A német piacot is célbaveszi az Extreme Digital

A tavalyi 34 milliárd forint után idén már 40 milliárd közelébe várja az éves forgalmat Várkonyi Balázs, az Extreme Digital vezérigazgatója. A legnagyobb hazai online kiskereskedelmi cég újabb külföldi üzletek megnyitására készül, és a jövő év elején a német piacon is megjelenik.

– Néhány napja jelent meg a GKI Digital e-kereskedői rangsora, amelynek ismét az élén végzett az Extreme Digital. Mekkora volt a tavalyi online forgalom?

– 34 milliárd forint volt a tavalyi forgalom, ezt valamivel több, mint egymillió megrendeléssel értük el. Ez az összeg egyébként 17 százalékos növekedést jelent 2016-hoz képest.

– Azok közé a magyar vállalkozások közé tartoztok, amelyek régiós szinten is terjeszkednek. Hol tart most a külföldi megjelenés?

– Az elmúlt időszak egyik jelentős változása volt, hogy Romániában is elindultunk a hibrid modellel, vagyis a hazai piachoz hasonlóan ott is van az online értékesítés mellett egy fizikai márkapontunk, amit idén év elején nyitottunk meg Bukarestben. Azt látjuk, hogy ez a hibrid modell rendkívül sikeres, az elmúlt hónapok is már érezhető változást hoztak Romániában, ezért folytatjuk a fejlesztést ezen a területen. Az elképzeléseink szerint Romániában is nyitunk majd újabb üzletet, illetve Horvátországban is megjelenünk egy hagyományos áruházzal, várhatóan az év vége felé, Zágrábban nyitjuk majd meg ezt az üzletet. A múlt év végén elindult az ausztriai webshopunk is, így elmondhatom, hogy most már a régióban 8 országban rendelkezünk anyanyelvű webáruházzal, és ez azt is jelenti, hogy a térségben az öt legnagyobb online rendszer egyike a miénk.

– Miben különbözik a magyar piac és a hazai fogyasztó a szomszédos országokétól?

– Magyarországon a mi általunk képviselt hibrid modell – ami egyébként európai szinten is különlegesnek számít – nagyon hasít, ami a hazai piac sajátosságainak is köszönhető. Az egyik ilyen a nagyon magas okostelefon penetráció, ami azzal jár, hogy sokan mobilon intézik az ügyeiket, és ez megkönnyíti számukra azt is, hogy útközben megtalálják a hozzájuk legközelebb lévő Extreme Digital boltot és ott átvegyék a megrendelt terméket. A másik tényező, hogy a logisztikai cégekbe vetett bizalom kissé megingott a magyar fogyasztók körében, és keresik az alternatív átvételi lehetőségeket. Ez szintén a hibrid modell felé tereli őket.

– Itthon tervezitek újabb üzletek nyitását?

– A múlt évben két áruházat nyitottunk Budapest szélén, és ez nagyon jó döntésnek bizonyult, sikerült növelnünk a piaci részesedésünket a fővárosban. Ezek az eredmények arra ösztönöznek minket, hogy kicsit kiterjesszük a célpontjainkat. Eddig a százezer lakosnál nagyobb településeket vettük számba az új üzletek nyitásakor, azonban úgy tűnik, hogy a nagy internet penetrációval rendelkező, 80-100 ezres településeken is érdemes megjelenni. Olyan városokra gondolok, mint például Eger, Szombathely, Sopron vagy Veszprém.

– Újabb külföldi piacnyitás szerepel a tervekben?

– Igen, arra készülünk, hogy a jövő év elején megjelenünk a német piacon, ehhez a németnyelvű webshop már adott.

– Egy ekkora piac meghódítása komoly befektetést igényel, milyen marketing stratégiával készültök?

– Az Extreme Digital stratégiája az új piacok megnyitásakor mindig az, hogy lépésről-lépésre haladunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy először az üzemeltetést igyekszünk tökéletesíteni, a weboldalt, a kiszolgálást, és ha ezek már megfelelően működnek, akkor kezdünk el komolyabban költeni a marketingre. Jelenleg például Ausztriában sem költünk még sokat hirdetésre, nincsenek nagy kampányaink, az organikus növekedésből élünk.

– Az év vége felé közeledve mindig nagy kérdés az e-kereskedelmi piacon, hogyan sikerül teljesíteni a karácsonyi időszakban a rengeteg megrendelést. Mire számítasz idén?

– Biztos vagyok abban, hogy csúcsszezonban lesznek logiszikai fennakadások, ha nem is akkorák, mint két éve. Nehezíti a helyzetet a logisztikai szektorban jelentkező munkaerőhiány, ami már tavaly is okozott gondokat, de idén is kemény kihívást jelenthet majd a cégeknek, a kiszállításban és a logisztikai folyamatokban egyaránt. Ezt egyébként mi is érzékeljük és készülünk is rá, anyagi ösztönzés átalakításával, képzéssel, a munkáltatói márkánk erősítésével.

– Említetted, hogy tavaly 34 milliárd forint volt a forgalmatok. Idén meglesz a 40 milliárd forint?

– Idén már a 40 milliárd forint közelében leszünk, de várhatóan még nem lépjük át ezt a határt, 15 százalékos növekedéssel számolunk. Az igazi szezon azonban még csak most kezdődik, szeptember elején az iskolakezdéssel és onnan nincs megállás, ennek alakulása döntő mértékben befolyásolja majd az egész éves eredményünket.

  • Megosztom