Tovább dagad a sajtóbotrány

Újabb lapcsoportra terjedt ki a brit sajtóban kirobbant telefonlehallgatási botrány: ezúttal a Mirror-lapokat érte az a vád, hogy lehallgatták magánszemélyek mobiltelefonjait.

 

A Daily Mirror című baloldali tömeglap és vasárnapi testvérlapja, a Sunday Mirror, valamint a The People című bulvárnapilap ellen négy személy tett feljelentést a londoni felsőbíróságon – derül ki az MTI tudósításából.

 

A feljelentők között van Sven-Göran Eriksson, az angol labdarúgó-válogatott egykori szakvezetője. Hasonló panasszal fordult a bírósághoz Eriksson mellett Shobna Gulati, az egyik legnépszerűbb és legrégibb brit szappanopera-sorozat, az 1960 óta sugárzott Coronation Street főszereplője, Abbie Gibson, David Beckham futballsztár családjának egykori gyermekfelvigyázója és Gary Flitcroft, a Blackburn Rovers angol labdarúgóklub volt csapatkapitánya.

 

A lapokat kiadó cég, a Trinity Mirror egyelőre csak annyit közölt, hogy nem értesült hivatalosan a keresetek benyújtásáról.

 

A brit sajtót alapjaiban megrázó telefonlehallgatási botrány eddig elsősorban Rupert Murdoch ausztrál-amerikai médiamágnás nagy-britanniai érdekeltségeit érintette.

 

Az ügy tavaly pattant ki, miután kiderült, hogy a News of the World című – azóta megszüntetett – konzervatív vasárnapi brit bulvárlap munkatársai néhány évvel korábban, exkluzív sztori reményében feltörték és lehallgatták egy elrabolt és brutálisan megölt angol kislány mobiltelefonjának üzenetrögzítőjét, miközben az akkor már halott gyermeket a rendőrség még nagy erőkkel kereste.

 

Az azóta elindított, egyszerre több szálon futó rendőrségi nyomozás kiderítette, hogy a telefonlehallgatások hatszáznál több személyt érintettek, köztük a nemzetközi film- és szórakoztatóipar olyan világsztárjait, mint Hugh Grant, Brad Pitt, Angelina Jolie, Jude Law, Charlotte Church és Sienna Miller. A kiszemelt célpontok között voltak emellett az iraki és afganisztáni hadszíntéren elesett brit katonák hozzátartozói, a brit királyi család tagjai, valamint politikusok és sportolók.

 

Az ügy az utóbbi évtizedek legnagyobb brit sajtóetikai botrányává fajult, és David Cameron miniszterelnök utasítására magas szintű vizsgálat kezdődött az egyik legelismertebb brit jogi szaktekintély, Sir Brian Leveson, az angol-walesi fellebbviteli bírói fórum egyik főbírája vezetésével.

 

A vizsgálat célja annak meghatározása, hogy fenntartható-e a brit sajtó jelenlegi önszabályozási rendszere, vagy külön törvényi szabályozásra van szükség.

 

A Leveson-bizottság a következő néhány hétben közzéteszi jelentését, és általános az a várakozás, hogy az ajánlások között szerepel majd a törvényi szabályozás valamilyen formájának meghonosítása.

 

A vizsgálat kritikus szakaszában robbant ki a BBC egyik legsúlyosabb etikai botránya is, miután a napokban felmerült a gyanú, hogy az első számú brit közszolgálati médiatársaság valaha legnépszerűbb könnyűzenei műsorvezetője, a tavaly októberben elhunyt Sir Jimmy Savile évtizedeken keresztül súlyos szexuális visszaéléseket, köztük pedofil bűncselekményeket követhetett el, és ezt a BBC megpróbálta eltussolni.

 

Ebben az ügyben is már parlamenti vizsgálat folyik, és kedden – egyelőre a vizsgálat idejére – lemondott a BBC televízió egyik legnézettebb hírműsora, a Newsnight főszerkesztője. A műsor már korábban vizsgálta a Savile ellen felmerült vádakat, ám az erről szóló riport végül nem kerülhetett adásba – olvasható az MTI beszámolójában.

  • Megosztom