Csökkent a legnagyobb médiacégek összbevétele

Tavaly is tovább csökkent a harminc legnagyobb médiavállalat összesített árbevétele Magyarországon, a cégek felénél esett a forgalom 2012-höz képest. A hazai médiapiac négy legnagyobb szereplője 2009 óta összesen több mint 20 milliárd forintot veszített. Az RTL csoport még mindig őrzi az első helyét.

 

A harminc legmagasabb árbevételt elért médiavállalat összesített árbevételi adatai szerint a médiapiacon 2013-ban sem ért véget a recesszió. A toplistán szereplő cégek 2012-ben együttesen 216,8 milliárd, tavaly pedig 213 milliárd forintos nettó értékesítési bevételt tudtak felmutatni. Azaz ez azt jelenti, hogy összesítve 3,8 milliárd forintot, pont egy Origo Zrt.-nyi pénzt buktak. 2009-hez képest viszont óriási a különbség. Csak a négy legnagyobb médiacég, az RTL Klub, az Axel Springer, a Sanoma és a TV2 összesen mintegy 20 milliárd forintot veszített.

 

A tavalyi csökkenést tekintve a Marketing&Media magazin listájában szereplő médiacégek fele ért el alacsonyabb árbevételt 2013-ban, mint egy évvel korábban. Persze ha optimisták akarunk lenni, akkor úgy is lehet nézni, hogy ez csak 1,75 százalékos mérséklődés, ami már talán kevésbé hangzik rémisztőnek, főleg az előző évek komolyabb méretű csökkenéséhez képest. Kedvező jel az is, hogy 11-ről 10-re csökkent a veszteséges médiavállalatok száma.

 

A top 30-ban azok a cégek dominálnak, amelyek elsősorban a televíziós piacról élnek, ezek 14-en vannak a listán. Utánuk 11 piaci szereplővel következik a sajtó-, majd 2-2 céggel a közterület és egyetlen képviselővel a rádiós piac.

 

A legnagyobb hazai médiavállaltnak továbbra is az RTL Klubot működtető társaság számít. A Magyar RTL Televízió Zrt. 2013-ban 23,6 milliárd forintos árbevételt produkált, ami ugyan 2,1 milliárddal kevesebb az egy évvel korábbinál, de még így is utcahosszal vezetnek a többiek előtt. A nyeresége ugyan látszólag visszaesett – 6,6 milliárdról 2,3 milliárdra –, valójában azonban az eredményessége is javult az RTL Klub tulajának. A tavalyi giganyereség ugyanis egy egyszeri módosító tételnek köszönhető, ami abból adódik, hogy a társaság átadta az anyacégének az RTL Kábeltelevízió Kft.-ben meglévő tulajdonrészét. Enélkül 2012-ben 392 millió forintos veszteségük lett volna.

 

Az RTL kábelcsatornáit működtető társaságnak is jó éve volt a tavalyi, az árbevételük 7,6-ról 10,1 milliárdra, a nyereségük pedig 1,7-ről 2,5 milliárdra nőtt. Azaz a kábeltévéket működtető cég az RTL Klubhoz képest kevesebb mint feleakkora árbevételből magasabb nyereséget sajtolt ki.

 

Vannak persze olyan költségtételek, amelyek az országos kereskedelmi tévéket – a tavalyi évig – jelentősen sújtották. Ez már a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt. beszámolójából derül ki. A cég 2012-ben a műsorszórásért még 1,9 milliárd forintot fizetett az Antenna Hungáriának, tavaly már a kifutó analóg műsorszórás miatt ez 1,3 milliárdra csökkent. Ezzel párhuzamosan a földfelszíni analóg koncesszióért 2012-ben még egymilliárd forintot kellett befizetniük az NMHH bankszámlájára, tavaly pedig már csak 544 milliót. Tehát a digitális átállással az idén közel kétmilliárd forintot spórolnak, s hasonló összegről lehet szó az RTL Klub esetén is.

 

A TV2 egyébként 1,9 milliárddal növelni tudta az árbevételét az elmúlt évben. A cég mérleg szerint hatalmas, 10,8 milliárdos veszteséget könyvelt el, ami mögött nagyrészt a filmcsomagjaik leírása áll. Ám még enélkül is veszteségesek lettek volna. Tavaly a ProSiebenSat.1 hárommilliárdos tőkepótlással és 2,6 milliárd forintnyi tulajdonosi kölcsönnel stafírozta ki a céget, ami a beszámoló szerint már előkészítése volt a társaság értékesítésének, amely 2013 decemberében a ProSiebenSat.1 tulajdonából Simon Zsolt és Yvonne Dederick kezébe került egy ún. tulajdonosi hitelből történő menedzsmentkivásárlás révén. A társaság 16,2 milliárd forintos árbevételével a második legnagyobb televíziós cégnek számít.

 

A fúzió kapujában álló Axel Springernek és Ringier-nek vélhetően 2013 volt az utolsó teljes üzleti éve, amikor még ezen a néven és külön-külön szerepeltek a médiapiacon. Az Axel Springer összevont bevételi adataiból az derül ki, hogy a cégcsoport tavalyi árbevétele ugyan csökkent 2012-höz képest, ez azonban nem érintette a cég eredményét, amely kissé még nőtt is a korábbi évhez képest, sőt elérte a 2,4 milliárd forintot, amivel az egyik legeredményesebb médiatársaságnak, de mindenképpen a legnagyobb profitú kiadónak számít.

 

A Ringier Kiadó árbevétele is csökkent valamelyest tavaly, de így is 14,4 milliárdot tett ki. A Népszabadság Zrt. pedig 327 milliós csökkenéssel, közel 2,9 milliárdos árbevételt hozott össze. Ha összesítjük az adataikat, akkor a 17,3 milliárdos forgalommal az Axel és a Sanoma után a harmadik legnagyobb lapkiadónak számítanak.

 

A Sanoma Media Budapest Zrt. árbevétele csak kismértékben csökkent a tavalyi évben, 17,3 milliárd forint folyt be hozzájuk. A cég azonban 293 milliós veszteséggel zárta az évet. A Sanomának is van részesedése a MediaLog tulajdonosában, és a mérlegükben el is könyveltek 259 millió forintnyi értékvesztést. Azonban a cég enélkül is némi veszteséggel zárt volna.

 

A megyei napilapok kiadói közül a Pannon Lapok Társasága tudta felmutatni a legmagasabb, 7,5 milliárd forintos árbevételt. Ráadásul a korábbi év vesztesége után 2013-ban 440 millió forint adózott eredményt értek el. A 4,8 milliárdos árbevételű Inform Média is fordított, a 2012-es 213 milliós veszteség után tavaly 124 milliós nyereségük volt. A Lapcom számára viszont a tavalyi még átmeneti év volt, hiszen ekkor kerültek át a Bors tulajdonosának az érdekeltségébe, majd év közben össze is vonták a kiadókat. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Lapcom előző tulajdonosa mindig szeptember 30-án zárta az üzleti évét, így ennek a cégnek most még nem lehet összevetni a teljesítményét a korábbiakkal. Mindenesetre a Lapcom Zrt. tavaly 372 milliós nyereséget ért el. Azért a kiadók piaca nem csak móka és kacagás, legalábbis ez az érzése az embernek a HVG Kiadó Zrt. számait látva. A vizsgált időszakban a cég bevétele 173 millió forinttal csökkent, a veszteségük pedig 208 millió forintra nőtt.

 

Egy meglepetésszereplője is van az idei top 30-as összeállításnak. A korábbi években ugyanis keresztülsiklottunk azon, hogy – bár a csatornái nem magyar licenccel működnek – az HBO is fenntart egy magyarországi céget. Ezért most utólagosan elnézést kérünk! Sőt, ez a társaság fogja össze az HBO cseh, bolgár, lengyel és román érdekeltségét is. Ennek megfelelően tavaly hatalmas, 10,2 milliárdos árbevételt ért el az HBO Holding Zrt., amelyhez 3,3 milliárd forintos adózott eredmény is párosult. Ezzel az HBO számít a legnyereségesebb olyan magyarországi médiavállalatnak, amely bevételeinek többsége külföldről származik.

 

A reklámadó miatt jövőre várhatóan további mintegy 8 milliárd forintos teherrel számolhatnak a hazai médiapiac legnagyobb vállalkozásai. Persze az összeg szempontjából meghatározó lesz az is, hogyan alakul a reklám és terjesztési piac.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom