A turisztikai piacot is felforgatják a fiatalok

Kerülik a „turistás” helyeket, nyitottak az alternatív megoldásokra és az élményt üldözik a luxus helyett a fiatal generáció tagjai. A Marketing&Media magazin összeállításából kiderül az is, hogyan alkalmazkodnak az utazási irodák az ő igényeikhez.

Egyre több klasszikus iparág esik a fiatal generáció fogyasztási szokásainak áldozatául, akik saját lakás vagy autó vásárlása helyett inkább bérelnek, a luxustárgyak és értékek helyett pedig élményekre költenek. „Ez az első generáció, amely kevesebbet keres, mint a szüleik, emiatt kevesen tudnak nagy beruházásokat meglépni. Sokkal inkább szórakozásra, gasztronómiai élvezetekre, tanfolyamokra és utazásra költenek, mintsem státuszszimbólumként szolgáló tárgyakra” – véli Pogátsa Zoltán közgazdász.

Azt gondolnánk, hogy így a turisztikai piac az aranykorát éli, csakhogy az Y és a Z generáció utazási szokásai nagyban eltérnek elődeik hagyományos nyaralásaitól, és azok nem az utazási irodák keze alá dolgoznak – épp ellenkezőleg. A fogyasztás köré épülő világot az új generáció alakítja, a társadalomnak és a szolgáltatásoknak pedig alkalmazkodniuk kell az új szokásokhoz, ha életben akarnak maradni. Az utazási irodák egy jelentős része azonban már alkalmazkodott ehhez a trendhez.

Többször kevesebbet

Az 1980 és 2000 között születettek lényegesen többet utaznak a korábbi generációkhoz képest. A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatói által nemrég végzett kutatásból kiderül, hogy a korosztály legnagyobb hányada (55 százalék) elsősorban üdülési és pihenési célból utazott az elmúlt fél évben. A második legygyakoribb utazási cél a városlátogatás volt (19 százalék), amelynek oka valószínűsíthetően az európai nagyvárosok kedvezményes és gyors elérési lehetősége a fapados repülőjáratok révén, valamint az egyetemisták megnövekedett utazási igénye. Az üzleti célból való utazás elsősorban az Y generációt jellemezte, a vizsgált csoportban ez a harmadik leggyakoribb (9 százalék) tényező.

A felmérésből az is kiderült, hogy minél gyakrabban és minél többet szeretnek utazni, még ha rövidebb időre is. A kétéjszakás utazások a legnépszerűbbek (35 százalék), amelyeket a 4–7 éjszakás tartózkodások követnek, a hosszabb, akár kéthetes utazásokat kedvelők aránya azonban csupán 5 százalék. A megkérdezettek közel kétharmada évente háromnál is több alkalommal utazik, így ez a korosztály – a korábbi generációkkal ellentétben – már nem évente egy-egy hosszabb utazásra gyűjt, hanem több rövidebb pihenési lehetőséget keres.

Az Y és a Z generációkra összességében igaz, hogy a különleges, egyedi programokat és szolgáltatásokat keresik, elégedettségüket a megszerzett élményeik befolyásolják. „2020-ra a Z generáció alkotja a világ vásárlóinak 40 százalékát, a megszólításukhoz pedig a szállodáknak is változtatniuk kell az eddig megszokott módszereken” – mondta Kulcsár Noémi, a METU turizmus-vendéglátás alapszakának szakvezetője. „Ez a korosztály már mindent digitálisan intéz, és online értékelések alapján választja ki, hogy hol szeretné eltölteni az idejét. Napjaink fiataljai már nem standardizált szolgáltatásokat, hanem személyre szabott élményeket keresnek utazásaik során.”

Élmény olcsón

Az internet elterjedésével és a nyelvtudásuknak köszönhetően az új generációnak már nincs feltétlenül szüksége turisztikai iroda közvetítésére. Egyrészt költséghatékonyabb, ha önmaguk szervezik meg az utat és a szállást, másrészt sokkal élménygazdagabb, ha csak magukra számíthatnak a váratlan helyzetekben, illetve közelebb is kerülhetnek a helyiek szokásaihoz, ha nem szervezett turistacsoportokban járják végig a kiszemelt városokat.

Bakó Balázs, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője elmondta, hogy az utazási irodai szakma tisztában van azzal, hogy a megváltozott technológiai környezetre meg kell adniuk a megfelelő válaszokat. A fiatalokra jellemző árérzékenység nagyfokú rugalmassággal párosul, szívesen veszik igénybe az alternatív szálláslehetőségeket és nagy eséllyel bérelnek magánlakást vagy szobát helyi lakosoktól. „Előnyben részesíthetnek más jellegű szolgáltatásokat, mint a korábbi generációk; megvásárolnak egy repülőjegyet és az Airbnb-n vagy a couchsurfingen keresnek szállást” – tájékoztatott Bakó Balázs.

A Neckermann is felismerte, hogy hogyan formálják át a turisztikai piacot az Y generációs utazási igények. Úgy véli, hogy a modern életérzésre építő nyaralócsomagok lehetnek az idei év turisztikai újdonságai közül a leginkább keresettek a fi atalok körében. Ez pedig a „menő dizájn, street food, koktélbárok, wifi , dj.-k és a napszaknak megfelelő zenei ütemek, amelyek egészen estig kísérnek” – mondta el dr. Békefi Veronika, a Neckermann ügyvezető igazgatója. Éppen ezért az idei évtől elérhetővé tették az új generációk igényeinek is megfelelő nyaralást kínáló Cook’s Club dizájnszállodákat, amely a modern utazók számára fontos dolgokra fókuszál: egyszerű tervezés, gasztroélmény és élénk légkör éjjel-nappal. Kiemelte, a Cook’s Club hotelek olyan tengerparti szállodák, amelyeket az új generációs utasok számára terveztek, akik olyan nyaralást szeretnének, ahol az idejüket hasonló gondolkodású emberekkel tölthetik.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom