeg alatti légijárművek szabályozása jelenleg nemzeti hatáskörben van, amelynek okán egyre több országban merül fel a külön drónszabályozás gondolata. A szabályozási hullám a technológia terjedésével összhangban az USA-ból Európa felé halad, és a nemzetközi tendenciáktól az eddig előrevetített magyar tervek és törekvések sem térnek el.

. Az Európai Bizottság közleménye szerint a drón iparág nagy lehetőségeket rejt magában, a gazdasági növekedés egyik forrása lehet. Az EU 2016-tól tervezi elkezdeni a drónok integrációját a polgári közlekedésbe, vagyis az európai légügyi hatóság hatáskörébe utalják a 150 kg-nál könnyebb légijárművek szabályozását is.

. Jelenleg az Európai Parlament, Közlekedés és idegenforgalom bizottsága (TRAN) előtt van egy jelentés, amit az EP októberben tárgyal majd.

. Eközben a European Aviation Safety Agency (EASA), jelenleg is futó konzultációja szeptember 25-ig tart. Ezt követően az EASA újabb javaslatot tesz majd a Bizottság részére, amely a drónszabályozási javaslatát valószínűleg novemberben, a “légügyi csomag” részeként fogja előterjeszteni.

 

 

Repülés és reptetés: új tervezet itthon

 

Magyarországon nincs a témában átfogó szabályozás, és ez nem kedvez a piaci alapú szolgáltatások elterjedésének. A drónok reptetéséhez jelenleg minden alkalommal eseti légtérhasználati engedélyt kell kérni a légügyi hatóságtól (Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala), amit 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt kell írásban benyújtani, ami nem életszerű.

 

A légiközlekedési törvény módosításának nemrég megjelent tervezete a drónokat is érinti. Néhány lényeges pont:

. Megjelenik, illetve meghatározásra kerül a pilóta nélküli légijármű valamint a repülőmodell fogalma.

. Pilóta nélküli légijárművet nem kellene bevezetni a Magyarország Légijármű Lajstromba.

. Nem kellene üzemben tartási engedély a későbbi rendeletben meghatározott maximális felszálló tömeg alatti pilóta nélküli légijármű esetében.

. A tervezet szerint a jogszabály biztosítani fogja az adatkezelés törvényességét.

. Több miniszteri rendelet is fog születni törvényi felhatalmazás alapján a pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatban.

. Szerencsés lenne, ha a szabályozás az érintett felek közötti megfelelő párbeszéd révén alakulna ki.


Tags:

  • Megosztom