Utómunka – interjú Tóth Csabával

Mekkora a reklámfilmpiac ma Magyarországon, és ebből hogyan részesedik az utómunkapiac? Többek között erről beszélgettünk Tóth Csabával, aki nemrégiben igazolt az Umbrellához.

Nemrégiben csatlakoztál az Umbrellához. Miért?

Hídvégi Zolival és Kázmér Mikivel régóta ismerjük egymást, és nagyon hasonlóan gondolkodunk az utómunkáról. Miután kiszálltam a Post Edisonból, többször beszélgettünk lehetséges együttműködésről, aminek most jött el az ideje. A OneFace és az Umbrella is most ért abba a fázisba, amikor érdemes összekötni, integrálni azt az utómunka rendszert, amit én képviselek. A szakmai tapasztalatom is sokat segíthet az Umbrella piaci és szakmai fejlődésében.

Mennyire nehezíti meg az utómunkapiac munkáját manapság, hogy egyre többen dolgoznak a piaci ár alatt, különösen a kisebb cégek?
Nagyon… Eddig is meglehetősen szét volt aprózva ez a piaci szegmens. Ezen a garázsstúdiók nem javítottak, ráadásul az árakra is roppant kedvezőtlenül hatnak. Ez egy meglehetősen költséges műfaj, és igen nehéz olyan szereplőkkel versengeni, akik nem költenek infrastruktúrára, szoftverekre, szakemberekre, fejlesztésre. Ezért tudnak a piaci ár alá menni, de ugyanakkor nem is tudják ugyanazt a színvonalat nyújtani, ezért előbb-utóbb meg is égeti magát, aki itt dolgoztat. Így én alapvetően optimista vagyok, mert ezek csak múló trendek, de a gyakorlat végül minket igazol, és aki biztonságban szeretné tudni magát és a minőség is fontos, az profi stúdióval dolgoztat. Mindemellet az új stúdiók pozitívan is tudnak hatni, hiszen egy egészséges versenyhelyhezet generálnak új trendek bevezetésével, technológiákkal, folyamatokkal.

Mekkora egyébként a reklámfilmpiac ma Magyarországon, és ebből hogyan részesedik az utómunkapiac?
A MAFU-ban (Magyar Film Utómunka Egyesülés) próbáltuk meghatározni a piaci részesedésünket, de pontos számot nem tudtunk meghatározni, a dolog összetettsége és egyes piaci szereplők “láthatatlansága” miatt. Nagyságrendileg ami az utómunkára jut, az valahol 1-2 milliárd forint között lehet.

Milyen a trend az előző évekhez képest? Mi várható a következő években?
Jellemzően a magyarországi trendek a pár évvel ezelőtti nemzetközi trendeknek felelnek meg. Ez főleg a forgatott műfajra érvényes, animációs szempontból már jobb a helyzet, és ez azt gondolom, az innovatív stúdióknak és az ott található alkotóknak köszönhető. Itthon, ha meglovagolnak egy stílust, nagyon nehezen állnak át újabbra, az ügyfelek sokkal kevésbé bevállalósak. Bár ahogyan hallom külföldön sem jobb a helyzet, de ott legalább összejön évente néhány Cannes-i színvonalú produkció. Itthon ilyen évek óta nincs. Úgy látom az elmúlt években roppant divatos flat design, infografikus vonal most kezd kifutni, de az új irány még nem látszik markánsan. Aki előbb érez rá a következő trendre, az most jó pozícióba kerülhet.

Véget ért a konszolidáció?
Ha ez alatt azt érted, hogy érezhető-e a recesszió vége, akkor talán igen. Bár ez is később jelentkezett, mint a nemzetközi piacon, viszont sokkal hosszabb a kifutása és a hatása olyan negatív lett, hogy nem tudnám megmondani, mikorra heveri ki ez az üzletág. Most azt látom, hogy a boldog 2000-es évek eleji időszak fényévekre van. Azok a költségvetések csupán a baráti borozások anekdotáiban szerepelnek, papírra még csak hasonló sem nagyon kerül. A marketinköltések sokkal többfelé oszlanak, mint korábban, és ez új kihívások elé állítja stúdiókat, így minket is. Erre kell felkészülnünk sebességben, rugalmasságban, kreativitásban.

Problémát jelentett az előző években tapasztalható szakemberhiány is. Még mindig nagy az elvándorlás?
A szakemberhiány igen komoly probléma, de nem is igazán az elvándorlás a fő ok, hanem az utánpótlás hiánya. Itt sok olyan speciális terület van, amire képzés sincs itthon és az autodidakta tehetségek egyre kevesebben vannak, a stúdióknak pedig nem igazán van keretük, lehetőségük képzésre saját berkeken belül. Ezért nagyon kevés a produkciós környezetben dolgozni képes szakember, akik pedig most dolgoznak, általában le vannak kötve. A másik probélma az, hogy nem igazán tervezhető a kihasználtság. Roppant hektikus a piac, és van amikor mindenki csapágyasra van hajtva, sőt minden elérhető freelancer is be van vetve, majd a következő héten a nagy semmi. És ilyen körülménynek között kell finanszírozni egy ütőképes csapatot, ami szintén költséges mulatság.

Mit szeretnél az új felállásban elérni, mit vár tőled az Umbrella?
Tulajdonképen a fent említett dolgok közül mindenben számítanak rám. Egyrészről egy határozott vezetést az utómunka részlegek élen, képzések megszervezését, felkészülni a várható trendekre, olyan struktúrát kialakítani, ami költséghatékonyan tudja a meglévő és új ügyfeleket a legmagasabb színvonalon kiszolgálni. Kicsit úgy, mint egy új piaci szereplő, új trendeket bevezetni, új technológiákat stb. Itt van egy olyan pozitív jövőkép, ami nagyon izgalmassá teszi az itteni munkát.Segíteni az innovatív alkotókat, valamint a külföldi piaci részvételt (amiben az Umbrella elég jól áll) még erősebbé, ütőképesebbé tenni.

  • Megosztom