Ennyit nyert a Vodafone a TV2 balhéján

Szinte minden hírportál címlapon hozta, hogy a Vodafone, a TV2-nél évente százmilliókat költő távközlési óriás felfüggeszti kampányait a kereskedelmi televíziónál az Éden Hotelben történt erőszak miatt. A Vodafone így óriási értékű ingyenes reklámhoz jutott, ráadásul jelentősen nőtt a márka kedveltsége. Egy tartalommarketing-specialista kiszámolta: körülbelül 50 millió forintot nyert így a Vodafone. A TV2-nél egyébként írásbeli figyelmeztetéssel úszták meg a belső vizsgálat által vétkesnek talált munkatársak.

Csak az online magazinok és hírportálok közül 33 címlapján jelent meg a Vodafone elhatárolódása a TV2-től. Ezeken a felületeken fizetett hirdetés egy napra 7 milliós listaáron jeleníthető meg, derült ki a marketingszoveg.com elemzéséből.

– Ez az összeg az úgynevezett listaárak összege – mondja a gyűjtést vezető Sipos Zoltán tartalommarketing-specialista. – A net-net ár, tehát az ügynökségi és más kedvezmények utáni összeg nyilván ennél alacsonyabb is lehet. Viszont ezt kompenzálja, hogy kiemelt helyen jelentek meg az anyagok, és nem szponzorált anyagként.

A hír villámgyorsan berobbant a közösségi médiában is, televíziós és rádiós megjelenéseket vont maga után. Bár ezek összesített értékét csak megbecsülni lehet, az biztos, hogy jót tett a márkanévnek a hirtelen jött népszerűség. A szakember szerint a teljes kampányérték elérheti az 50 millió forintot.

Írásbeli figyelmeztetéssel úszták meg a TV2 műsorkészítői

A TV2 egyébként néhány órával a Vodafone elhatárolódása után nyilvánosságra hozta közleményét, amelyben arról ír: lefolytatta belső vizsgálatát, amelynek eredményeképp a csatorna (mégis) elismeri hibáját és elnézést kér. (Előzőleg a tévétársaság még közleményben mentegetőzött, és azt mondta, hogy nem erőszak, pusztán csábítás történt a valóság show-jának jelenetében.)

A tegnapi TV2-s közlemény szerint a vizsgálat kitért mind a produkció gyártása során felmerülő részletek átvizsgálására, valamint az elkészült felvételek adásba kerülésének folyamatait is érintette. A csatornánál közölték, hogy a kérdéses jelenet felvételére 2014. december 28-án került sor. Az előírt munkafolyamatok szerint az éjszakai jeleneteket a gyártó cég rögzítette és felügyelte. Az eseményekről a szabályoknak megfelelően riportot készítettek a TV2 helyszínen tartózkodó kollégáinak. Sem a gyártó cég, jelen esetben a Paprika Latino, sem a TV2 kollégái nem jártak el kellő érzékenységgel, amikor a kérdéses helyzetet látták és értékelték. Nem tartották erkölcsileg aggályosnak, így nem történt meg az ilyenkor elvárható eszkaláció.

Az adások összeállítására két héttel adásba kerülés előtt kerül sor, ennek az anyagnak a szerkesztése április 10-én kezdődött meg, az adáskész anyag átadása április 20-án történt meg. Mind a szerkesztés, mind az adáskész epizód összeállítása a gyártó cég feladata és felelőssége – áll a TV2 közleményében.

A TV2 képernyőjére kerülő adások technikai és tartalmi ellenőrzése, valamint átvétele már a csatorna kreatív osztályának hatásköre és felelőssége. A vizsgálat megállapította, hogy e terület munkatársai jelen esetben szintén nem megfelelő körültekintéssel jártak el, amikor adásba szerkesztették és így képernyőre engedték a kérdéses jelenetet tartalmazó epizódot. A terület vezetőjét és a tartalom átvételéért felelős szerkesztőjét ezért a TV2 vezetősége írásbeli figyelmeztetésben részesítette.

A TV2 tudatában van a valóságshow-k megosztó és olykor szélsőséges tartalmi sajátosságaival, valamint az erre a show-ra kifejezetten jellemző taktikai elemek, párbeszédek és aktivitások megfelelő érzékenység nélküli bemutatásának veszélyeivel. Ezért a gyártás, az átvétel és az adásba kerülés még szigorúbban ellenőrzött folyamatokon esik át mostantól, így biztosítva azt, hogy hasonlóan kifogásolható tartalom ne kerülhessen a jövőben képernyőre.

Emellett az érintett érdekvédelmi és emberi jogi szervezetek bevonásával támogatásáról biztosítja a nők elleni erőszakkal kapcsolatos társadalmi párbeszéd kiszélesítését, melynek aktuális műsoraiban teret fog adni. A csatorna szerkesztésében dolgozó valamennyi munkatárs ezen túlmenően további szakmai és etikai továbbképzést is kap, mely magában foglalja napjaink fontos társadalmi kérdéseit, kiemelten a nők elleni erőszakkal kapcsolatos normák és elvárások ismeretét. Annál is inkább, mert a jelenetben fellelhető agresszív és méltatlan verbális és nonverbális viselkedés nem összeegyeztethető a TV2 értékrendjével.

A TV2 kijelentette, hogy kész műsorpolitikájának felülbírálására, és mérlegeli, hogy a jövőben indít-e hasonló jellegű valóság show-t.

A TV2-nek egyébként a továbbiakban még a hatóságok felé is magyarázatot kell adnia a történtek miatt, hiszen többen bejelentéssel éltek a Médiatanács felé. Mivel a Super TV2 a brit joghatóság alá tartozik, így vélhetően az ottani médiahatóságnak, az Ofcom-nak is dolga lesz az ügyben.

 

  • Megosztom