Civil szervezeteknek segít a Microsoft

A járványhelyzet adta munkahelyi kihívások eredményes kezeléséhez ad elméleti és gyakorlati segítséget a NIOK alapítvány a Microsoft támogatásával non profit szervezeteknek a Civil Tech Hub keretein belül.

A Microsoft nem csupán digitális megoldásokat nyújt, de a használatukhoz szükséges tudást is biztosítja, hiszen a szervezetek így könnyebben érhetik el a hatékonyság növekedést. Ezért indult el 2019-ben a Civil Tech Hub, a Microsoft Magyarország és a NIOK Alapítvány közös workshop-sorozata kifejezetten civil szervezetek részére digitalizációjuk és hatékonyságnövelésük érdekében. A nyolc alkalmas, műhelybeszélgetésekre épülő webinárium kulcsfogalma a segítségnyújtás, általános célkitűzése a civileket leginkább foglalkoztató technológiai megoldások átadása.

A kezdeményezés indulása óta a résztvevők megismerkedtek a felhőszolgáltatások működésével és azok rugalmasságával, az Office 365 mesterfogásaival, az idén tervbe vett három workshop pedig a jelenlegi helyzetre reflektálva a távmunkamegoldásokra fókuszál.

A távmunkára történő átállás nem egyszerűen annyit jelent, hogy otthonról dolgozunk – a kommunikáció, a csoportmunka, a feladatkiosztás és -ellenőrzés megszervezése, a hatékony munkavégzés feltételeinek megteremtése olyan ismereteket és készségeket feltételez, amelyeket igazán alaposan csak a gyakorlatban lehet elsajátítani. A távmunka lehetőségeit tárgyaló első workshopon a téma szakértői – Szentpétery Boglárka, a Microsoft Magyarország HR-vezetője, Nun András, az Autonómia Alapítvány igazgatója, Beck Márton, az ActionLab szervezet-fejlesztési és kommunikációs szakértője – elmondták: a távmunkára való átállást integrálni kell a személyes jelentétre szocializálódott szervezetek életébe. Megváltozik az egyes munkafolyamatokat végző csapatok összetétele és lokalizációja, az eredményesség mérése, a számon kérhetőség formája, a problémamegoldás és a konfliktuskezelés mikéntje.

A szakemberek a legfontosabbnak annak tudatosítását nevezték, hogy a karanténviszonyok között a sokszor kikerülhetetlenül felgyorsuló digitalizáció nemcsak új eszközök beszerzését jelenti, hanem egyfajta kultúraváltást, megváltozó jogi környezetet, újfajta szemléletek és attitűdök meghonosítását is. Lényeges szempont (a civil világban különösen), hogy az átalakulás középpontjában munkatársi, emberi viszonyok állnak: első számú vezetői feladat ilyenkor az empátia, az új helyzetből fakadó nehézségek megértése, az odafordulás és az együttműködés kinyilvánítása, illetve annak biztosítása, hogy az értő és segítő figyelem a „végekre”, a terepen dolgozókra is kiterjedjen. Meg kell dolgozni a motiváció fennmaradásáért, a kifáradás elkerüléséért, de erre is megvannak a másutt eredményesen alkalmazott, a civil szervezeti közegbe könnyen átültethető eljárások.

Általános tapasztalat – amelyet a beszélgetésben résztvevő szakértők hoztak magukkal az üzleti világból és saját vállalati mindennapjaikból –, hogy aki korábban a személyes kontaktusokra épülő munkavégzésben hatékony volt, az most, a távmunka struktúrájában is megtalálja a helyét, ha megkapja hozzá a kellő támogatást, ami a szabadság és a felelősség, a munka és a szabadidő új egyensúlyának megtalálásához szükséges.

A Microsoft Civil Tech Hub – a vírusveszélyre is tekintettel stílszerűen táv-részvételi formában – folytatódik: az első, kedvező visszajelzések alapján a civil szektorban óriási az igény az újfajta munkaszervezési technikák megismerésére, a Microsoft és a NIOK pedig küldetésének érzi, hogy a vállalati környezetben felhalmozott tudás megosztásával eredményesebbé tegye a járvány miatt nehezített körülmények között, mindannyiunkért dolgozó civilek munkáját.

Fotó: Microsoft

  • Megosztom