A férfiak költenek többet karácsonyra

Az európai férfiak 30 százaléka 91 ezer forint fölött költ karácsonyi ajándékra, míg a nők csupán ötöde ad ki ekkora összeget az Intel karácsonyi ajándékvásárlási szokásokkal kapcsolatos, tíz országban elvégzett kutatása szerint. Itthon az aktív netezők átlagosan 33 ezer forintot terveznek költeni az ünnepek előtt.

 

Az Intel elemzése szerint, míg Európában a nők majdnem háromnegyede figyeli az akciókat, a férfiak csupán 58 százalékának fontos a legjobb ár-érték arányú termék – derül ki az MTI beszámolójából. A férfiak által vásárolt legdrágább ajándék átlagosan közel 40 ezer forinttal kerül többe, mint amennyit a nők a legdrágább ajándékra áldoznak. Ugyanakkor a költségek jelentős részét a férfiak 52 százaléka partnerére szánja, miközben a hölgyeknél ez az arány megoszlik partnerük és gyermekeik között.

 

A megkérdezettek 71 százaléka mondta azt, hogy előre meghatározza mennyit fog költeni, ennek ellenére mintegy 30 százalékuk mégis rendszeresen túllépi a tervezett keretet. Ez a “könnyelműség” leginkább az olaszokra jellemző, 41 százalékuk túlköltekezik. A németek 86 százaléka azonban előre megtervezi a karácsonyi ajándékokra szánt keretösszeget, valamint jellemző, hogy a karácsonyi bevásárlást egész évre felosztják.

 

A legjobb ár-érték arány érdekében a kutatásban résztvevő európaiak 65 százaléka figyeli az akciókat és a csoport több mint fele kupont, illetve ajándékkártyát használ fel spórolás gyanánt. A felmérésből az is kiderült, hogy a megkérdezettek 42 százaléka feladatként tekinti a szeretet ünnepére történő ajándékvásárlást. A felmérést az Egyesült Királyságban, Franciaországban, Németországban, Hollandiában, Svédországban, Olaszországban, Spanyolországban, Lengyelországban, Csehországban, Oroszországban 10 042 ember megkérdezésével végezte a Redshift Research, 2014 szeptemberében.

 

A hazai aktív netezők átlagosan 33 ezer forintot terveznek költeni idén karácsonykor ajándékokra az Árukereső.hu felmérése szerint. Egy 4 fős család esetében – ha figyelembe vesszük a közös rokonokat – a karácsonyi ajándékvásárlás közel 50 ezer forinttal is megterhelheti a háztartás büdzséjét. Ebben természetesen nincsenek benne az ünnepi menü, vagy éppen a karácsonyfa kiadásai.

 

Az aktív internetezők a karácsonyi ajándékozás során jellemzően 6-7 főnek terveznek ajándékot venni. Míg a szűk családban az aktív internetezők átlagosan 6200-6300 forintot szánnak egy szerettükre, addig a tágabb rokoni körben ez már csak 3800 forint körül alakul. Barátokra fejenként 2700 forintot, munkatársakra pedig már csak alig 1900 forintot szánnak a sokat internetező vásárlók. A karácsonyi ajándékozás során összességében egy ajándékra átlagosan közel 5 ezer forintot szánnak a gyakran internetezők.

 

Az elmúlt években a különböző ünnepi alkalmak során sokszor olvashatunk arról, hogy a mobiltelefonok, illetve tabletek az elmúlt pár évben az ajándékozási listák élén szerepelnek. A karácsony azonban más. Az ajándékok sok esetben olyan termékek közül kerülnek ki – kivétel ez alól a gyermeknek szánt ajándék – melyekre a mindennapi életünk során amúgy is szükségünk lenne, csak esetleg nem volt anyagi lehetőségünk megvenni. Az internetet aktívan használó vásárlók karácsonykor jellemzően 3-4 féle különböző termékkörből fognak ajándékot választani, ebből 2-3 termék biztosan a ruházati cikkek, kozmetikumok, gyerekjátékok, háztartási eszközök, illetve könyvek közül fog kikerülni. Tablet, illetve mobiltelefon ajándékozását csak minden negyedik aktívan internetező tervezi, míg a számítástechnikai, illetve szórakoztató elektronikai termékek csupán alig minden ötödik vásárlónál kerülnek az ajándékok közé.

 

A karácsonyi vásárlási lázat megelőző időszakban számos felületen, mint például az interneten, áruházak hirdetési újságaiban, szórólapokon, tv-reklámokban, napilapokban és magazinokban találkozhatunk termék-reklámokkal. Ezek a hirdetések mind azt a célt szolgálják, hogy meghozzák a kedvet a karácsonyi készülődéshez és ötletet adjanak az ajándékok kiválasztásához. A sok felületből a gyakori internetező ugyanakkor jellemzően csak 2-3 forrást használ fel az ajándékötletek gyűjtése során.

 

Náluk karácsonyi ajándékok kapcsán az elsődleges ötletforrást az internet jelenti, 10-ből 7 aktívan internetező az ajándékötleteket is részben a világhálóról gyűjti be. Az internet mellett leggyakrabban az áruházak akciós újságai jelentik az ötletgyűjtés alapját (50%), míg az áruházakat járva ajándékötleteket gyűjtők súlya is jelentős (49%).

  • Megosztom