2018 a magyar médiában

Egy alapítványé lett a legnagyobb hazai médiaholding, Simicska Lajos és Spéder Zoltán is eladta minden médiás érdekeltségét, irányt váltott a Hír Tv és ismét van országos kereskedelmi rádió. Az idén is történt néhány olyan változás a médiapiacon, amit év elején még nem gondoltunk volna, ráadásul az év legvégére is jutottak érdekes történések.

Megalakult a közmédia 2.0

Az év legnagyobb és egyben legfurcsább médiapiaci tranzakciójára november végéig kellett várni. Ekkor jelentették be, hogy csak nem az összes, kormányközelinek számító médiavállalat alapítványi tulajdonba kerül, méghozzá önkéntes felajánlással, ellenérték nélkül. Ezzel egy csapásra az alapítványi holding vált a legnagyobb magyarországi médiavállalattá, hiszen a tulajdonukba kerülő társaságok tavalyi együttes nettó árbevétele meghaladta a 60 milliárd forintot. Az alapítványt a Liszkay Gábor Mediaworks-vezérigazgató érdekeltségébe tartozó Media Fundamentum Nonprofit Zrt. hívta életre. Olyan vállalatok kerültek a balatonföldvári székhelyű Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány (CEPMF) érdekeltségébe, mint a Mediaworks és a tranzakció előtt annak a tulajdonába került Inform Media, Magyar Idők, Lapcom, továbbá – csak a nagyobbakat említve – az Echo Tv, a Figyelő kiadója, a Modern Media Group, a New Wave Media, a Retro Rádió és a Ripost Media. Érdekes színfoltként része lett a CEPMF birodalomnak a korábban a Puch László volt MSZP-pénztárnok érdekeltségébe tartozó Mezőgazda Kiadó is, aminek legismertebb terméke a Szabad Föld. Ugyanakkor nem került be az alapítványi médiaholdingba az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó TV2 és Rádió 1, valamint a Széles Gábor tulajdonában lévő Magyar Hírlap. Miután a kormány nemzetstratégiai jelentőségűnek minősítette az összeolvadást, sem a Médiatanácsnak, sem a Gazdasági Versenyhivatalnak nem kell vizsgálnia az eddigi legnagyobb hazai médiafúziót.

Simicska kiszállt a médiából

Az üzletember az áprilisi választások után egyből racionalizálni kezdte a cégcsoportját, majd nyáron teljes mértékben kiszállt a médiabizniszből. Simicska és Fonyó Károly érdekeltségeit Nyerges Zsolt vásárolta meg. Simicska Lajos 2014-ben még a legnagyobb hatalmú médiatulajdonosok közé tartozott, az érdekeltségébe tartozó cégek együttes árbevétele abban az évben meghaladta a 32 milliárd forintot, ami tavaly 11,5 milliárdra olvadt. Áprilisban a médiaportfólió pénznyelőinél már jelentős költségcsökkentésbe kezdett. Elbocsátások voltak a 2017-ben 1,4 milliárd forint veszteséget termelő Hír Tv-nél, új tulajdonos után kellett néznie a 195 millió forintos mínusszal záró Heti Válasznak (nem sikerült nekik), illetve bezárta a 200 millió forint veszteségű Lánchíd Rádiót és a 919 milliós negatívumot produkáló Magyar Nemzetet. Ugyanakkor még tavaly is voltak nyereséges tagja a Simicska-médiának, a Hung-Ister műsorgyártó 551 millió, a Publimont és a Mahir Cityposter közterületi cég pedig 409 millió és 88 millió forintos profitot hozott.

Egy nap alatt átpozicionálták a Hír Tv-t

Miután a nyáron Simicska Lajostól Nyerges Zsolt érdekeltségébe került a Hír Tv, nem kellett sokat várni a tartalmi változásokra. Augusztus elején új menedzsment került a hírcsatorna élére és több műsorvezetőt, köztük Kálmán Olgát és Csintalan Sándort is elbocsátottak. A csatornához visszatért Szikszai Péter, a G-napot megelőző vezérigazgató-helyettes, aki a 2015 előtti Hír Tv visszahozását jelölte meg a fő céljának. A váltás nézettségi szempontból nem hozott nagy sikert. A csatorna közönségaránya – teljes lakosságnál és teljes napon – a korábbi 1,5-1,6 százalékos szintről az őszi hónapokra 0,8 százalékra csökkent, azaz feleződött. Szikszai Péter októberben azt nyilatkozta lapunknak, hogy a nézettségük növeléséhez több marketing és több műsor kellene, de erre most nincs lehetőségük és idejük. Utóbbival valószínűleg az akkor már közelgő tulajdonosváltásra célzott. November végén ugyanis a Hír Tv is a Közép-európai Sajtó és Média Alapítvány érdekeltségébe került.

Spéder eladta a CEMP maradékát

Spéder Zoltán az elmúlt években szépen lassan kiárusította a médiaportfólióját. Még korábban megvált a Portfolio.hu-t működtető Net Media Zrt.-től, a Travelo utazási portáltól, a Fidelio.hu-tól, az InfoRádiótól, és miután Simicska Lajos érvényesítette az opcióját, az Index.hu Zrt. től is. A megmaradt érdekeltségeit a CEMP-X Online Zrt.-be szervezte, majd szeptemberben ezen is túladott. A cég új tulajdonosa Ziegler Gábor és Oltyán József lett. Az időközben az Indamedia Network Zrt. nevet felvett társasághoz olyan érdekeltségek tartoznak, mint a Femina Media, a Napi.hu, a Port.hu, a Dívány.hu és a Totalcar. Az Indamedia Sales révén pedig az Index hirdetési felületeit is értékesítik.

Pénzt kér az Index

Október elsején támogatói programot indított a Magyar Fejlődésért Alapítvány tulajdonában lévő Index.hu Zrt. Az autonómiájára érzékeny szerkesztőséget láthatóan nem nyugtatta meg, hogy a reklámfelületeiket értékesítő társaság, valamint az alapítványt létrehozó Nanga Parbat Zrt. új tulajdonoshoz került. Az olvasóktól gyűjtött támogatással szeretnék azt biztosítani, hogy kevésbé legyenek kiszolgáltatottak a hirdetésekből származó bevételeknek. A „nincs másik” szlogenű kampány egyelőre sikeresnek tűnik, a december 28-i állás szerint 9150 támogatótól 112,7 millió forintot gyűjtöttek.

Elindult az országos kereskedelmi rádió

A Class FM jogosultságának lejárta, 2016 novembere óta nem működött országos lefedettségű kereskedelmi rádió. Ez az időszak az idén nyáron ért véget, miután a Médiatanács májusban a Hold Rádió Kft.-t nyilvánította az országos frekvenciacsomagra kiírt pályázat nyertesévé. A pályázatukban szereplő Pop FM helyett végül Retro Rádió néven indult el június 15-én az oldies zenei tematikájú adó. A Retro nem új márka a piacon, hiszen a Rádió Q régi fővárosi frekvenciáján már 2017 végén elindult ezen a néven egy adó, júniusban pedig tulajdonképpen csak átköltöztek az országos hálózatra. A jogosultságért évi 849 millió forintot fizető Hold Rádió Kft. Bakai Mátyás érdekeltsége, aki korábban az Andy Vajna-féle Rádió 1 újraindításában is részt vett. Hamarosan azonban tulajdonosváltás lesz a társaságnál, ugyanis Bakai a céget elajándékozta a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak.

Nagy nyomás alatt az MTVA

December 16-án az MTVA Kunigunda útján található székházához vonult a „rabszolgatörvény”, illetve a közigazgatási bíróságok ellen tüntető többezres tömeg, majd ellenzéki parlamenti képviselők bementek az épületbe és azt akarták elérni, hogy olvassák be a demonstrálók ötpontos követeléseit. Az ellenzéki parlamenti képviselők Facebook-közvetítéseiben visszatérő elem volt, hogy el akarják érni, hogy végre az igazat mondják a közmédia adásaiban, hogy azok is képet alkothassanak az ország valós helyzetéről, akik számára ez az elsődleges tájékozódási forrás. A követeléseket végül nem olvasták be, az ellenzéki képviselők pedig nagyjából egy nap után elhagyták az MTVA épületét.

Heszler Róbert

A hazai médiapiac jelentős idei eseményeiről szóló teljes összeállítás a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

  • Megosztom