Reklámadó: eltűnhet a média nyeresége

Meglepetésként érte a hazai médiapiac szereplőit a reklámadó ötlete. Szabó György, a Sanoma Media vezérigazgatója szerint az új teher elviheti a magyar média teljes nyereségét.

 

Orbán Viktor Brüsszelben jelentette be, hogy újabb adóemelések jöhetnek, így nőhet a tranzakciós, a bankadó és az energiaadó mértéke, és emellett érkezhet egy új adónem is, a reklámadó. A Nemzetgazdasági Minisztérium részéről elismerték, hogy dolgoznak az új adóterhek kivetéséhez szükséges törvénymódosításon, azonban a módosítási javaslatok tartalmáról a kormánydöntést megelőzően nem adnak részletesebb információt. Az eddigi információk szerint a kormány 5-10 milliárd forintos bevétellel számol a reklámadóból, a hazai hirdetési piac tavaly 174 milliárd forintos volt.

 

A reklámadóból beszedhető összeg gyakorlatilag több mint a magyar média nyeresége – mondta el az mmonline.hu érdeklődésére Szabó György, a Sanoma Media vezérigazgatója. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 2-3 százalékos nyereségráta, amivel a hazai média működik, teljesen lenullázódhat, esetleg negatívba mehet át. A válság alatt, 2008 óta sok médiacég a tartalékait is felélte annak érdekében, hogy megéljék a recesszió végét. Abban bíztak, hogy eljönnek majd a jobb idők, ami egyértelműen a hirdetési bevételek emelkedését jelentené, hiszen ha nő a GDP, az érződik a reklámköltésekben is – fogalmazott Szabó György. A reklámadó azonban oda vezethet, hogy sok terméket meg kell szüntetni, és nem csak nyomtatott kiadványok, de internetes termékek is veszélybe kerülhetnek, hiszen ezek még inkább ki vannak téve a hirdetési piac változásainak, mint a lapok. Egy ilyen adóteher a legkorszerűbb digitális termékek kihozatalát, fejlesztését is visszavetné – hívta fel a figyelmet a Sanoma Media vezérigazgatója.

 

Ez munkanélküliséget eredményezne, ami a szociális ellátások emelkedését hozza magával. Ráadásul a kieső profit miatt csökken a költségvetés nyereségadó és áfa bevétele is, ami könnyen azt eredményezheti, hogy nemzetgazdasági szinten nullszaldóssá válhat egy ilyen intézkedés – tette hozzá Szabó György.

 

A Sanoma Media vezetője szerint a reklámadó hatására kisebb lesz a kínálat a médiatermékekből, csökken a média sokszínűsége, ami senkinek nem lehet szándéka. Ráadásul a remélt bevétel – ami Szabó György szerint a kormány által várt 5-10 milliárd forintból inkább az alsó határ felé közelít majd – rendkívül csekély mértékű hozzájárulást jelent a költségvetési egyenleg javításához hiszen a költségvetési hiány 0,1 százalékos GDP-arányos csökkentéséhez is 30 milliárd forint körüli összegre van szükség. Ugyanakkor a reklám- és médiapiacra rendkívül negatív hatást gyakorolna az új adónem.

 

A Sanoma Media vezérigazgatója szerint elfogadhatatlan az a módszer, hogy az érintetteket nem vonják be egy ilyen tervezet előkészítésébe. Összességében is az a tapasztalat, hogy lelassítja a társadalom fejlődését, ha konzultáció nélkül hoznak ilyen döntéseket. Ha ez az új adónem keresztülmegy a parlamenten, utólag korrigálhatatlan fejlemények következhetnek be – véli Szabó György. Előzetes konzultációval megelőzhető lenne, hogy ennyire negatív hatású intézkedések valósuljanak meg – tette hozzá a szakember.

 

Leépítésekre és cégek megszűnésére hívta fel a figyelmet a reklámadó kapcsán Urbán Zsolt, a Magyar Reklámszövetség elnöke is az RTLII híradójának nyilatkozva. A csatorna megkeresésére Mihók Attila, a Ringier Kiadó ügyvezetője azt közölte, hogy ha a reklámozót adóztatja meg a kormány az a reklámköltések azonnal, az adón felüli mértékű csökkenésével járhat, ha pedig a médiavállalatokat sújtja az adó, az a kis és közepes méretű, jellemzően magyar tulajdonban lévő kiadóvállalatok vállára tenne újabb terhet.

 

Váratlanul érte a TV2-t a reklámadó ötlete, de amíg nem ismertek a részletek – például, hogy kik lesznek az új adó alanyai, hogyan és milyen mértékben érinti a tévétársaságot a reklámadó – nem kívánnak találgatásokba bocsátkozni – közölték érdeklődésünkre a csatorna részéről.

  • Megosztom