Új csúcs jöhet a kiskereskedelemben

Az elmúlt évek növekedése idén is folytatódik a kiskereskedelemben, ezen belül az elektronikai cikkek piacán kétszámjegyű emelkedést prognosztizál a piac meghatározó szereplője. Az utolsó adventi hét hozza a legnagyobb forgalmat. A magyarok többsége biztos benne, hogy ebben az évben legalább annyit fog költeni ajándékra, amennyit megengedhet magának.

Az idei karácsonyi időszakban ismét kiemelkedő vásárlói érdeklődésre számítanak a piacvezető műszaki áruházláncnál. A MediaMarkt adatai alapján a szezon már november közepétől elindul, bronz vasárnaptól érezhető a növekvő vásárlási kedv. A csúcsidőszak egy héttel később kezdődik, ez alatt egy normál hónap akár háromszorosát is elérheti az értékesítés. A karácsonyi szezon utolsó hete a legerősebb, ekkor érkeznek a legtöbben az áruházakba. Az idei év sajátossága, hogy aranyvasárnap közvetlenül a december 24 előtti napra esik, így az utolsó hétvége előtt sokan szeretnék lezárni az ajándékvásárlást.

Műszaki slágertermékek

A vásárlási szokásokkal kapcsolatban Szánthó Balázs, a MediaMarkt Árkád és Aréna áruház ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a nagyobb értékű, fő ajándékokat veszik meg elsőként a vásárlók, majd a karácsonyhoz közeledve válogatnak hozzá kisebb értékű termékeket. A vevők egyre inkább keresik a magas, illetve prémium színvonalú elektronikai és elektromos cikkeket. A slágertermékek között idén is a nagyképernyős, nagyfelbontású okostévék, hangprojektorok szerepelnek, de nem csökken a mobiltelefonok, illetve a háztartási kis- és nagygépek népszerűsége sem. A forgalom növekedése ezeknél a termékeknél kétszámjegyű, a televíziók esetén a nyári világversenyek alatti árbevételt is meghaladja.

Van, amiért kár izgulni

A MediaMarkt megbízásából, a Pulzus kutatási applikációval készített reprezentatív karácsonyi felmérés eredménye alapján a lakosság mindössze 20%-a hagyja az ajándékok beszerzését az utolsó két hétre. Ezzel szemben a legtöbben már december elején elindulnak a boltokba, vagy rendelnek a webáruházakból. A lakosság több mint felének okoz feszültséget az ünnepek alatti ajándékozás folyamata. Többségüknél ez az idegesség megszűnik, amint az ajándékot minden szerettüknek beszerezték, bár minden tízedik megkérdezett még az ajándékbontás alatt is aggódik, vajon jól választott-e.

„Aki ajándékba vásárol a MediaMarkt-ban készüléket és valamiért mégsem lesz megfelelő (nem tetszik a színe, vagy az adott ajándékból több darabot is kapott), akkor a nem használt, bontatlan állapotú eszközöket a vásárlást igazoló dokumentumok bemutatásával az áruház visszaveszi. A visszavett termékek árát a vevő akár azonnal – akár később ajándékkártyával – levásárolhatja, amire az áruházakban január 31-ig, a webáruházban vásárolt készülékek esetében pedig a vásárlástól számított 60 napig van lehetőségük.” – emelte ki Szánthó megnyugtatásul.

Tizenkilenc százalék inkább kétszer is meggondolja

A válaszadók közel háromnegyede azt tervezi, hogy legalább annyit költ majd ajándékokra, amennyit megengedhet magának. Ötödükről elmondható, hogy idén nem vásárol olyan értékben, ami elérné az erre szánt keretösszeget. „Mindenkit arra szeretnénk buzdítani, hogy felelősen kezelje pénzügyeit, ne kockáztassa anyagi biztonságát. Áruházainkba kihelyeztük az MNB lakossági tájékoztató brosúráját, amely segíthet átgondolni a túlköltekezés kockázatait.” – mondta el Szánthó Balázs.

  • Megosztom