Több kínai turistát szeretne Magyarország

Újabb fokozatba kapcsolt a kínai-magyar turisztikai együttműködés, amikor Magyarország díszvendégként vett részt az 5. Dunhuangi Selyemút Fesztiválon, amely június 16-18. között a Gansu tartományi Jiayuguanban zajlott – közölte a Magyar Turizmus Zrt. A Nemzetgazdasági Minisztérium delegációjának tagja volt dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója is, aki ország-promóciós előadásában mutatta be hazánk turisztikai vonzerőit a kínai szakmai partnereknek. Kína ma a világ legnagyobb küldőországa, a kínai turisták költése 2014-ben összesen 164,9 milliárd dollárt tett ki. Kína 2020-ra a világ legnagyobb küldőpiacává válhat a távoli utazások tekintetében is, megelőzve ezzel az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot és Németországot egyaránt. Magyarországon idén a tavalyinál is gyorsabb ütemben nőtt a kínai vendégéjszakák száma. A májusban beindított Peking-Budapest légi járat tovább javíthatja a kínai beutazó turizmus dinamikáját.

Magyarország a Kína-KKE Turisztikai Koordinációs Központ szervezésében márciusban, Budapesten lebonyolított nagyszabású konferenciát követően kapott meghívást a Kínai Népköztársaság Nemzeti Turisztikai Hivatalának (CNTA) és Gansu tartománynak a vezetésétől a Selyemút Fesztiválra.

A NGM turisztikai delegációját Gondos Judit közigazgatási államtitkár vezette, és tagja volt dr. Ruszinkó Ádám turizmusért felelős helyettes államtitkár, valamint dr. Faragó Péter, a Magyar Turizmus Zrt. (MT Zrt.) vezérigazgatója is. Dr. Faragó Péter ország-promóciós előadásban mutatta be Magyarország turisztikai kínálatát. A fesztiválhoz kapcsolódó 3 napos turisztikai kiállításon standot és informátorokat is biztosított Magyarország számára a kínai fél. A Magyarországot bemutató kiadványokat az MT Zrt. pekingi külképviselete biztosította.

A megnyitót követő protokoll bejáráson a delegáció útba ejtette a magyar standot is. Jelentős sajtóérdeklődés mellett dr. Ruszinkó Ádám helyettes-államtitkár mutatta be a stand kínálatát a CNTA elnöke, Li Jinzao úr és Gansu tartomány kormányzója, Liu Weipig úr számára. Az Unicum kóstoló is nagy sikert aratott a vendégek körében.

A magyar küldöttség megbeszélést folytatott Gansu tartomány vezetésével, amelyen a kétoldalú turisztikai együttműködés, ezen belül a Selyemút, mint tematikus turisztikai útvonal közös népszerűsítése volt a fő téma. Gansu tartományból a küldöttség tovább utazott Xianba, ahol részt vettek a 7. Nemzetközi Selyemút Konferencián, illetve a Selyemút gazdasági övezet országainak 1. miniszteri találkozóján. A „Selyemút gazdasági övezet és a 21. századi tengeri Selyemút létrehozása” jelenleg Kína egyik legnagyobb stratégiai projektje, melyet a Kína által létrehozott Selyemút Alap finanszírozása mellett a területileg érintett országokkal közösen terveznek megvalósítani. A magyar-kínai kapcsolatok erejét jelzi, hogy a 21. századi Selyemút létrehozását célzó egyezséget 2015. június 6-án elsőként Magyarországgal írták alá, aminek folyományaként az idei Selyemút Fesztiválon, majd az azt követő szakmai konferencián hazánk részvétele kiemelt hangsúlyt kapott. Xianban a Kínai Nemzeti Turisztikai Hivatal elnökével, valamint az ENSZ Turisztikai Világszervezet (UNWTO) vezetőivel tárgyaltak a magyar-kínai turisztikai kapcsolatokról. A találkozó alkalmával adta át a kínai fél számára a meghívót dr. Faragó Péter a második Kína-KKE csúcstalálkozóra, amelyre a szlovéniai Bledben kerül sor.

Nagyot nőtt a kínaiak költése

Jelenleg a kínai turisták költenek a legtöbbet a világon: a Turisztikai Világszervezet 2015 áprilisában közzétett World Tourism Barometer című jelentése szerint a kínai turisták költése 2014-ben 28,2%-kal nőtt világszerte, így összesen 164,9 milliárd dollárt tett ki.

A KSH előzetes adatai szerint 2015 első négy hónapjában a kínai vendégek száma 22,0%-kal, a kínai vendégéjszakák száma 23,6%-kal nőtt a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken. Ez gyorsabb növekedési ütem, mint amit a 2014. évi adatok mutattak. (2014-ben a kínai vendégek száma 19,8%-kal, a vendégéjszakák száma pedig 15,9%kal nőtt).

A londoni székhelyű MINTEL 2015 májusi kiadványa Kína kiutazó turizmusának radikális átalakulását vizsgálja. Az utóbbi 15 évben a kínai kiutazó turisták száma jelentős mértékben növekedett, ami elsősorban a gazdasági bővülés következtében megemelkedett szabadon elkölthető jövedelmeknek köszönhető. A szegénységből felemelkedett kínaiak ugyanis már középosztálybeli fogyasztóként jelennek meg a turizmus piacán, akik szívesen vesznek részt külföldi utazásokon. A luxustermékek nem csak presztízsértékük, de alacsony áruk miatt is népszerűek a külföldi utazások során, hiszen Kínában ezekért akár 50%-kal többet is elkérhetnek a különféle adók és vámok miatt. Az InterContinental Hotels Group és az Oxford Economics 2015-ös tanulmánya szerint Kína 2020-ra a világ legnagyobb küldőpiacává válhat a távoli utazások tekintetében is, megelőzve ezzel az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot és Németországot is. A nagymértékű növekedés mozgatórugója a feltételezések szerint három keresleti szegmens lesz: a tehetős fiatal (18–30 év közötti) utazók, a középkorú üzleti utazók, valamint családok és baráti társaságok kisebb csoportjai.

Bővebb információ és friss kutatás Kína kiutazó turizmusáról található a Magyar Turizmus Zrt. honlapján.

  • Megosztom