A cégek még nem, a NAIH már nagyon készül a GDPR-ra

Növelt létszámú szakértői állománnyal készül a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) az új európai adatvédelmi rendelet (GDPR) hatálybalépésére. A hazai vállalkozások ugyanakkor még nem állnak ilyen jól, a cégek harmada nem is hallott az új előírásról.

Az Európai Unióban május 25-től alkalmazni kell az új egységes adatvédelmi szabályozást. Erre készülve a hatóság plusz negyven embert kért a kormánytól, ami az adatvédelemmel foglalkozó stábjuk nagyjából megduplázását jelenti. A GDPR hatálybalépése előtt több törvény – köztük kétharmados rendelkezések – módosítására is szükség van. Ahhoz, hogy a NAIH május 25. után is adatvédelmi hatóságként tudjon eljárni, a parlament kétharmados többségének meg kell szavaznia a szükséges törvénymódosítást, melyben erre a feladatra kijelölik a hatóságot – írja tudósításában az MTI.

Az Európai Bizottság a nemzeti hatóságoktól státuszjelentést is kér arról, hogyan állnak a GDPR alkalmazásához szükséges felkészüléssel. Ha nem születnek meg a szükséges jogszabályok, akkor akár kötelezettségszegési eljárást is indíthatnak az adott ország, illetve országok ellen.

A cél, hogy az Európai Unióban egy egységes adatvédelmi gyakorlat jöjjön létre. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy lesz egy európai adatvédelmi hatóság, s annak működik minden tagországban egy “fiókszervezete”, ez Magyarországon a NAIH.

2020-ra évente ezermilliárd euróra becsülik a személyes adatok újrahasznosításának értékét. Ennek kapcsán megjegyezte: sok szolgáltatás azért ingyenes, mert az emberek a személyes adataikkal fizetnek érte. A GDPR-t május 25-től mindenkinek alkalmaznia kell, aki az Európai Unió területén élők számára nyújt szolgáltatásokat, köztük például a Google vagy a Facebook üzemeltetőinek is.

A GDPR hatálybalépésével az adatbiztonság követelménye “nagyon megszigorodik”. Garantálni kell, hogy illetéktelenek ne tudjanak hozzáférni a rendszerekhez, ne tudjanak adatokat megszerezni. Ehhez fontos, hogy minden naplózva, dokumentálva legyen.

A Microsoft felmérése szerint ugyanakkor a hazai vállalkozások korántsem állnak jól a felkészüléssel. A cég kutatása alapján harmaduk nem is hallott az új szabályozásról, 57 százalékuk pedig egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy kikre is vonatkozik.

  • Megosztom