Top Nők a médiában (1. rész)

Teljesen eltérő területeken dolgoznak, mégis közös bennük, hogy jelentős hatással vannak a piac egy-egy szeletére. A Marketing és Média szerkesztősége összegyűjtötte a hazai média 10 legmeghatározóbb női szereplőjét, melynek ma első 5 tagjával – Király Máriával, Óhidi Zsuzsannával, Blaskó Nikolettel, Yvonne Dederick-kel és Vidus Gabriellával – készített interjúinkat és a róluk szóló portréinkat közöljük.

Vidus Gabriella, R-time, ügyvezető igazgató

vidusgabriella

A hazai televíziós reklámértékesítési piac legmeghatározóbb női szereplője. Az RTL Klub kereskedelmi igazgatójaként hozzá tartozik a piacvezető televízió reklámfelületeinek értékesítése. Ezenfelül az R-time sales house ügyvezetőjeként az RTL hét kábelcsatornája, valamint további négy televízió – AXN, Discovery, LifeNetwork, OzoneNetwork – értékesítéséért felel. Ez több tíz milliárd forintos forgalmat jelent, a legnagyobbat, amit tévés kereskedelmi vezető irányíthat. Jelenleg nincs ennél szélesebb nézői kört elérő csatornaportfólió Magyarországon, és ezt a piaci fölényt az RTL és az R-time Vidus Gabriella révén a kereskedelmi bevételek terén is realizálni tudja.

Nincs ugyanakkor könnyű helyzetben, hiszen a televíziós piac reklámbevételei a válság óta csökkenő trendet mutatnak. Tavaly hat százalékkal, azaz hárommilliárd forinttal csökkent a tévés reklámtorta. Az RTL szempontjából viszont szerencsés helyzetet jelent a széles kábelportfóliójuk, ezek a csatornák ugyanis továbbra is növelni tudják a nézőszámukat és a reklámbevételeiket.

– Mi az, amire a legbüszkébb a szakmai pályafutása tekintetében?

– Két olyan piaci innováció megszületésének és bevezetésének is részese voltam. Az egyik a SAP (csatornaátlagáras) rendszer, a másik az RTL3 nevű kereskedelmi csatorna. Mindkettő a maga nemében egyedülálló és időtálló is.

– Mi az, amit esetleg kudarcként élt meg?

– Kudarcként főleg emberi és nem üzleti dolgokat élek meg, például jó emberek elvesztését csapatból vagy ha csalódok valakiben. Minden esetből tanulok valamit és a kudarc egy olyan állapot, amiből erőt merítek.

– Van-e szakmai példaképe?

– Nincs kifejezetten ilyen. Inkább van egy elképzelésem, hogy milyen egy jó vezető, amit az évek alatt nyilván változik, fejlődik, és próbálom ezt a számomra ideálisnak vélt képet követni kisebb nagyobb sikerrel. Ez abból alakult ki és állítom, hogy még mindig változik ahogyan én, a magam sajátos módján látom és tapasztalom a világot.

Király Mária, Axel Springer COO, operatív ügyvezető

Az Axel Springer magyarországi érdekeltségeinek operatív ügyvezetőjeként egy nagyjából 15 milliárd forint árbevételt elérő cégcsoportot irányít hosszú évek óta. Ő Bayer József alapító-igazgató­ jobbkeze, igazi női topmenedzser, kedves és határozott. Bár leginkább a háttérben tevékenykedik, egészen biztosan meghatározó szerepe lesz a cég küszöbön álló fúziója után, hiszen a leendő Ringier Axel Springernél is várhatóan hasonló pozíciót tölt majd be. A hamarosan létrejövő új médiavállalathoz olyan nagy példányszámú lapok tartoznak, mint a Kiskegyed, a TVR Hét, de a Király Mária vezette cég adja majd ki a piacvezető nyomtatott napilapot, a Blikket is. Az Axel Springer – ahol Király Mária 1990 óta dolgozik – már a válság előtt is a szigorú gazdálkodásáról volt ismert. Ennek is köszönhető, hogy a krízist és az olvasói szokások változását ugyan ez a cég is megérezte, de az érdekeltségeik 2008 óta is jelentős nyereséget termelnek.

kiralymaria– Mi az, amire a legbüszkébb a szakmai pályafutása tekintetében?

– A szakmai sikereimre, amelyeket a csapatommal közösen értem el. Büszke vagyok megérzéseimre, intuíciómra, és empátiás készségemre, melyek mindig segítségemre voltak vezetői munkámban. De legbüszkébb mindenekelőtt gyermekeimre vagyok, akik szintén sikeresek választott szakmájukban.

– Mi az, amit esetleg kudarcként élt meg?

– Folyamatos kudarcként élem meg, hogy munkáim mellett nem jut elég idő arra, hogy családommal legyek. Kudarc még ebből kifolyólag, hogy jó pár úttal, kirándulással adós vagyok még magamnak, de feltételezem, mindezek más vezető kollégáknak is okozhatnak hiányérzetet.

– Van-e szakmai példaképe?

– Keleti Éva, aki ismert és elismert művészként, valamint sikeres üzletasszonyként is megmaradt anyának, nagymamának, jóbarátnak. A másik talán Elinor Ostrom. Sokat beszélünk a közjavakról, a fenntarthatóságról: nála többet közgazdász tán nem is tudott erről, valamint az emberiség és az ökoszisztéma kölcsönhatásáról.

Yvonne Dederick, TV2, vezérigazgató-helyettes

yvonnetop10

Nincs ma Magyarországon még egy olyan nő, aki ekkora médiavállalatot irányíthatna, ráadásul úgy, hogy társtulajdonos is a cégben. A neve ellenére magyar topmenedzser 2011-ben bukkant fel a TV2-nél mint pénzügyi igazgató, majd a CCA Vízió Kft. révén tavaly 50 százalékos tulajdonossá lépett elő, az idén pedig vezérigazgató-helyettese lett a csatornának. Ebben a pozícióban főként a pénzügyi, a gazdasági, a műszaki és a HR-terület tartozik hozzá, de stratégiai kérdésekben együtt dönt tulajdonostársával.

A Simon Zsolttal közös portfóliójába tartozik a TV2 mellett három kábelcsatorna, a SuperTV2, a Fem 3 és a Pro 4. A TV2 a saját, 18–59 éves célcsoportjában piacvezetőnek számít, a reklámpiaci etalonnak számító 18–49 éveseknél pedig fixen másodikak.

A Dederick vezette médiavállalat számára a legnagyobb kihívást a főcsatorna üzleti modelljének fizetősre való átállása fogja jelenteni. Nem lesz könnyű menet ezt lenyomni a műsorterjesztők torkán, amennyiben viszont sikerül, akkor akár jelentősen is növekedhet a TV2 bevétele és eredménye.

– Mi az, amire a legbüszkébb a szakmai pályafutása tekintetében?

– Összességében a legbüszkébb arra vagyok, hogy mindig képes vagyok alkalmazkodni. Különleges problémákra különleges megoldásokat tudok adni, nem hagyom, hogy keretek közé szorítsanak. Az MBO kurzus elvégzése pedig különösen nagy szakmai teljesítmény volt.

– Mi az, amit esetleg kudarcként élt meg?

– Mint mindenki másnak, nekem is sok kudarcom volt már. Így van ezzel mindenki, aki próbálkozik és újít. Nem vagyok nagyon türelmes, és gyakran túl szókimondó vagyok. De minden kudarc egy lehetőség is egyben és ez része annak is, ahol ma tartok.

– Van-e szakmai példaképe?

– Egy kifejezett személyt nem tudnék példaként mondani, de elismerem mindazokat a híres és hétköznapi emberek, akik kiválóan teljesítenek a munkájukban, az életükben, hajlandóak kockázatot vállalni valami jobbért, újítani és kérdés nélkül is cselekedni. Ebben az értelemben csodálom Steve Jobsot, de sok olyan embert is, akikkel együtt dolgozom.

Óhidi Zsuzsanna, Marquard Media, ügyvezető igazgató

Az általa vezetett kiadó 13 magazint jelentet meg, ebből kilencet kifejezetten a nőknek szánnak, és ők készítik a DM márkamagazinját is. Ezzel a női havilapok piacán a Marquard Media az egyik legerősebb szereplő. Ezen belül is a Joy teljesít a legjobban, hiszen a magazinból havonta 60 ezer példányt értékesítenek.

Mindent tud, amit tudni kell erről a piacról, régóta meghatározó szereplője a korábban Margaret Ann Dowling által irányított cégnek. A vezető tavalyi távozása után nem véletlen, hogy ő kapta meg a marsallbotot.

Az Óhidi Zsuzsanna vezette kiadónál kifejezetten nagy hangsúlyt kap, hogy a termékeiket ne csak elkülönült nyomtatott magazinokként, hanem önálló, több platformon is megjelenő márkákként kezeljék. A jövő nagy kihívása így számukra az lehet, hogy a digitális területen milyen üzleti modell alapján tudnak sikereket elérni.

ohidizsuzsanna– Mi az, amire a legbüszkébb a szakmai pályafutása tekintetében?

– Büszke vagyok rá, hogy Magyarország számomra legszerethetőbb médiavállalatát vezethetem, és büszke vagyok az idáig vezető út számos állomására. A teljesség igénye nélkül kezdve egy-egy kezdetben óriásinak érzett hirdetési árbevételi terv elérésével, újra és újra megdöntött példányszám rekordokkal, folytatva a fantasztikus márkabevezetésekkel, az egyik legnagyobb sikerű vásárlási rendezvény, a JOY Napok létrehozásával, a kihívásokban bővelkedő gazdasági környezetben is profitábilis működéssel bezárólag… És mivel a mi műfajunk egyértelműen csapatmunka, természetesen nagyon büszke vagyok arra a csapatra, akik nélkül mindezek nem valósulhattak volna meg.

– Mi az, amit esetleg kudarcként élt meg?

– Az elmúlt lassan 15 évben számos olyan történetnek voltam a részese és a szemtanúja, amelyek az adott pillanatban drámainak tűntek. Aztán minden nem túl szerencsésen kiválasztott olvasói ajándékról, rossz helyre behúzott inzertről, kedvezőtlen időzítésről, nyomdahibás oldalról, elváráson alul teljesítő címlapról, a „szőnyeg szélén” töltött nem túl kellemes percekről kiderült, hogy az élet utánuk is megy tovább, a lényeg, hogy mindenből igyekeztem, igyekeztünk megtanulni a leckét. Ami nem változik, hogy a mai napig kudarcként élek meg minden olyan hirdetési oldalt, ami csak a konkurenciánál jelenik meg. Szerencsére nincs belőlük olyan sok.

– Van-e szakmai példaképe?

– Három ember is meghatározó jelentőségű volt a pályám során. Salamon Brigittának köszönöm, hogy elindított az úton, Frances Evans-nek, hogy (meg)látta bennem a lehetőséget, Margaret Ann Dowlingnak pedig azt, hogy az elmúlt 10 évben szakmailag és emberileg egyaránt meghatározó része volt az életemnek.

Blaskó Nikolett, ACG Reklámügynökség, ügyvezető

blaskonikolett

Igazi sikeres női menedzser. Irányítása alatt a 2000-es évek közepén alapított ACG néhány év alatt az egyik legdinamikusabban fejlődő ügynökséggé lépett elő. A legutóbbi M-listán a harmadik helyet érték el, így Blaskó Nikolett számít a legsikeresebb női reklámügynökségi vezetőnek a hazai piacon. Számtalan elismerést is begyűjtött az ACG. 2009-ben, 2012-ben és 2013-ban is Az év ügynöksége lett, 2011-ben és 2012-ben Az év leghatékonyabb ügynöksége címet szerezte meg, és több mint 60 hazai és nemzetközi szakmai díjat tudhat magáénak. Az ACG 2012-ben egyedüli magyarként került fel és ért el 5. helyet a Cannes-ban publikált független ügynökségek világranglistáján. Blaskó Nikolett szakmai elismertségét a díjcunamin felül jól mutatja, hogy a Magyarországi Kommunikációs Ügynökségek Szövetségében az ATL-szekció elnöke. Az ACG sikerei az üzleti eredményekben is megmutatkoztak, 2012-ben a cég árbevétele átlépte az egymilliárd forintos álomhatárt. Mindezt ráadásul egy finoman szólva is pangó reklámpiacon érték el. Amennyiben továbbra is ki tudják vonni magukat a reklámpiaci letargiából, előbb-utóbb akár a hazai piac első számú ügynökségévé is válhatnak.

– Mi az, amire a legbüszkébb a szakmai pályafutása tekintetében?

– Ügynökségünk az ACG idén 10 éves. A hazai kommunikációs piacon 10 éven át sikeresen működni már önmagában komoly teljesítmény, amire igazán büszke lehetek. De szakmailag a legnagyobb büszkeséget mégis az jelenti számomra, hogy 2012-ben egyedüli hazai ügynökségként tudunk felkerülni a Cannes-ban publikált független ügynökségek hatékonysági világranglistáján az előkelő 5. helyre közvetlenül az amerikai Wieden&Kennedy és a Hamburgi Jung von Matt után. Ez óriási meglepetés volt és nagyon komoly szakmai elismerés főleg úgy, hogy ugyanebben az évben kreatív fronton is kiválóan sikerült teljesítenünk az Arany Pengén. Továbbá a hazai nemzeti kreatív fesztiválon másodszor nyertük el a legkreatívabb ügynökségnek járó „Év ügynöksége” címet is.

– Mi az, amit esetleg kudarcként élt meg?

– Egy olyan szektorban dolgozunk, ahol a tenderhelyzet folyamatos kihívásokat jelent. Ha nem sikerül győztesként kikerülni egy-egy komolyabb versenyhelyzetből akkor azt rövidtávon, az adott pillanatban természetesen módon kudarcként éli meg az ember. Hosszútávon azonban a tanulságok levonását és beépítését követően az ilyen típusú kudarcok inkább megerősítettek bennünket.

– Van-e szakmai példaképe?

– Egy konkrét személy nincs, de a napi munka során folyamatosan találkozom olyan hazai és nemzetközi szakemberekkel akikre fel tudok nézni.

 

A Top Nők TOP10 lista másik 5 helyezettjével – Karas Mónikával,  Heal Edinával, Tóth Orsolyával, Bokor Klárával, Liptai Claudiával – a következő napokban olvashatnak interjút.

Az interjúk és a portrék a Marketing és Média legutóbbi lapszámában is megjelentek.

  • Megosztom