Csökkent a médiaelit bevétele

A 30 legnagyobb hazai médiacég felének csökkent tavaly az árbevétele, összforgalmuk is visszaesett. A reklámadó sokak számára óriási terhet jelentene.

 

A harminc legmagasabb árbevételt elért hazai médiacég 200,5 milliárd forintos forgalmat produkált. A listán szereplő cégek közül 15-nek csökkent, 15-nek nőtt 2011-hez képest a nettó árbevétele. A harminc társaságból 10 működött veszteségesen 2011-ben és ugyanennyi tavaly – derül ki a Marketing&Media most közzétett összeállításából.

A Magyar RTL Zrt. továbbra is a legmagasabb, 25,7 milliárdos árbevételű televíziós társaság. Forgalma közel 2,5 milliárd forinttal csökkent 2011-hez képest az előző évben. A cég e közben 392 millió forintos adózott veszteséget könyvelt el.

 

Sokáig árbevétel alapján a második legnagyobb hazai médiacég volt a TV2-t működtető MTM-SBS Zrt., 2012-ben viszont az ötödik helyre szorult vissza, miután bevételeik 16,2-ről 14,2 milliárd forintra estek. Csökkent a cég vesztesége, de még így is hatalmas – 6,7 milliárdos – mínusszal zárták a tavaly évet. A társaság működését a válság kitörése óta az anyacég, a ProSiebenSat.1 finanszírozza, így volt ez tavaly is, amikor 6,29 milliárd forintot juttattak a magyarországi leányvállalatuknak.

 

A TV2-t árbevétel tekintetében tavaly megelőzte a Sanoma Media Budapest, a Ringier Kiadó és a Chello Central Europe is. A listavezető ötösből a legmagasabb nyereséget, 1,18 milliárd forintot a Ringier érte el. A svájci tulajdonú kiadón kívül öt cég tudott tavaly egymilliárd feletti pozitívumot összehozni. A legmagasabb nyereséggel, 1,8 milliárd forinttal a Publimont Kft. örvendeztette meg a tulajdonosait.

 

A legnagyobb médiavállalatok között a bevételüket elsősorban a sajtópiacról szerző cégek domináltak, a top 30-ban ugyanis 14 lapkiadó, 10 televíziós társaság, két-két műsorgyártó és közterületi cég, valamint egy-egy online és rádiós piacon érdekelt társaság szerepel. 2011-ben még közel másfél milliárdos árbevételével bejutott a toplistára a Rádió 1 Kft., ám miután elvesztették a fővárosi és jó néhány megyeszékhelyi frekvenciájukat, tavaly 399 millióra esett vissza az árbevételük.

 

Ami a fenti adatok böngészésének az idén különös hangsúlyt ad, az a május végén bejelentett reklámadó tervezete. Bár még nem lehet pontosan tudni, hogy mi lesz az új adónem sorsa, a héten nyilvánosságra került elképzelések szerint a legnagyobb hazai médiavállalkozások számára hatalmas terhet jelentene.

 

A tervezet szerint a cégek reklámból származó bevétele lenne az adó alapja. A reklámbevételek egymilliárd forint alatti része nem adózna. Az egy- és ötmilliárd közötti rész egyszázalékos, az öt- és tízmilliárd közötti 10 százalékos, a tízmilliárd feletti pedig 20 százalékos kulccsal adózna. A cégek tavalyi reklámbevételi adatai alapján – amennyiben ebben a formájában bevezetnék az adót – a Magyar RTL Zrt.-nek 3,6 milliárd, az MTM-SBS Zrt.-nek 1,38 milliárd, a Sanoma Media Budapestnek pedig 440 millió forint különadót kellene fizetnie.

 

Heszler Róbert

 

A hazai médiaelit tavalyi évéről, és a reklámadó várható hatásairól bővebben a Marketing&Media legújabb, a héten megjelent számában olvashat, ahol részletes mérlegadatokat is talál.

  • Megosztom