A kísérletező kedv fontos sikertényező – interjú Németh Ottóval

Az én sikerem egy csapat sikere, nem kérdés – mondja Németh Ottó, akit a Marketing&Media zsűrije a legsikeresebb marketingvezetőnek választott 2019-ben. A Henkel Beauty Care üzletág-igazgató és marketingvezetője a változó piacról, az adattengerről, az extrém kalandokról és az új dolgok feltalálásáról is beszélt a Marketing&Media magazinnak adott interjúban.

– A sikerhez manapság mennyire kell bevállalósnak lenni? Te annak tartod magad?

– A sikerorientált jobban tetszik. Elfogadom, valóban van úttörő jellege néhány hozzám fűződő megoldásnak, de hiszem, hogy a kísérletező kedv egy fontos sikertényező a szakmánkban. Járhatjuk az utat a nagykönyvben leírtak szerint, de ez szerintem ma már édeskevés, a holnap nem lesz a miénk. Évről évre tökéletesíteni kell még a jól bevált módszereket is, és mindenkinek javaslom, hogy tudatosan keressük az új utakat. Szakmai berkekben fenegyereknek is tartanak, vállalom, kell ehhez a szakmához némi jó értelemben vett őrültség.

– Milyen egyéb attitűdökkel felvértezett marketingesnek tartod magadat?

– Magas adaptív értékkel rendelkező perfekcionistának gondolom magam, a kifejezést egy pszichológiacikkben olvastam, és magamra ismertem a leírásban. Az átlagosnál talán erőteljesebb a kezdeményezőkészségem, de ennyi elég az önfényezésből.

– Egy közel 20 fős szakmai zsűri, amelynek a tagjai a legnagyobb hazai reklámszakmai szervezetek elnökeiből, ügynökségi topvezetőkből állnak, téged választott a legsikeresebb marketingvezetőnek Magyarországon a Marketing&Media Top 50 legsikeresebb marketingvezető rangsorában. Mit szólsz?

– A toplistára felkerülni már önmagában is óriási elismerés, gratulálok minden helyezett kollégának. Egy ilyen erős mezőnyben az élbolyba tartozni pedig igazán megtisztelő, köszönöm a szavazatokat.

– Mire vagy a legbüszkébb az előző évek projektjei közül?

– A közelmúlt felidézése kapcsán távolabbra menjünk vissza az időben. Az üzletágunk évtizedes, egyedülálló sikertörténete jut eszembe. Szép emlékek sokasága, és az ezekkel párhuzamosan történt, tanulsággal szolgáló aktivitások tették lehetővé az előző években zajlott projektjeinket. A jelen sikerei nálunk a múltban gyökereznek, a portfóliót és a termékkínálatunkba tartozó márkáinkat folyamatosan építjük, ahogy a brandek mögött álló munkatársainkat is.

– Megemlítenél egyet a sok projekt közül?

– A Schwarzkopf márka nagyszabású megújulása nemrég zárult, sokat dolgoztunk rajta, de megérte. A brandünket professzionálisnak és megbízhatónak látták a fogyasztók, de modernség és fiatalosság tekintetében el voltunk maradva versenytársainktól. Ezért döntöttünk úgy, hogy újradefiniáljuk a márkánk célkitűzését, és létrehoztunk egy olyan kampányt, ami egyértelműen erősíti a Schwarzkopfot mint progresszív brandet a piacon.

– A #createyourstyle kampányra utalsz? Miben jelentett ez új irányt?

– Az emberek nem akarnak többé szépségsztereotípiákat követni. Minden ember egyéni, autentikus módon fejezi ki a személyiségét, a Schwarzkopf pedig a megfelelő megoldást nyújtja számukra, hogy kihozzák magukból a legtöbbet, és életük minden egyes pillanatában magabiztosan érezzék magukat. Ennek megfelelően az új identitásunk és missziónk szerint a szépség, illetve a tökéletesség ideáljai a háttérbe szorulnak, és az önkifejezés lépett előtérbe.

– Szerinted miért nem általános a szakmai merészség?

– Háttérbeszélgetésekből annyit tudok kihámozni, hogy a legtöbb esetben a kollégák maguk vagy sok esetben felettes vezetőik félnek a kudarctól. A kudarc a fejlődés velejárója. Nálunk ebben a kérdésben támogató a vállalati kultúra, vezetőként hasonlóan gondolkodom. Nem lenne jobb a sikeres tökéletlenség pártján állni? Fontos, hogy folyamatosan előrenézzünk, haladjunk, levonjuk a következtetéseket és a tanulságokat. Ezen tapasztalatokkal felvértezve állunk neki a következő projektnek.

– Nem félsz a kudarctól?

– Ha hiszed, ha nem, a rizikófaktor minden esetben kalkulált, márkaölő vagy öngyilkos kamikaze küldetésekre nem vállalkozom én sem. Hiszek az elvégzett munka erejében, bízom a szerencsénkben és igen, nem félek a kudarctól.

– A nagy nemzetközi cégek marketingterületének vezetőjénél mindig nagy kérdés, hogy mennyire van szabad keze a marketingstratégia, a -taktika, a marketingkommunikáció alakításánál. Te szabadon dönthetsz?

– A szabadságharcunkat már jó pár éve megvívtuk, és mi győztünk. A magyar piac sajátosságait, a fogyasztói elvárásokat, a médiafogyasztási szokásokat mi ismerjük a legjobban. A keretek adottak, de tágabbak, mint korábban, szabad kezet kaptunk, amiben csak lehet. Vannak természetesen tárgyalás alapját nem képező vagy nem alkuképes tényezők, bár a véleményt ezeknél is szívesen veszik, sőt, nem egyszer kérik is. Fontos megjegyeznem azért, hogy a marketing a multicégeknél nem egyéni sport, hanem összehangolt csapatjáték.

– Mi a te posztod?

– A magyar csapat kapitányaként és a marketingrészleg játékos-edzőjeként teszem a dolgom, törekszem arra, hogy a nagymértékben hozzájáruljak a győzelemhez.

– Mindig csapatban gondolkodsz?

– Az én sikerem egy csapat sikere, nem kérdés. Összeállt nálunk pár éve az „aranycsapat”, az általunk végrehajtott új kategóriákba, szegmensekbe való belépésekre, az ezeket kísérő eseménysorozatokra, az újonnan indított projektekre, a Henkel vállalati és a beauty care divízió saját fenntarthatósági programjaira, illetve nem utolsósorban a digitális területen elért előretörésünk mögött álló projektekre méltán lehetek büszke.

– Tagja vagy több testületnek, szakmai szervezetnek, beválasztottak a Marketing Szövetség Döntéshozók Klubjába és te vagy az MMSZ Sportmarketing tagozatának alelnöke. Mindenhol ott kell lenni?

– Fontosnak tartom a szakmai munkát, próbálok időt szakítani és hozzájárulni a szervezetek törekvéseihez. Ha hívnak, örömmel tartok előadásokat, de akár órákat, szemináriumot vagy mesterkurzust egyetemeken is. A Henkel szerteágazó tevékenysége és az ebben betöltött szerepem mindig jó, nagy érdeklődéssel várt téma.

– Hogyan jellemeznéd a jelenkor és jövő sikeres marketingesét?

– Elemző feltalálókra van most igény. A termékportfóliókat, a márkákat, a különböző termékcsaládokat, de akár az egyes cikkeket szinte már a banki alapkezelőket megszégyenítő módon kell tudnunk jól kezelnünk. Értenünk és elemeznünk kell a rendelkezésre álló őrületes adatmennyiséget. Várható trendeket kell időben felismernünk, elébe mennünk, válaszokat adnunk, lehetőleg azonnal és olcsón, ideális esetben elsőként, de legalábbis villámgyors követőként. Versenyelőnyre szert tenni, hatásosan és hatékonyan kampányolni ebben a változó közegben rendkívül nehéz. Jól jön a friss és kreatív szellem, hiszen újra és újra fel kell találnunk valami újat.

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom