Bajban vannak az élelmiszer-ipari cégek

Az élelmiszer-ipari tevékenységgel foglalkozó cégek körében több mint harminc százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma az első negyedévben 2011 azonos időszakához képest.

 

Az ágazat állapota azért is fontos, mert nagyobb szerepet játszik a gazdaságban, mint ami a szektorbeli cégek számából és teljesítményéből adódna. Ennek oka, hogy ezer szállal kötődik a gazdaság szinte összes ágazatához. A jövő szempontjából kedvezően értékelhető, hogy a kereslet kiszámíthatóan megmarad a termékek iránt, s hogy több cég komoly fejlesztésekkel menekült előre; ugyanakkor számos probléma hátráltatja a piaci szereplők helyzetének a javulását – írta a portfolio.hu.

Jelentős forgóeszközhiány, magas alapanyag árak, gyakori késedelmes fizetés, széles körben elterjedt szállítói hitelezés, komoly szezonalitás – sorolja Kárpáti Gábor, a Coface Hungary ügyvezető igazgatója azokat a problémákat, amelyekkel az élelmiszer-ipari cégeknek nap, mint nap meg kell küzdeniük.

Egyre több nem is képes kezelni ezeket: az élelmiszer-ipari tevékenységet végzők körében közel harminc százalékkal nőtt a cégek fizetésképtelenségi mutatója az idei év első negyedében 2011 azonos időszakához képest. Ez pedig rosszabb, mint az 5 százalékponttal alacsonyabb országos átlag. Az élelmiszeripar egyik sajátossága Magyarországon, hogy nagyon sok a vállalkozás a szektor méretéhez képest, s a struktúra nem hatékony.

A Coface felméréséből kiderül, hogy az élelmiszeripar zsugorodik: a termelés 2000 és 2010 között 20 százalékkal csökkent, az ágazatban foglalkoztatottak száma ugyanebben az időszakban 150 ezer főről 100 ezer alá esett. Igaz ugyan, hogy tavaly újra nőtt a teljesítménye, de a 2 százalékos bővülésen belül több mint 6 százalék az exportnak köszönhető, a belföldi értékesítés ugyanis 3 százalékkal csökkent.

Tavaly az ágazat költségei és értékesítési árai egyaránt kedvezőtlenül alakultak: a mezőgazdasági termékek, alapanyagok termelői ára átlagosan 20 százalékkal emelkedett, miközben az élelmiszerek és az alkoholmentes italok fogyasztói ára csak mintegy 7 százalékkal nőtt. Az ágazatban tevékenykedő cégek 96 százaléka kis-, illetve mikrovállalkozás. A közepes és nagyvállalatok adják ugyanakkor a termelési érték 90 százalékát – számolt be róla a portfolio.hu.

 

  • Megosztom