A Google a legerősebb márka itthon

A Google bizonyult a legerősebb márkának Magyarországon 2014-ben a Young and Rubicam globális márkakutatása, a BrandAsset Valuator (BAV) eredményei alapján. A keresőcéget a Coca-Cola és az Adidas követi, a médiaiparból az RTL Klub érte el a legjobb helyezést, a 9. pozícióban végzett. Érdekesség, hogy a Facebook mindössze a 17. helyen végzett.

 

A Young and Rubicam márka toplistája szerint az FMCG brandek kiszorulnak a csúcsmárkák közül, a technológiai vállalatok egyre erősödnek, miközben a tradicionális hazai brandek már szinte egyáltalán nem jelennek meg a magyarországi lista élén. Az idén 15 éves BAV kutatás történelmi áttekintésében markáns trendek is kirajzolódnak. 2000-ben, az első magyarországi felmérés idején még a fogyasztás fénykorát éltük: a TOP20-ban 12 FMCG márka, köztük 12 élelmiszer és 11 tradicionális brand helyezkedett el. Technológiai márkát akkoriban még nem láttunk az élmezőnyben.

 

Az azóta eltelt 15 évben a márkatérkép jelentősen átrajzolódott. A 2014-es felmérés eredményei szerint a TOP20-ban már mindössze 6 FMCG (ebből 5 élelmiszer), 3 tradicionálisan magyar márka található, míg a technológiai márkák száma 7-re ugrott.

 

Ez egyrészt az jelenti, hogy a márkák versenye erősödik. A részletes eredmények megmutatják, hogy a Differenciáltság az egyik legmarkánsabban jelentkező tényező, amely a márkák közötti sorrendet eldöntheti. Az élmezőnyben található márkák BrandAsset mutatója bizonyos esetekben csak néhány század-százalékpontos eltérést mutat.

 

Másrészt, a márkák versenye át is alakult. Napjaink digitalizált világában technológiai márkák uralják az életünket. Bármennyire is szerves része a mindennapoknak az FMCG termékek jelenléte, a technológiai márkák egy kategóriafüggetlen percepciókutatásban markánsabb szereppel rendelkeznek a fogyasztók észlelésében.

 

Harmadrészt, bármennyire is divat a hazai, a magyar márkáknak globális háttér nélkül kell helytállniuk ebben az erős versenyben. Ez azt is jelenti, hogy a márkáknak a markánsabb piaci jelenlét érdekében minél nagyobb gondot kell fordítaniuk önmaguk megkülönböztetésére, és egyediségük megteremtésére.

 

A legújabb BAV listán a vezető Google mellett, a Nokia, a Samsung, a YouTube, a Facebook, a Sony, illetve a T-Mobile képviseli a technológiai szektort a Top20-ban, Érdekesség, hogy a hazai fogyasztók a mobiltelefonok piacáról tavaly végleg eltűnő Nokiát még a hatodik legerősebb márkának érezték 2014-ben, illetve hogy az itthon is rendkívül népszerű Facebook csak a 17. helyet szerezte meg.

 

A médiaipart két márka képviseli a listán, a 9. helyet megszerző RTL Klub, illetve a 14. pozícióban található National Geographic. Az autós brandek közül a múlt évben a BMW bizonyult a legerősebbnek, az ötödik helyet szerezte meg, és a Ferrari is felkerült a rangsorba, a 16. lett.

 

Klasszikusan magyar márka három található a BAV listán, a Pick a 8. pozíciót szerezte meg, a Pöttyös a 11., míg a Gyermelyi a 18. helyen végzett.

 

A Young&Rubicam 1993 óta készíti a világ legnagyobb kategóriafüggetlen márkapercepció-kutatását (BrandAsset Valuator, BAV), 50 országban, 43000 márkát, 72 dimenzió mentén vizsgálva. A kétévente megismételt kutatás magyarországi felmérése idén ünnepli 15. évfordulóját. A felmérés 1600 fős országos reprezentatív mintán, több mint 700 márka megítélését vizsgálja hazánkban. Az adatfelvételt a GfK végezte.

  • Megosztom