A print piacon is terjeszkednénk: interjú Varga Zoltánnal

Azon ritka befektetők vagyunk, akik még printet is vennének, mert hosszú távra tervezünk – mondta el Varga Zoltán, a Central Médiacsoport vezérigazgatója a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Napilapot nem vennének, maradnának inkább a magazinoknál és elsősorban a nőknél. Az Origo január végétől már ugyanabban az irodaházban lesz, ahol a Central Médiacsoport is működik. Azt még nem tudni, hogy a fizikai közelségből lesz-e fúzió, a cég vezérigazgatója csak annyit árult el, hogy izgalmas terméknek tartja az Origo-t.

 

– Miután megvásárolta a Sanomát, viszonylag hamar meg is vált a kiadó két értékes darabjától, a Profession.hu-tól és Story Tv-től. Szalámitaktika? Ez volt az eredeti terv?

 

– Amikor belevágtunk a projektbe tavaly októberben, már akkor világosan láttuk, hogy mely termékekre lesz szükségünk és mire nem. A Profession.hu fantasztikus termék, a leginnovatívabb csapattal, viszont a növekedésre nincs már túl sok lehetősége. Nyolcvanszázalékos a piaci részesedése, jó az árazása. Azért kellett most eladnunk, mert elérte a csúcsot. A televízió viszont az elmúlt kilenc év alatt mindössze egyszer tudott nullás évet produkálni, máskor mindig veszteséges volt, azaz szerintem nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, az elért 3,5 százalékos részesedése pont semmit nem ért. Ráadásul a tévé nem is illett bele ebbe a portfólióba. Én a printben hiszek, a nagyon erős printportfólió mellett pedig egy nagyon erős online részleget szeretnék felépíteni a jövőben. A könyvkiadás is egy olyan része a portfóliónak, amelybe bele lehetett szeretni. Szépek a termékek, pénzügyileg is jól teljesítenek, mindenképpen része az életünknek.

 

– Maradtak még olyan termékek, amelyektől szívesen megszabadulna?

 

– A Szállás.hu-t még meg fogjuk nézni, és később döntünk róla. Klassz termék, amely piacvezető, éppen ezért a sikerességének áldozata is. Mi pénzügyi befektetőként azon is elgondolkozunk, hogy az árazásának milyen a horizontja.

 

– Csak eladni szándékoznak, vagy vásárolnak is? Az origo.hu például beköltözik a Central Médiacsoport irodaházába. De mi történik valójában a háttérben?

 

– Az Origo tényleg ideköltözik, január végétől már itt lesznek a harmadik emeleten. De ez semmilyen más típusú együttműködést nem jelent. Zajlik egy folyamat, ennek keretében éppen költöznek, jó helyre kerülnek, de hogy mi történik a két cég között, arról még korai lenne beszélni.

 

– Lát azért az Origóban fantáziát?

 

– Igen. Jó termék, de nagyon sok más jó termék is van még a piacon.

 

– De ennyire közel egy sincs.

 

– Fizikálisan valóban közel került, strukturálisan viszont egyáltalán nincs hozzánk közel.

 

– Vagyis később vásárolják meg?

 

– Semmilyen módon, sem pró, sem kontra nem tudok erre reagálni. Annyit mondhatok csak, hogy izgalmas termék! Viszont az is biztos, hogy a piacnak szüksége van konszolidációra. Meglátjuk, hogy ki indul el ebbe az irányba.

 

– Közben viszont már azt is hallani a piacon, hogy a teljes digitális részlegtől megválnának. Ez igaz?

 

– Rengeteg a pletyka, amelyet általában a tisztán pénzügyi befektetőkhöz kötnek, hogy vásárolnak, aztán meg mindent eladnak. De ez a mi esetünkben egyáltalán nem így van. Mi kifejezetten nem pénzügyi befektetőként gondolkozunk, amikor a printről és a digitális portfólióról beszélünk. Egyáltalán nem akarjuk eladni a digitális részleget, hosszú távon is az életünk része lesz, sőt még növekedni is szeretnénk. Ha a magazinkiadásban piacvezetők vagyunk, akkor itt is az a célunk, hogy mi legyünk az elsők.

 

– Márpedig, mint tudjuk, a méret nagyon is számít manapság. Milyen a pénzügyi teljesítménye most a cégnek? Egy időben a Sanoma a második legnagyobb médiavállalkozás volt az RTL Klub mögött. Meg lehet tartani a pozíciót?

 

– Most is másodikak vagyunk. A Profession.hu és a Story Tv nélkül persze újra kell majd számolnunk a részesedést, de azt gondolom, hogy meg tudjuk tartani a második helyet: sem a Mediaworks, sem a TV2 nem tud megelőzni bennünket. Azt persze nem gondolom, hogy az RTL-t meg lehet előzni, de az én fejemben mindig az van, hogy a legnagyobbnak kell lenni, vagyis erre törekszünk.

 

– Mennyire erősödhet még a digitális részleg a teljes portfólió forgalmán belül?

 

– A digitális területen most két számjegyű növekedést látunk. Jelenleg közel húsz százalék körüli a digitális portfólió részesedése az összes forgalmon belül, ez az arány növekedhet még, de mi azt szeretnénk, ha a printrészlegünk kifejezetten erős maradna. Nagyon sok egytermékes kiadó van még a piacon, amelyek ekkora méretben nem nagyon tudnak nyereségesen működni. Azon ritka befektetők vagyunk, akik még printet is vennének, a következő években ezen a téren is bővülni szeretnénk.

 

– Milyen termékek jöhetnek szóba?

 

– Semmiképpen sem napilapok. Ott visszaesés tapasztalható az üzletben. Továbbá a területnek van egy erős politikai érintettsége, amit mi szintén nem szeretnénk. Maradnánk inkább a magazinoknál és elsősorban a nőknél. A portfóliónk jelentős része most is nőies, csajos, ezek a termékek pedig nagyon jól működnek. Kicsit a férfioldalon is kellene erősítenünk, és a gasztronómiai vonalon is látunk piaci rést.

 

– Zavarja, hogy a politika manapság már nemcsak indirekten, hanem direkten is beleszól a médiába? Hogy érinti ez a kiadót?

 

– Oly módon érint bennünket, hogy fizetünk reklámadót, ami több százmillió forintos tétel. Egyébként pedig a politika nem játszik szerepet az életünkben, mert amint már mondtam, nincsenek napilapjaink, nincs már tévénk. Amíg volt híradónk, addig lehetett mondani, hogy az milyen irányultságú, de most egy női orientáltságú szórakoztató portfólió vagyunk. Minket a politika nem tud bedarálni.

 

– Mit hoz 2015?

 

– Jelentős átalakulások várhatók jövőre: szükség van konszolidációra, szükség van további költségcsökkentő lépésekre. Ugyanakkor a gazdaság oldaláról pozitívak a fejlemények: a közel háromszázalékos GDP-növekedés nagyobb FMCG-költést vonz majd maga után. Úgy érezzük, megjött a költési kedv a piacon, ezek egyelőre nem óriási számok, de a trend már nem lefelé, hanem inkább felfelé menő, azaz a reklámköltés növekedni fog, miközben az értékesítési és terjesztési bevételek szinten maradnak. Ezért 2015-öt pozitívnak látjuk.

 

Simon Krisztián

Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

  • Megosztom