A fúzió éve volt – interjú Várkonyi Balázzsal

Az Extreme Digital előnyei megtarthatók úgy is, ha betagozódik az eMAG alá és annak almárkájává válik – osztotta meg a Marketing&Media magazinnal egy tervüket Várkonyi Balázs, a két cég ügyvezetője. Az idén a Top 25 – A legmeghatározóbb digitális szakemberek rangsorunk első helyét megszerző szakember elmondta, hogyan haladnak a fúzióval, mennyire pörgette fel az eladásokat a pandémia és beszélt arról is, miért nyitnak az eMAG-nak bemutatótermeket.

– Hogyan áll most az Extreme Digital és az eMAG fúziója?

– Tavaly év elején jelentettük be az egyesülési szándékot, és nagyjából pont egy éve ilyentájt írtuk alá a szerződést, hiszen meg kellett várni a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását. Így a tényleges fúzió igazából az idei esztendőben kezdődött el. A vírushelyzet azért ezt kicsit lassította is, mert emiatt sokszor inkább az operatív döntések kerültek előtérbe. Első lépésként a szerződéseket tekintettük át, így például a hirdetési és a logisztikai megállapodásokat, de összehangoltuk a beszerzési árainkat is. Ezután következett a HR területe, tehát az irodák egyesítése, a felső vezetői szint összevonása, és ezen a téren már a középvezetői szintnél járunk. Maga a jogi fúzió, a társaságok egybeolvasztása még nem zárul le az idén. Fontos az Extreme Digital és az eMAG már-kák identitásának, erősségeinek a megőrzése is. Ezen a téren eljutottunk egy olyan szintre, amit most még nem szabad továbbvinni, nehogy ezek az értékek sérüljenek. Viszont annak a tervezésén már dolgozunk, hogy miként lehetne a két brandet közelíteni, összevonni.

– Az egyesülés bejelentésekor még azt mondták, hogy megmarad az önálló Extreme Digital és eMAG márka. Akkor ezek szerint ebben változás történt?

– Nagyon más a két brand, az eMAG egy óriási online bevásárlóközpont, az Extreme Digital pedig egy elektronikai és IT-fókuszú szakmárka, amelynek a vásárlókörét inkább a városi, magasabban képzett férfiak adják. Az eMAG a vásárlók legszélesebb körét célozza meg és több a női vásárlója. Azt látjuk, hogy az Extreme Digital előnyei megtarthatók úgy is, ha betagozódik az eMAG alá. Tehát a kérdésre válaszolva, csak annyiban változott meg a tervünk, hogy az Extreme Digital almárkává válhat, de nem szűnik meg.

 

Várkonyi Balázs TOP25

 

– Tavaly a két cég együttes net-tó árbevétele nagyjából 80 milliárd forintot tett ki. Mi várható az idén?

– Meg fogja haladni a 100 milliárdot az árbevétel.

– Ebben a növekedésben mekkora szerepe van a koronavírus-járványnak?

– Igen jelentős, hiszen az Extreme Digital esetén az idei évre egy számjegyű bővülést terveztünk, ehhez képest mostanáig 30 százalékkal nőttek a bevételeink. Az eMAG is megduplázta a várt növekedési ütemét az idén. Ez egyébként nem annak köszönhető, hogy új vásárlók jöttek volna be. A háttérben inkább az áll, hogy a járványhelyzet miatt azok, akik eddig ritkábban vásároltak az interneten, most rendszeres vevővé léptek elő. Emiatt az idén az online vásárlás két-három évet fejlődött. Ebben az évben a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül az online részaránya elérheti a 10-12 százalékot, amit a járvány nélkül 2022–2023 táján értünk volna el.

 

 

– Nyáron megnyitották az eMAG első boltját, azóta pedig további kettőt. Ebből lesz egy külön offline üzletlánc?

– Az eMAG egy online, újhullámos márka, és az Extreme Digital példáján is azt láttuk, hogy az offline üzletek a márkaismertség növekedésében nagyon sokat tudnak segíteni középtávon. Ezért a stratégiailag fontos helyeken és városokban újabb boltnyitásokat tervezünk az eMAG esetében. Ennek a hátterében viszont nem annyira az offline piacon való térhódítás, hanem a márkaismertség növelése áll.

– Mire a legbüszkébb az elmúlt egy évből?

– Két dologra, az egyik az, hogy a fúzió alatt, amikor a két vállalatban a legnagyobb változások történtek, akkor a kollégák lojalitásán és a csapatmunkán erősíteni tudtunk. A legtöbb dolgozónk része ennek az alakulásnak és mindenki nagy erőbedobással áll mellette. A kollégáimra vagyok tehát büszke. A másik a nagy idei robbanásunk a csomagautomata-hálózatunkkal, amit egy tavaly év végi ötlet alapján idén két hónap alatt megvalósítottunk, és november végéig már 80 helyen működnek ezek az érintésmentes eszközök.

 

 

Heszler Róbert

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, amiben megtalálható az idei TOP25 rangsor, illetve a listán szereplők portréja is.

  • Megosztom