A lineáris tévézés virágzik

Prémium minőségű tartalmakra folyamatosan nagyobb összegeket fordítunk – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Karin Heijink. A Viasat World médiavállalat tartalmakért és termékekért felelős alelnökét a jövő tévézési szokásairól is faggattuk.

– A Viasat World október 1-jétől értékesít hirdetési helyeket a Viasat History csatornán. Milyen eredményekre számítotok? A magyar reklámpiac elég kicsi, sok versenytárssal. Van elég hely ennyi játékos számára?

– Egy igen tapasztalt hirdetési kereskedőházzal, az Atmediával működünk együtt a Digital Media and Communications Zrt. révén, akiknek a segítségével profi n vezethetjük be a reklámokat a Viasat History csatornára. Látjuk, hogy a televíziós hirdetések iránt igen magas a kereslet, a piac erre szánt kiadásai növekednek, a Magyar Reklámszövetség adatai alapján évente 8,5 százalékkal. A csatornánk szépen teljesít a magyar piacon, adott a lehetőség, hogy megmutassuk magunkat a hirdetési szektor résztvevőinek is.

– Több mint 110 magyar nyelvű adó van Magyarországon. Ez egy kemény piac vagy csak egy a sok közül? A többi közép- és kelet-európai televíziós piac is hasonló számotokra?

– Minden országnak megvannak a maga sajátosságai, és bár szakmailag megerősíthetjük, hogy Magyarországon erős a verseny, nézzük meg Lengyelországot, ahol kétszer ennyi lokalizált csatorna van.

– Ez az első alkalom, hogy a Viasat World egyik vezetője részt vesz a Big Picture-ön Magyarországon. Ez egy nagy lépés a Viasat számára, vagy csak szerettél volna körbenézni nálunk?

– Van egy kicsi, de annál elhivatottabb és fantasztikus teljesítményű csapatunk helyben, és amikor működésünknek ebbe az új szakaszába, a Viasat History reklámidejének értékesítésébe léptünk, időszerűnek éreztem a cég magas szintű képviseletét ezen a köztudottan nagyon fontos konferencián. Örülünk, hogy a vállalkozásunk elérte ezt a mérföldkövet, amely tükrözi a cég erősségét a magyar piacon. Nagy megtiszteltetés, hogy részt vehetek ezen a konferencián, sőt beszédet is tarthatok.

– Hány csatornátok van Magyarországon és melyekkel vagy a legelégedettebb?

– Négy sikeres tévéadót működtetünk Magyarországon: Viasat History, Viasat Explore, Viasat Nature és Epic Drama. A Viasat History jól megalapozott tematikára épül, és ennek megfelelően jól is teljesít a piacon örökzöld történelmi és II. világháborús műsoraival. A csatorna már egy biztos közönséget alapozott meg magának, hűséges nézőink sora napról napra bővül. Büszkék vagyunk arra, hogy a Viasat Explore az eddigi legnagyobb nézettségét érte el 2019 szeptemberében (0,50 százalékos közönségarányt a 18–49 évesek körében). Az Epic Drama a legfrissebb csatornánk, amely 2017 végén indult útjára. Ekkor léptünk be a dráma világába, és nagyon örülünk, hogy minőségi kosztümös sorozatainkat jól fogadta a magyar közönség – az adó gyorsan megtalálta a helyét a piacon, és elérte a több mint 65 százalékos lefedettséget.

– Mely szegmensben tud még javítani a Viasat World?

– Mindig van lehetőség a fejlődésre, a legjobb tartalmak megszerzésére törekszünk azokban a műfajokban, amelyekben jelen vagyunk. Célunk, hogy a magyar piacon is egyre magasabb arányban legyünk jelen exkluzív, csak a mi csatornáinkon látható műsorokkal.

– Ahogy már említettem, a verseny erős. Mennyire kell folyamatosan innovatívnak lenni, új tartalmakkal előállni?

– Az Epic Drama elindítása előtt átfogó kutatást végeztünk több piacon is, hogy megismerjük a közönség igényét, ezzel együtt a meglévő hiányosságokat. A csatorna ma 16 piacon van jelen, 60 kábelszolgáltató kínálatában 11 millió előfi zető számára elérhető. Most arra összpontosítunk, hogy újabb prémium és ex kluzív tartalmakat szerezzünk meg, amelyben beszerzési csapatunk szakértelmére támaszkodhatunk.

– Mennyi pénzt fordítotok évente új műsorok megvásárlására?

– Prémium minőségű tartalmakra folyamatosan nagyobb összegeket fordítunk, ezeket globális disztribúciós partnerek révén tudjuk megszerezni. Egy nagyon jó példa erre a november 10-én rajtoló Lángoló világ (World on Fire) című II. világháborús drámasorozat, amelyhez egész Kelet- és KözépEurópára megszereztük az exkluzív jogokat – ez volt eddig a legmagasabb ár egyetlen sorozat jogaiért.

– A piac eléggé szétaprózódott, ha a közönségszámokat vagy az SHR-t nézzük. Az Y és a Z generáció tabletekre és mobilokra kezd váltani. Szerinted a televíziós csatornáknak menynyire kell a VOD-platformokra összpontosítania?

– Az Epic Drama exponenciális növekedésével kapcsolatos tapasztalataink egy olyan piacot tükröznek, ahol a lineáris televíziózás továbbra is virágzik. Ezzel párhuzamosan azonban tudjuk, hogy az emberek tartalomfogyasztási szokásai változnak, ezért a kábelszolgáltatókkal összhangban folyamatosan dolgozunk azon, hogy a tartalmak elérhetők legyenek a közönség számára akkor, ahol és ahogyan ők akarják.

– Melyek a jövő legnagyobb kihívásai a tévétársaságok számára?

– A média ugyanúgy változóban van, ahogy az emberek tartalomfogyasztása. Figyelemmel kísérjük az SVOD-platformok növekedését, amelyek a nyugateurópai piacokon már versenybe szálltak a lineáris csatornákkal. Várhatóan ez a tendencia Magyarországon, illetve Közép- és Kelet-Európában pár évvel később lesz megfi gyelhető. A mi fókuszunkban így továbbra is a világszínvonalú tartalmakra vonatkozó lineáris és nem lineáris jogok biztosítása áll, a teljes szakértelem kiaknázásával. Természetesen együttműködve a kábelszolgáltatóinkkal, amelyek a tartalom közönség felé való továbbításában szakértők.

Simon Krisztián

  • Megosztom