- Hirdetés -

A fiatalok is szoronganak a pénzügyeik miatt

|

- Hirdetés -

Váratlan kiadások, betegség miatti bevételkiesés, tartozások – a pénzügyeink, a pénzügyi biztonságunk miatti szorongás gyakori. Megesik, hogy nem úgy jöttünk ki a hónapból, ahogy azt elterveztük. A pénzügyi szorongás egy társadalmi szintű probléma, melynek a fiatal felnőttek hatványozottan ki vannak téve, holott a K&H ifjúsági indexe szerint pénzügyi tudatosságuk folyamatosan javul. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezői pszichológussal beszélgettek a fiatalok pénzügyi szorongásainak okairól és arról, hogy ez a pénzügyi tudás megszerzésével hogyan csökkenthető.

Az ember és pénz kapcsolatát számos tudományterületet vette már górcső alá. Egy közgazdászok által végzett kutatásnak a célja az volt, hogy a fiatal felnőtt korosztály (18-34 éves) pénzügyi kultúráját feltérképezze. Három szempontrendszer mentén összegezték az eddigi kutatások eredményeit és állították fel saját keretrendszerüket: pénzügyi tudás, magatartás és attitűd. Kutatásukban három halmaz rajzolódott ki: az óvatos megfontoltak, az elégedett kockáztatók és az aggódó költekezők. A legutóbbi csoportot, vagyis az aggódó költekezők csoportját a szerzők, a pénzügyi sérülékenység fogalmával kötötték össze. Ez alapján a felhasznált adataik a fiatal felnőttek egynegyedét érintette a kutatás évében. Ugyancsak aggasztó eredménye lett a Finra Investor Education Foundation felmérésének, mely során az amerikai fiatalok 63 százaléka számolt be nagymértékű stresszről, ha a pénzügyeire gondol.

A pénzügyi sérülékenység és a pénzügyeinkhez köthető szorongás társadalmi szintű probléma, mely hatványozottan érinti a 18-34 éves korosztályt. Ugyan a függetlenedéssel járó financiális szorongásokat megfelelő tudásátadással csökkenteni lehet, ehhez azonban rendszerszintű erőfeszítéseket kell tennünk. Nagyon fontos, hogy a gyerekek akár már általános iskolában is betekintést nyerjenek a pénzügyek világába. Nem szabad megállni a kamatos kamat számításánál, hiszen kevés annak az esélye, hogy a hétköznapok döntéshozatalainál ez önmagában segítségünkre lenne. „A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szervezésével amellett köteleződtünk el, hogy megismertessük a gyerekeket az alapvető pénzügyi fogalmakkal, játékos módon vezessük rá őket a tudatosságra, melyre élesben először éppen függetlenedésük éveiben lesz szükségük” – mondta Horváth Magyary Nóra, a vetélkedő zsűrielnöke.

„Ha valaki motivált a függetlenedésre, de azt érzi, hogy ez nagyon kis eséllyel következhet be – mondjuk azért, mert valószínűtlennek tűnik az, hogy anyagilag önállóvá váljék, – az erős szorongást élhet át. Kisebb lehet ez a szorongás, ha kevésbé motivált a függetlenedésre vagy kevésbé látja bizonytalannak a megvalósíthatóságot, illetve, ha nagyobb saját kontrollt érez a helyzet alakítására vonatkozóan” – mondta el a vetélkedő szervezőinek Ivánovics Petra, pszichológus. A függetlenedéshez való viszony több tényezőből áll. A családban jelen lévő megélhetéssel, takarékossággal kapcsolatos szorongások átadódhatnak a generációk között, melyeket a társadalmi szinten tapasztalt negatív impulzusok elmélyíthetnek.

A függetlenedéssel járó szorongás annak ellenére jelen van, hogy ma a fiatalok egyre tudatosabbak, így pénzügyeikhez is egyre többen nyúlnak hozzáértéssel. A K&H ifjúsági indexének 2019. harmadik negyedéves adatai szerint egyre többen tesznek félre – a 19-29 éves férfiak 65, míg a nők 42 százaléka rendelkezik megtakarítással. A felmérés szerint a megtakarítási viselkedések nagyon különbözőek: a leginkább tudatos megtakarítási viselkedés 27 százalékra jellemző, ők már hónap elején félreteszik a kívánt összeget. A hónap végén megmaradt pénzt 23 százalék teszi el, 32 százalék csak alkalmanként takarít meg. Mindössze 18 százalékra tehető azoknak az aránya, akik egyáltalán nem tesznek félre. A függetlenedési szándékot a takarékoskodás célja is jól mutatja: a megtakarító fiatalok fele lakáscéllal tesz félre.

A megtakarítások átlagos összege 418 ezer forint körül alakult 2019 harmadik negyedévében – a 19-25 évesek körében mért átlag 220 ezer forint, ami a 26-29 éves korosztályban már 800 ezer forintra nő.

Tudatosságunk szintje döntő tényező lehet problémáink megoldásában: behunyjuk a szemünket vagy tájékozódunk és alternatívákat keresünk? A pszichológus szerint abban, hogy melyik utat választjuk hangsúlyos szerepe lehet az egyént körbe vevő környezetnek, a rendelkezésre álló lehetőségeknek és a visszajelzéseknek is, valamint az egyén képességeinek.

A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő tizedik éve hívja fel a figyelmet a gyerekek pénzügyi edukációjának fontosságára, együttműködésre sarkallva az oktatási intézményeket és a szülőket egyaránt. A pénzügyi tudatosság nem merül ki az anyagi stabilitásban és nem is az anyagi javak halmozására való lehetőséget jelenti: a legfontosabb, amit nyújt az a biztonság érzése.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Óriási sportolói csapattal ünnepel a Samsung

Kevesebb mint 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44...

Az Unileverrel bővített a Waberer’s

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége...

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...