Az RTL-ben bíznak leginkább a magyarok

Megdöbbentő méreteket öltött az emberek bizalmatlansága a médiumokkal szemben, a hírfogyasztók mindössze 42 százaléka bízik bennük világszinten a Reuters Institute friss elemzése alapján, ami 2 százalékpontos visszaesést jelent az előző tanulmányhoz képest. Itthon még alacsonyabb ez az érték, 28 százalékos a média iránti bizalom, a médiamárkák közül az RTL Klubot tartják a leghitelesebbnek a magyarok, míg a TV2-t a legkevésbé hitelesnek.

Az alternatív bevételi források megteremtése – például előfizetői vagy támogatói modell bevezetése az online híroldalaknál -, a nagy közösségi platformok jogszabályi és önkéntes megregulázása, illetve az audiótartalmak felértékelődése voltak a meghatározó trendek a médiafogyasztásban a Reuters Institute elemzése szerint. A szervezet megbízásából a YouGov által készített felmérésben közel 40 országban mintegy 75 ezer embert kérdeztek meg hírfogyasztási szokásairól.

A tanulmány alapján megállapítható, hogy még azokban a hírforrásokban is kevésbé bíznak a hírfogyasztók, amelyeket rendszeresen használnak is, hiszen a megkérdezettek kevesebb mint fele, 49 százaléka nevezte megbízhatónak őket. A brazilok körében elképesztő mértékű az online hírforrásokkal szembeni bizalmatlanság, 85 százalékukat aggasztják az álhírek, de megrázó adat az is, hogy például Franciaországban mindössze 24 százalékos a médiába vetett bizalom.

Az elemzés szerint globális szinten az emberek 42 százaléka gondolja, hogy jó munkát végez a média a gazdagok és hatalmasok elszámoltatásában, és egyes országokban egészen alacsony értéket kaptak a kutatók. Dél-Koreában például mindössze 21, Magyarországon 20, míg Japánban 17 százalék látja így.

A jelentés Magyarországról szóló részében – amihez Bognár Éva, a CEU médiakutatója készített összefoglalót, amiből többek között kiderül, hogy hiába derítenek fel kétes ügyeket az oknyomozó újságírók, csak ritkán lesz belőlük rendőrségi nyomozás, és a kormánypárti és közmédiában be sem számolnak ezekről az esetekről. A kutató írt a KESMA megalakulásáról, illetve arról is, hogy a még független médiumok milyen eszközökkel – például támogatói programok – igyekeznek forrásokat szerezni a további működéshez.

A felmérés szerint a magyar hírfogyasztók médiába vetett bizalma az egyik legalacsonyabb a vizsgált országokban, mindössze 28 százalék. Az elemzés szerint mind azok között, akik hallottak róla, mind a rendszeres nézői körében az RTL Klub számít a legmegbízhatóbbnak a hazai médiamárkák közül, a tízes skálán a tágabb csoportban 6,41, míg a szűkebben 7,59 pontot ért el a maximális tízból. A második legmegbízhatóbbnak tartott hírforrás a HVG, míg a harmadik az Index.hu, a tízes lista végén pedig a Magyar Idők (ami most már Magyar Nemzet), a köztévé és a TV2 található.

 

Az egyes médiumok bizalmi index (0-10 pont)

 

  • Megosztom